אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

האם המשקיעים שסייעו לאילון מאסק לרכוש את טוויטר נמצאים ברווח?

כ-19 משקיעים בכירים השקיעו מיליארדי דולרים ברכש החדש של מנכ"ל טסלה; השותפים הללו מחזיקים בקצת פחות מרבע מהחברה, האם השתלם להם לעשות עסקים עם אילון מאסק? הנה המספרים
דור עצמון | (1)

אילון מאסק כמעט שרף בשנה שעברה את התדמית שלו כאיש העסקים והיזם המצליח ביותר בעולם כשהחליט לרכוש את טוויטר בעסקה שהייתה רוויית תלאות ומכשולים, זאת בזמן שהמניה של טסלה TESLA INC שנחשבת כ"בייבי" שלו נחשקת בעשרות אחוזים. מנכ"ל טסלה גייס מספר כוכבי-על טכנולוגיים ממארק אנדריסן לצ'אנגפנג ג'או כדי שאלו יסייעו לו ברכישת רשת החברתית, במה שהיה נראה כנבחרת היוקרתית ביותר שנאספה אי פעם עבור השקעה אחת.

בסך הכל, מאסק גייס 7.1 מיליארד דולר ממחיר הרכישה שעמד על 44 מיליארד דולר מ-19 משקיעים בכירים. הוא גם לווה 13 מיליארד דולר מקבוצת בנקים כולל מורגן סטנלי ומיצובישי, כך שחלק ההון העצמי הכולל של העסקה הגיע ליותר מ-30 מיליארד דולר, כאשר מאסק עצמו סיפק לפחות 24 מיליארד דולר. לפיכך, השותפים מחזיקים בקצת פחות מרבע מהחברה. 17 משקיעים סיפקו מזומנים, בעוד שניים, פידליטי ו-Kingdom Holding, שבשליטת הנסיך אל-ואליד בן טלאל מסעודיה, נתנו ממניותיהם למאסק עבור מניות ברכש הפרטי החדש.

טוויטר היא כעת חברה פרטית, כך שהנתונים הכספיים שלה אינם זמינים עוד לבדיקה. למשקיעים הייתה תחושה כבר זמן מה שאולי הדברים לא הולכים נהדר בפרויקט החדש של מאסק. אבל עכשיו אנחנו מקבלים מושג עד כמה הם לא נהדרים באמת - למרות שהקרן מחזיקה רק בשבריר קטנטן של מניות טוויטר, היא כלי פתוח שבו משקיעים יכולים לקנות ולמכור מניות והמספרים הם לא פחות מאיומים:

בנובמבר, ה-Contrafund הורידה את מניות טוויטר שלה ב-56%, ל-23.5 מיליון דולר. במרץ הגיע פגיעה נוספת של 7.5% ל-19.5 מיליון דולר, וב-28 במאי, ה-Contrafund חשפה כי עד סוף אפריל, היא הורידה 3.5% נוספים מהערכת השווי ההתחלתית והקטינה את השווי המוערך של טוויטר בספריה ל-17.65 מיליון דולר - צניחה היסטרית של לא פחות מ-67% בשבעה חודשים. לפיכך, פידליטי מסמנת כעת את טוויטר בשליש ממחיר הרכישה של 44 מיליארד דולר, כ-14.5 מיליארד דולר. זה מחצית משווי השוק שלה כאשר מאסק חשף באפריל האחרון שהוא התחיל לקנות מניות.

אפשר ליישם את אותה מתמטיקה על ההשקעה המקורית של 7.1 מיליארד דולר של 19 שותפי ההון. לפי המדד של פידליטי, היא שווה כעת שליש מהסך הכולל הזה, כ-2.34 מיליארד דולר, כלומר, נכון לעכשיו, הקבוצה ספגה הפסד של כמעט 5 מיליארד דולר. לא משנה איך נסובב את האירוע הזה, אילון מאסק אמנם נחשב לאיש עסקים ממולח ולאחד מהאנשים העשירים בעולם, בינתיים נראה כי השותפים שלו בוחנים מחדש את החברות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מישהו 05/06/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שהחברה פרטית לכאורה פחות משנה השווי שוק לעומת הרווחים שטוויטר עשתה מאז הרכישה בכל הנוגע להכנסות ורווחים אין אף מילה בגוף הכתבה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.