זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

האם השוק האמריקאי לוקח הפסקה לפני עליות נוספות?

האם הרשת החברתית החדשה Threads תעזור למטא של מארק צוקרברג? וגם: צל הריבית - מפחיד או לא?
זיו סגל |

אין ספק שהסרט צוקרברג נגד מאסק מעניין. מנער קצת את עולם הרשתות החברתיות והתנהלותנו המילולית בהן.

 

גם הגרף של META מספר סיפור טכני מאוד מעניין ואנחנו נתמקד בו.

הגרף ארוך הטווח של META מראה את האזור המאתגר שהיא נמצאת בו. מצד אחד: היא מעל יעד התיקון העליון של פיבונאצ׳י וחזקה מול המדדים המובילים. מצד שני ישנם אינדיקטורים רבים שמראים חולשה ורמת התנגדות חזקה.

מכאן משתמע שיכולה להיות תנודתיות לטווח הזמן הקצר - בינוני. פריצה של הגבולות 280 - 305 תלמד על המשך המגמה. הנחת המוצא היא שהמגמה תימשך בעליה אבל מהלך העליה החד עד כה יכול ללמד שייקח קצת זמן לפני שנראה המשך.

 

הגרף לטווח הקצר מראה את מסע הטיפוס של META למעלה, בבחינת טיפוס על מצוק תלול. תראו את מגמת העליה היציבה והרצופה עם קו מגמה שניתן לעקוב אחריו.

המסע הנחוש של META כולל גם את הניסיון העכשווי לסגירת פער המחיר היורד הגדול מהעבר.

 

תחשבו שאתם מטפסים על מצוק תלול ולפני הפסגה יש מערה גדולה שאתם צריכים לחלוף עליה בכוח הידיים והחבל בלבד. מאמץ פיסי (כסף של הקונים) ופסיכולוגי עצום (להתגבר על פחד המוכרים מהעבר שיצר את פער המחיר היורד/המערה).

המהלך מעל 290 והתמיכה המדויקת מעל הרמה הזו הם בבחינת היאחזות בקצה המצוק לפני ש - META סוגרת את הפער וממשיכה לעלות.

 

בשורה התחתונה META אמורה להמשיך לעלות. אבל, לאור מהלך העליה החד והתלול, הקושי לטפס מעל ה״מערה״ ולהיאחז ב״קצה המצוק״ וסימני החולשה של האינדיקטורים אפשר שהיא תתנדנד קצת לפני שתמשיך. כל עוד היא לא יורדת מתחת ל - 280 ובוודאי כל עוד לא יורדת מתחת ל - 290 היא בסדר.

 

סימנים מדאיגים מכיוון התשואות

לפני כמה שבועות כתבתי שלהערכתי לא יהיו שתי העלאות ריבית השנה ומקסימום תהיה אחת. הפד ממשיך לשמר את המתח בעניין ונכון מבחינתו לעשות זאת בשביל לשדר שהמשחק עוד לא נגמר.

אבל, במידה שמאתגרת את דעתי, התנהגות התשואות בשוק מלמדת על עצבנות רבה לקראת האפשרות שהריבית כן תעלה (פעם אחת לפחות). כידוע, גרפים גוברים על הערכות ומחשבות אז בואו נסתכל. הגרף שלהלן הוא גרף תשואות אגרות החוב ל - 10 שנים. הוא לא חד משמעי, כמו גרף השוק עצמו, ולכן אנחנו לקראת שבוע מעניין.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הנתון המדאיג (למי שחושב שלא תהיה עליית תשואות): פריצה של קו המגמה היורד. מדובר בפריצה של משולש כלפי מעלה ופריצה כזו נחשבת סימן לעליה שבדרך.

 

ישנם נתונים טכניים אחרים שאומרים שבינתיים זו רק דאגה:

 

1. שתי רמות התנגדות, זו הקרובה וזו שמעליה.

2. אינדיקטורים ברמת שיא והחלשות המומנטום ארוך הטווח

 

מהלך מתחת ל - 39 יהיה סימן מרגיע.

מהלך מעל 40.75 ילמד כי הרוב בשוק צופה העלאת ריבית ועלית תשואות.

 

אלו הן הנקודות למעקב שלנו השבוע כאשר, כאמור, פריצת המשולש למעלה היא סימן מדאיג מכיוון התשואות. עכשיו השאלה האם זו רק דאגה שלא צריך לפחד ממנה, כפי שכותרת המאמר שבאתר מרקט ווטש טוענת, או שרמז לבאות. נצטרך עוד כמה מהלכים טכניים בשביל לענות. בינתיים דאגה.

 

צל על הירוק של יולי

צל הריבית מעמעם גם את הפוטנציאל הירוק של יולי. הגרף של הנאסד״ק 100 מראה שהוא לא הצליח, לעת עתה, לפרוץ את רמת ההתנגדות החשובה אחריה אנחנו עוקבים כאן והוא התיישר מבחינת העוצמה בהשוואה ל - S&P500. סביר שבסוף (טווח זמן סביר) הוא יפרוץ את ההתנגדות אבל יכול להיות שלטווח הקצר המדד ימשיך להיחלש מתחתיה.

 

התרשים לטווח הקצר מראה לכם את רצועת המבחן הצרה שמתחת להתנגדות. יש מספר קריטי לטווח הקצר. 14960. מהלך מתחתיו ילמד כי התחלנו תיקון יורד לטווח זה ומעניין לראות את התנהגות התשואות במקביל. ניתחתי גם את SMH, קרן הסל למניות השבבים וגם שם יש סימני בלימה.

 

לסיכום נאמר שיש צל של התנגדות על השוק בכלל ועל סקטור הטכנולוגיה שהניף אותו למעלה בפרט. גבול ההכרעה הוא צר וישנם סימנים ללחץ כלפי מטה. אליהם אפשר להוסיף את שני נרות ה״מצבה״ שרואים על תרשים הטווח הקצר של הנאסד״ק 100. מבחן התמיכה הראשון מתחת ל - 14960 הוא 14690. מהלך מתחת לרמה הזו ילמד על כניסה לתיקון עמוק יותר. מהלך מעל ההתנגדות יהיה כמובן סימן חיובי.

 

כל הנ״ל לא מוחק את כל הסימנים השוריים לטווח הארוך שדיברנו עליהם לאחרונה. אבל, שוק הוא תנועה בגלים. ישנם סימנים להופעתו של גל יורד לטווח קצר ובימים שני - שלישי נעקוב אחריהם ואעדכן ביום רביעי. הגרפים מאפשרים לכם לנתח עצמאית את המשמעויות בין עדכון לעדכון.

 

יש דיבור על מעבר הסנטימנט בשוק מ-AI ל-EV. אם נחבר את המאמר שלי מהשבוע שעבר שהציג את הצד החיובי של ה - EV למאמר מהיום שמראה את החלשות סקטור הטכנולוגיה שנישא על גל ה - AI נראה שאנחנו די רואים טוב את התמונה.

 

חומרי גלם נדירים

בשני מאמרים נפרדים קראתי השבוע על סוגיית חומרי הגלם הנדירים ובין היתר על השפעת המחסור בהם על יצרניות טכנולוגיה.

 

הקרן הוותיקה לענף היא REMX. אפשר לראות את הדשדוש שלה בחודשים האחרונים ואת מגמת העליה לטווח הקצר - בינוני. היה ותעלה מעל קו המגמה היורד (משולש) ומעל הממוצע ל - 200 יום נקבל פריצה ואישור למהלך עליה ארוך טווח. בינתיים היא טפסה על השלב הראשון של סולם פיבונאצ׳י. מצרף לנוחיותכם גם את רשימת האחזקות של קרן הסל.

 

קרן צעירה יותר היא  SETM שמתמקדת בחומרי גלם לתעשיית האנרגיה הירוקה. מצרף גם את רשימת האחזקות שלה. אין הרבה היסטוריה טכנית כאן אבל נראה שנבנה בסיס לעליה. אפשר לשלב בין שתי הקרנות.

 

ולסיום, מ. ביקש ניתוח טכני של NNOX. נראה שהקפיצה שלה למעלה יכולה לסמן תחילתו של גל עולה ארוך טווח. השאלה מתי להצטרף. טכנית, נכון לנתוני סוף השבוע, או לקראת תמיכה ב - 11.7 דולר או אחרי מהלך מעל 16.4 דולר. הראשון מבין השניים.

 

עלו והרוויחו!

 

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.