האם אנבידיה יכולה להיות גלגל ההצלה של אינטל?
במהלך 20 השנה האחרונות אינטל INTEL CORPORATION הפסידה שני גלי מחשוב גדולים ועשתה שורה של שגיאות אסטרטגיות, בהתחלה היא הפסידה לאפל APPLE וקוואלקום QUALCOMM INC 0.01% בתחום המובייל, לאחר מכן היא נפלה מאחורי אנבידיה NVIDIA COR בכל מה שקשור לכרטיסים הגרפיים לבינה מלאכותית ובנוסף לכל זה היא איבדה נתח בשוק המעבדים למתחרתה AMD ADVANCED MICRO DEVICES שהציגה מעבדים עם ביצועים טובים יותר.
מניית אינטל ירדה בשנה האחרונה ב-25%, כשתעודת הסל העוקבת אחר חברות השבבים ISHARES PHLX SEMICONDUCTOR ETF עלתה ב-12%. מנכ"ל אינטל פס גלסינגר עדיין נשאר אופטימי לגבי אסטרטגיית הקאמבק של החברה. אינטל רוצה לבנות מפעלי שבבים בארצות הברית בדומה למפעליה של TSMC באסיה. בחודש הקודם גלסינגר אמר כי אינטל בדרך להשיג מחדש את ההובלה בכל מה שקשור לטכנולוגיות ייצור שבבים והיא תעשה את זה עד שנת 2025.
על מנת שהתכנית של אינטל תעבוד, היא תצטרך לקוח דגל אמריקאי ונראה שרק ארבעה חברות יכולות להיות מתאימות: קוואלקום, אפל, AMD ואנבידיה. נראה שהסיכוי לשיתוף פעולה עם אפל וקוואלקום הוא די קלוש. קוואלקום התעניינה לאחרונה בייצור השבבים שלה למובייל דרך אינטל, אך די מהר השהתה את זה אחריי שאינטל פספסה שוב ושוב בדוחות וביעדים שהציבה לעצמה. הצרות הטכניות של אינטל לא ממש מפתיעות. החברה התמקדה בעיקר במעבדי מחשבים בעלי ביצועים גבוהים בעוד יצירת שבבים לסמארטפונים דורשת מערך מיומנויות שונה כששם ההתמקדות היא בעיקר ביעילות צריכת החשמל של הרכיבים. זה די מקטין את הסיכוי לשיתוף פעולה עם אפל. גם AMD לא ממש ממהרת להשתמש באינטל כיצרנית, היות והיא המתחרה העיקרית שלה בשוק המעבדים.
זה בעצם משאיר רק את אנבידיה בתור האפשרות היחידה. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג כנראה שפתח את הדלת לשיתוף פעולה עם אינטל כאשר נשאל בכנס לאחרונה אם אנבידיה מחפשת להגדיל את מספר הספקים שלה וכך להקטין את הסיכונים בעקבות המתח הגובר בין ארצות הברית לסין, כש-TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO היא ספקית השבבים העיקרית של החברה. "יש לנו המון לקוחות שתלויים בנו ולכן חוסן שרשרת האספקה הוא חשוב לנו מאוד. אנחנו מייצרים במקומות רבים ככל שנוכל" אמר הואנג. "אנחנו פתוחים לייצור עם אינטל וקיבלנו לאחרונה את התוצאות של בדיקות שבבי הדור הבא של אינטל והן נראות טוב".
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך 2022, חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על CHIPS, תכנית שנועדה לעודד חברות שבבים לייצר בארצות הברית ומציעה להן מימון של עד 50 מיליארד דולר. אך כל הכסף שבעולם לא יעזור אם לחברה אין לקוחות גדולים שירכשו את השבבים.
בדוחותיה האחרונים דיווחה אינטל על הפסד למניה של 4 סנט על הכנסות של 11.7 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים להפסד למניה של 16 סנט על הכנסות של 11.05 מיליארד דולר. הכנסות מובילאי הסתכמו ב-458 מיליון דולר לעומת צפי של 498.8 מיליון דולר. ההכנסות ממרכזי הנתונים ומבינה מלאכותית עמדו על 3.7 מיליארד דולר לעומת צפי של 3.5 מיליארד דולר, ההכנסות ממרכזי הנתונים ירדו 39% וההכנסות ממחשבים ירדו 38%. תחזית החברה לרבעון השני היא להפסד למניה של 4 סנט על מכירות של בין 11.5 מיליארד ל-12.5 מיליארד דולר. החברה נסחרת לפי שווי של 134 מיליארד דולר.
- 2.[email protected] 01/06/2023 06:50הגב לתגובה זואדיר היקר לא שכחנו לתת מילה טובה אחת על העובדה שעוד רגע סין עלולה לחרב את טיוואן ??? ואז מה בדיוק יהיה בגורלה של TSMC?? קצרה היריעה מלהכיל את כל המידע שחסר לך ולכן.... ממליץ לך בחום רב ביותר לצפות בהרצאה שנערכה באינטל ישראל על המצב על ידי חזי יחזקל מפורום כיכר השוק בטלגרם תוכל ללמוד המון ! https://youtu.be/VMA21F_g8lw
- שימי 01/06/2023 08:29הגב לתגובה זובמשך חודשים פמפם על אינטל ועל D-wave אני את השיעור למדתי
- 1.רועי 31/05/2023 23:50הגב לתגובה זומספיק שסין עושה פו לכיוון טאיוון וכל החברות האלו יעמדו בתור למפעלים של אינטל. ברגע שאסטרטגיית המפעלים תוכיח את עצמה, החברות המערביות לא ירשו לעצמן להסמך רק על TSMC כמו עכשיו. לא הגיוני מבחינת ניהול סיכונים.
- בגלל זה הם פותחים מפעלי ייצור באמריקה. ולא רק הם. (ל"ת)אלכס 01/06/2023 11:08הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
