רגע לפני הנפילה בסנטינל וואן - המנכ"ל תומר וינגרטן מימש מניות ב-7.4 מיליון דולר
תומר ויינגרטן היה לפני שנתיים ברוד שואו לקראת הנפקת חברת הסייבר שלו. הוא הרגיש בשיא. האנליסטים ובנקאי ההשקעות שסביבו נתנו לו להרגיש מלך. רק לפני שנתיים הוא היה סטארטאפ מבטיח והנה הוא הולך להיות מההנפקות הגדולות בוול סטריט. לפני ההנפקה התמחור רק הלך ועלה. אחרי ההנפקה הוא המשיך לעלות. סנטינל וואן אולי מכרה כעשירית מצ'ק פוינט אבל היא הייתה שווה יותר. מעל 20 מיליארד דולר. ויינגרטן הפך למיליארדר.
סנטינל וואן בהנפקה בוול סטריט
עבר רבעון, עברו שניים, לאט לאט יצא האוויר מהמניה. התוצאות שלה המשיכו להיות משובחות, אבל אין קשר בין חברה טובה למניה טובה. החברה אומנם טובה, המניה נחלשה בשל השווי המנופח.
אבל, לא נורא - תמיד יש צד חיובי לסיפור. סנטינל הפכה למלאת מזומנים, מעל מיליארד דולר והיא החלה ברכישות. הצמיחה האורגנית קיבלה בוסט מהחיצונית (דרך רכישות) והתוצאות השתפרו. אבל, כאן צריך להסביר משהו חשוב. מה זה השתפרו? הכל תלוי בנקודת הייחוס. ביחס לאנליסטים שציפו לגידול בהכנסות ועדיין להפסד, התוצאות טובות, אבל בשורה התחתונה היה עדיין הפסד.
- רד אקסס הישראלית מגייסת 17 מיליון דולר
- המניות המומלצות בסייבר - ומה האפסייד בסנטינל וואן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לא נורא", אמרו האנליסטים", "בחברות צמיחה, ההפסדים היום הופכים לרווחים בעתיד". זה נכון, רק שבדרך לעתיד, יש משוכות וחלק מחברות הצמיחה האלו נופל בהן. סנטינל נפלה. האם מכאן היא תקום בחזרה? יכול להיות שכן כי היא במקום הכי חשוב-צומח שקיים. אבל היא נפלה בכמה מובנים שיהיה קשה לקום מהם. ראשית, רגע לפני הדיווח הגרוע - על תוצאות חלשות, על תיקון חשבונאי של דוחות כספיים, על הנמכת תחזית ועל פיטורי עובדים, ויינגרטן מכר מניות ב-7.4 מיליון דולר. הוא קיבל מניות דרך מימוש האופציות ומכר אותן. זה היה באמצע אפריל. האם באמצע אפריל שזה כמעט רבעון שלם (החברה מדווחת על רבעון ראשון פיסקלי מפברואר עד אפריל) ויינגרטן, מנהל הפירמה הזו לא ידע שההכנסות החוזרות לא תקינות? הוא יגיד שלא. ואנחנו נמשיך לשאול - האם ויינגרטן לא ידע שהוא הולך לפטר עובדים? האם הוא לא חשב לעצמו שזה לא ראוי לקבל בוכטה ענקית כזו בשעה שהוא שולח, כפי שהוא קורא להם 100 "סנטינלים" הביתה.
ככה מתנהג מנהל, ככה מתנהל מייסד, ככה מתנהל מי שמחזיק גם ככה 250 מיליון דולר במניות שאחרי הפשלה בדוחות ובתחזית התכווצו לכ-180 מיליון דולר? מה שעוד תמוהה הוא שמדובר בדוח לרבעון הראשון שהוא דוח שבו רואי החשבון של החברה עורכים סקירה לעומת ביקורת בדוחות השנתיים. כלומר, הדוחות הביקורת שבהם רואי החשבון בודקים באופן משמעותי את הדוחות לא עלו על התקלות החמורות ובדוח הרבעוני שהתפרסם חודשיים וחצי לאחר מכן כן עלו? בדוח השנתי שהתפרסם בסוף מרץ הכל דבש למרות שעברו כבר חודשיים לתוך הרבעון הראשון - פברואר-מרץ?
רואי החשבון יגידו שלא היו תקלות-בעיות בדוחות וזה עלה רק ברבעון הראשון. אבל השוק אמר את דברו. הנפילה במניה ב-35% ביום אחד למחיר של 13.8 דולר כשמאז המניה ירדה אל מתחת ל-13 דולר שמבטא שווי של כ-3.8 מיליארד דולר, היא תגובת השוק לחוסר אמון. חור אמון זו סוגיה שקשה לטפל בה, קשה לנער ולהתנער ממנה. לוקח זמן.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חוסר האמון כאן נובע בעיקר מהסיבה שמה אמרו לנו הדוחות של סנטינל בעבר לא היה ולא נברא. חשבתם ופעלתם לפי דוחות שהיו פיקציה. ואם לא די באגרוף לפרצוף הזה, גם העתיד בעייתי - התחזית חלשה. שני אגרופים, השכיבו את סנטינל על הרצפה. מי התעמק קצת יותר גם ראה שויינגרטן הוא מסוג האנשים שעם כיסים מלאים דולרים מסוגל לעמוד ולהגיד לעובדים - "סנטינלים יקרים, אנחנו צרייכם להשתנות.....אתם מפוטרים!".
מה זה ARR ולמה הוא הגורם המרכזי לדוחות הפייק של סנטינל?
ARR הוא נתון יחסית חדש בשפה של וול סטריט. הוא לא נתון חשבונאי, אבל הוא נתון שנגזר מהדוחות, סוג של נתון חוץ מאזני. ARR - Annual Recurring Revenue - ARR, הוא ההכנסות השנתיות החוזרות. הנתון הזה חשוב בעיקר בחברות עם מודלים של ריטיינר-מנוי שוטף, מודלים של SaaS. המשקיעים רוצים לדעת בכמה החברה מכרה בתקופה מסוימת אבל הם רוצים לדעת גם בכמה היא תמכור בשנה הבאה, ואם היא יודעת להגיד שיש לקוחות חוזרים-הכנסות חוזרות זה מאוד מעודד. אם היא גם יודעת בהסתמך על הלקוחות האלו ולקוחות חדשים לתת תחזית של גידול בהכנסות בהמשך - זה מצוין.
אבל האם התחזית של החברה לגבי נתון ה-ARR אמינה? מי בודק אותה? הנהלת החברה. מי אחראי עליה? הנהלת החברה. מה הנהלת החברה רוצה? תוצאות טובות-תחזית טובה-מניה במחיר גבוה. נותנים באיזשהו מקום לחתול לשמור על השמנת.
וכך קרה שבסנטינל נתון ה-ARR היה שגוי. גילו את השגיאה דווקא ברבעון הראשון וזה מפתיע, כי בדוח השנתי אמורים היו לעלות על כך שיש לקוחות שלא באמת מתכוונים לרכוש בהיקפים שסנטינל העריכה. אז נכון שהעולם משתנה ודינמי, אבל סקר לקוחות היה מראה שהנתונים לא אפשריים, אחרת הכיצד הדוחות תוקנו לאחור בסכום של עשרות מיליונים.
בסנטינל אומרים שמדובר בדפוס שימו שנמוך ביחס לעבר. אבל הם היו צריכים להערך לזה בזמן אמת, הם היו צריכים לתרגם את המאקרו גם לדוחות שלהם.הם היו צריכים להכין הפרשות גדולות יותר. הם היו צריכים להיות מציאותיים יותר. הבעיה שלהם היתה שהם פשוט התאהבו בלהכות את ציפיות האנליסטים והיה קשה להם להודות שגם הם מאבדים גובה.
ועל רקע התיקונים, נגרעו מנתוני ה-ARR שהוצגו ברבעון הראשון 27 מיליון דולר ל-560 מיליון דולר והתחזית הכנסות לשנה כולה 590-600 מיליון דולר - ב-40 מיליון דולר מתחת להערכות האנליסטים.
ומה יהיה בהמשך? סנטינל וואן תצטרך להוכיח את עצמה כמה רבעונים עד שיסלחו לה. ככה זה עובד בוול סטריט. ויינגרטן יצטרך להבין שיש עניין חשוב בוול סטריט שנקרא - "נראות". יש דברים שמנכ"ל לא יכול לעשות אם הוא רוצה לחיות בשלום עם המשקיעים, עם העובדים וגם עם הלקוחות. אז כן, זו מכה חזקה, אבל אם המוצרים של סנטינל הם אכן כפי שאומרים בחברה - מהטובים ביותר, אז וול סטריט תסלח.
- 10.סמי 06/06/2023 17:23הגב לתגובה זובסנטיאל אין נראות לכן החברה תסבול מחוסר אמון כללי.
- 9.אחד שיודע 06/06/2023 00:06הגב לתגובה זוזאת סתם כתבה מגמתית לא נכונה. כלל הבכירים מפרסמים תכנית מכירה 12 חודשים מראש ומאותו הרגע הם לא נוגעים במכירה בעצמם.
- בוט 06/06/2023 17:24הגב לתגובה זולא יתכן שהיה תכנון שנה מראש.
- מור 07/06/2023 00:47מספיק לקשקש. זה כמעט שנתיים אחורה. לדבר אל מה שבאמת יודעים או לא לדבר כלל.
- 8.רון 06/06/2023 00:03הגב לתגובה זועל 10b5 שמעת? מציע שתקרא קצת לפני שאתה מטיח האשמות פופוליסטיות ועובדתית לא נכונות
- על crwd שמעת? 06/06/2023 09:35הגב לתגובה זועל בריחה של בכירים שמעת? על זריקה לפח של כספי הנפקה שמעת?
- 7.dave 05/06/2023 23:56הגב לתגובה זובושה וחרפה !! להעמידו לדין על הטעיית משקיעים
- 6.אנונימי 05/06/2023 23:45הגב לתגובה זובהצלחה למשקיעים שלו.בקיצור שורט שורט ועוד שורט.נייר גמור.
- 5.Bill Hwang 05/06/2023 19:42הגב לתגובה זוכמה פמפם על הטכנולוגיה "המשבשת" שלהם. בסוף המתחרה השמרנית שלו קראודסטרייק מכה אותם בכל החזיתות. לא סתם ברחו ממנו 2 בכירים לקראודסטרייק, הם מכירים את הפייק. העיקר מפרסם עצמו על מכוניות פורמולה 1 - כאילו יש קשר. כל הכבודלכם ביזפורטל ותודה. תמשיכו לעקוב אחר הנוכלים שהנפיקו ב2021 במחירי על חלל.
- 4.מכיר אישית 05/06/2023 19:42הגב לתגובה זומכיר אישית ועבדתי עם החברה הזו תקופה, תומר מנכ"ל תותח ומי שלא מכיר אותו שלא ידבר שטויות.. לסנטינל מוצר טוב מאד, אני בטוח שהמניה תתאושש
- 3.פועלת 05/06/2023 19:12הגב לתגובה זולא רק פוליטיקאים הם נוכלים. גם בכירים במקומותינו בתעשיית האינטרנט.
- טוב אחי חחח (ל"ת)אנונימי 05/06/2023 23:46הגב לתגובה זו
- 2.המשחק לא הוגן, חובה חקירה במיידי (ל"ת)עידן 05/06/2023 18:51הגב לתגובה זו
- 1.yuvi 05/06/2023 18:44הגב לתגובה זועל זה צריך להגיד, בושה, בושה ועוד פעם בושה......
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
