חברות עמדות הטעינה לרכבים חשמליים נופלות - מה הסיבה?
המניות של חברות הטענת הרכבים החשמליים EVGO INC ו- CHARGEPOINT HOLDINGS נופלות לאחר שטסלה TESLA INC חתמה על הסכמים עם פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS לשיתוף עמדות הטעינה שלה. החשש בקרב המשקיעים הוא שאילון מאסק ייצור מונופול בשוק עמדות הטעינה.
הסטנדרט של טסלה צפוי לנצח
הסטנדרטיזציה של הטעינה הן חדשות טובות שיחסכו המון כאבי ראש לנהגי הרכבים החשמליים, כש-GM כבר אמרה כי היא תאמץ את סטנדרט הטעינה של טסלה ברכביה עד 2025. לטסלה כבר יש את הרשת הגדולה ביותר של מטעני EV מהירים באמריקה, עם כ-17,000 תחנות וההכרזות של GM ופורד יתכן ומבשרות שההטענה של טסלה תהפוך לסטנדרט מקובל של שחקניות רכב חשמלי נוספות.
מניות Evgo ו-Chargepoint נפלו בחדות לאחר ההודעה, מה שאולי מבטא תגובת יתר מכיוון שלארצות הברית יש מחסור חמור בעמדות טעינה כשבסוף 2022 היו במדינה בערך 50 רכבים חשמליים על כל עמדת טעינה מהירה. בסין המספר עומד על 12 רכבים על עמדת טעינה.
טסלה לא ממש מחפשת לשמור את טכנולוגיית הטעינה שלה לעצמה וכל אחד יכול להשתמש בה, תמורת עמלה כמובן. סטנדרט הטעינה של החברה נקרא North American Charging Standard או בקצרה NACS, כשרכבים של יצרניות אחרות בצפון אמריקה עובדים לפי Combined Charging System או בקצרה CCS. עוד יתרון ב"רוח השיתופית" של החברה הוא העובדה שבזמן שטסלה מאפשרת ליצרני רכבים חשמליים אחרים להשתמש בעמדות ההטענה שלה היא מקבלת תמיכה מהממשל למימון תשתית טעינה וכן היא מקבלת גישה עקיפה לצרכנים של חברות הרכב החשמלי האחרות.
טוב או רע לחברות הטענת הרכבים החשמליים?
- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה ללא ספק חדשות גדולות, Evgo ממשיכה להאמין ב'חשמל לכולם' ומקבלת בברכה את כל נהגי הרכבים החשמליים לתחנות הטעינה שלה", אמר ג'ונתן לוי בכיר ב-Evgo. "מבחינת תקני הטעינה בעתיד, אנו מקווים שתקן ה-NACS יופץ ברחבי התעשייה ויספק אפשרויות טעינה נוספות לנהגי ה-EV". האם זה באמת יקרה? בוול סטריט כאמור חוששים שטסלה תשתלט על תחנות ההטענה ותיקח את כל העוגה בתחום מבלי לספק "פרנסה" ל-Evgo והמתחרות.
"למעשה, ישנם מספר גופי תקנים ואנו מעודדים אותם לשקול שיתוף פעולה עם החברות שעוברות לסטנדרט ה-NACS", אמר דובר GM. "בסופו של דבר מדובר בגישה לסטנדרט משותף וגישה חלקה יותר לצרכנים". GM מעדיפה את תקן ה-NACS וכך גם בצפון אמריקה אבל באירופה טסלה בכלל משתמשת במחבר ה-CCS, כשבסין החיבור הוא שונה לגמרי. EV הם עדיין דבר יחסית חדש, לכן יקח זמן עד שיקבע סטנדרט, אך נראה שטסלה צפויה להיות מאוד דומיננטית בקביעת התקינה. על רקע זה, המומנטום החיובי במניית טסלה נמשך כשמניות הטענת הרכבים בנפילה.
כך או אחרת, לפי האנליסטים של גולדמן זקס, המשקיעים צריכים לדאוג פחות לסטנדרט הטעינה ויותר לרווחים. האנליסטים צפו לפני כשנה כשהרעיון לשתף את רשת ההטענה של טסלה רק הועלה, הכנסות שנתיות מטעינה של בין מיליארד ל-3 מיליארד דולר. לגישתם - בנוגע למניות חברות עמדות הטעינה, המשקיעים צריכים לדאוג פחות מהתחרות מטסלה ויותר ממספר הרכבים החשמליים בכבישי ארצות הברית. ההסכם בין 3 החברות נועד להגדיל את מספר הרכבים וככל הנראה חברות נוספות יחלו להשתמש גם הן בעמדות של טסלה. המון תחנות דלק הצליחו להתקיים יחד ולא בגלל עיצוב מיוחד לתדלוק. יש סטנדרט אחד לתדלוק בנזין ואחד אחר כמובן לדיזל ונראה שהכל עובד כמו שצריך. במילים אחרות, הם סבורים שהמכה למניות הטעינה לא תהיה גדולה כל עוד יספקו את הסטנדרט שייבחר, גם אם יהיה של טסלה. השאלה כמה טסלה תחייב את חברות ההטענה על השימוש והאם בסופו של דבר חברות ההטענה יהפכו להיות בעיקר לרשתות דומות לרשתות הדלק הקיימות, סוג של חברות קומודיטיז שנהנות מרווחיות נמוכה הרחוקות מלהיות חברות טכנולוגיה?
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
גם אם כן, הרי שפוטנציאל השוק ענק, כשכרגע השוק בחיתולים. בהמשך צפויות גם תחנות הדלק הקיימות לעבור לסוג של תחנות הטענה לצד תחנות דלק והתחרות רק תלך ותגדל.
- 3.אני עוקב אחרי NXU (ל"ת)אולי הם יצליחו בגדול 11/06/2023 07:08הגב לתגובה זו
- 2.אחדש 10/06/2023 13:30הגב לתגובה זויש להם את הפריסה הכי רחבה ,את הקלות שימוש ,רק לחבר , ואת uptime הכי גבוה ,שזה הדבר הכי חשוב,וכמובן הם הכי זולים
- 1.אין שום טכנולוגייה מתקדמת במטענים בכלל ולרכב בפרט (ל"ת)מהנדס בטסלה 10/06/2023 12:41הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
