חברות עמדות הטעינה לרכבים חשמליים נופלות - מה הסיבה?
המניות של חברות הטענת הרכבים החשמליים EVGO INC ו- CHARGEPOINT HOLDINGS נופלות לאחר שטסלה TESLA INC חתמה על הסכמים עם פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS לשיתוף עמדות הטעינה שלה. החשש בקרב המשקיעים הוא שאילון מאסק ייצור מונופול בשוק עמדות הטעינה.
הסטנדרט של טסלה צפוי לנצח
הסטנדרטיזציה של הטעינה הן חדשות טובות שיחסכו המון כאבי ראש לנהגי הרכבים החשמליים, כש-GM כבר אמרה כי היא תאמץ את סטנדרט הטעינה של טסלה ברכביה עד 2025. לטסלה כבר יש את הרשת הגדולה ביותר של מטעני EV מהירים באמריקה, עם כ-17,000 תחנות וההכרזות של GM ופורד יתכן ומבשרות שההטענה של טסלה תהפוך לסטנדרט מקובל של שחקניות רכב חשמלי נוספות.
מניות Evgo ו-Chargepoint נפלו בחדות לאחר ההודעה, מה שאולי מבטא תגובת יתר מכיוון שלארצות הברית יש מחסור חמור בעמדות טעינה כשבסוף 2022 היו במדינה בערך 50 רכבים חשמליים על כל עמדת טעינה מהירה. בסין המספר עומד על 12 רכבים על עמדת טעינה.
טסלה לא ממש מחפשת לשמור את טכנולוגיית הטעינה שלה לעצמה וכל אחד יכול להשתמש בה, תמורת עמלה כמובן. סטנדרט הטעינה של החברה נקרא North American Charging Standard או בקצרה NACS, כשרכבים של יצרניות אחרות בצפון אמריקה עובדים לפי Combined Charging System או בקצרה CCS. עוד יתרון ב"רוח השיתופית" של החברה הוא העובדה שבזמן שטסלה מאפשרת ליצרני רכבים חשמליים אחרים להשתמש בעמדות ההטענה שלה היא מקבלת תמיכה מהממשל למימון תשתית טעינה וכן היא מקבלת גישה עקיפה לצרכנים של חברות הרכב החשמלי האחרות.
טוב או רע לחברות הטענת הרכבים החשמליים?
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה ללא ספק חדשות גדולות, Evgo ממשיכה להאמין ב'חשמל לכולם' ומקבלת בברכה את כל נהגי הרכבים החשמליים לתחנות הטעינה שלה", אמר ג'ונתן לוי בכיר ב-Evgo. "מבחינת תקני הטעינה בעתיד, אנו מקווים שתקן ה-NACS יופץ ברחבי התעשייה ויספק אפשרויות טעינה נוספות לנהגי ה-EV". האם זה באמת יקרה? בוול סטריט כאמור חוששים שטסלה תשתלט על תחנות ההטענה ותיקח את כל העוגה בתחום מבלי לספק "פרנסה" ל-Evgo והמתחרות.
"למעשה, ישנם מספר גופי תקנים ואנו מעודדים אותם לשקול שיתוף פעולה עם החברות שעוברות לסטנדרט ה-NACS", אמר דובר GM. "בסופו של דבר מדובר בגישה לסטנדרט משותף וגישה חלקה יותר לצרכנים". GM מעדיפה את תקן ה-NACS וכך גם בצפון אמריקה אבל באירופה טסלה בכלל משתמשת במחבר ה-CCS, כשבסין החיבור הוא שונה לגמרי. EV הם עדיין דבר יחסית חדש, לכן יקח זמן עד שיקבע סטנדרט, אך נראה שטסלה צפויה להיות מאוד דומיננטית בקביעת התקינה. על רקע זה, המומנטום החיובי במניית טסלה נמשך כשמניות הטענת הרכבים בנפילה.
כך או אחרת, לפי האנליסטים של גולדמן זקס, המשקיעים צריכים לדאוג פחות לסטנדרט הטעינה ויותר לרווחים. האנליסטים צפו לפני כשנה כשהרעיון לשתף את רשת ההטענה של טסלה רק הועלה, הכנסות שנתיות מטעינה של בין מיליארד ל-3 מיליארד דולר. לגישתם - בנוגע למניות חברות עמדות הטעינה, המשקיעים צריכים לדאוג פחות מהתחרות מטסלה ויותר ממספר הרכבים החשמליים בכבישי ארצות הברית. ההסכם בין 3 החברות נועד להגדיל את מספר הרכבים וככל הנראה חברות נוספות יחלו להשתמש גם הן בעמדות של טסלה. המון תחנות דלק הצליחו להתקיים יחד ולא בגלל עיצוב מיוחד לתדלוק. יש סטנדרט אחד לתדלוק בנזין ואחד אחר כמובן לדיזל ונראה שהכל עובד כמו שצריך. במילים אחרות, הם סבורים שהמכה למניות הטעינה לא תהיה גדולה כל עוד יספקו את הסטנדרט שייבחר, גם אם יהיה של טסלה. השאלה כמה טסלה תחייב את חברות ההטענה על השימוש והאם בסופו של דבר חברות ההטענה יהפכו להיות בעיקר לרשתות דומות לרשתות הדלק הקיימות, סוג של חברות קומודיטיז שנהנות מרווחיות נמוכה הרחוקות מלהיות חברות טכנולוגיה?
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם אם כן, הרי שפוטנציאל השוק ענק, כשכרגע השוק בחיתולים. בהמשך צפויות גם תחנות הדלק הקיימות לעבור לסוג של תחנות הטענה לצד תחנות דלק והתחרות רק תלך ותגדל.
- 3.אני עוקב אחרי NXU (ל"ת)אולי הם יצליחו בגדול 11/06/2023 07:08הגב לתגובה זו
- 2.אחדש 10/06/2023 13:30הגב לתגובה זויש להם את הפריסה הכי רחבה ,את הקלות שימוש ,רק לחבר , ואת uptime הכי גבוה ,שזה הדבר הכי חשוב,וכמובן הם הכי זולים
- 1.אין שום טכנולוגייה מתקדמת במטענים בכלל ולרכב בפרט (ל"ת)מהנדס בטסלה 10/06/2023 12:41הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
