אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

אילון מאסק מבקר בסין - טסלה תרחיב את המפעל בשנחאי?

טסלה מכרה בסין כ-440 אלף כלי רכב בשנת 2022, נתון שמהווה כשליש מסך המכירות שלה
אדיר בן עמי | (1)

לפי הדיווחים אילון מאסק הגיע לסין על מנת לבקר במפעל טסלה TESLA INC בשנחאי ובנוסף לפגוש בכירים בממשלה הסינית. זהו הביקור הראשון של מנכ"ל טסלה מזה שלוש שנים ומגיע בזמן שענקית הרכבים החשמליים שוקלת איפה להרחיב את הייצור שלה, תוך כדי שהיא מתמודדת עם תחרות גוברת מצד היריבים הסיניים. 

מאסק שוחח עם שר החוץ הסיני ובישר לו על מוכנות טסלה להרחיב את עסקיה בסין וציין כי האינטרסים של ארצות הברית וסין כרוכים זה בזה וכי הוא נגד ניתוק הקשרים. "סין תמשיך לקדם את פתיחתה לעסקים והיא מחויבת לייצר סביבה עסקית מכוונת שוק, חוקית ובינלאומית שתהיה טובה עבור חברות מכל העולם, כולל טסלה", נכתב בהודעת ממשלת סין.

למרות שלא ניתנו פרטים נוספים, נושא אחד שכנראה הם ישוחחו עליו יהיה החלטתה של טסלה אם להרחיב את המפעל בשנחאי או לא. המפעל של טסלה בסין נחשב המפעל היצרני ביותר של החברה ומסוגל לייצר כמיליון רכבים בשנה. מכירות טסלה בסין מהוות חצי מקיבולת המפעל בחודשים האחרונים, כשהשאר מיוצאים בעיקר לאירופה. במהלך החיפושים של טסלה אחר אתר חדש לייצור, גם הודו עלתה כאופציה אטרקטיבית, כזו שתאפשר לחברה לפזר סיכונים ולגוון את שרשרת האספקה שלה.

"בעוד המתחים הגיאופוליטיים בין ארצות הבריות וסין הולכים וגוברים, טסלה, כמו גם אפל, מוצאות את עצמן על חבל דק, בניסיון לאזן את עצמן, כשסין ממשיכה להיות שוק חיוני הן בהיצע והן בביקוש". כתב אנליסט וודבוש דן איבס. סין נחשבת שוק חשוב מאוד עבור טסלה. זהו השוק הגדול ביותר בעולם לרכבים חדשים ורכבים חשמליים חדשים, כשמכירות הרכבים החשמליים בסין הגיעו ל-4.5 מיליון יחידות בשנת 2022. לפי אנליסט סיטי ג'ף צ'ונג, המכירות עוד צפויות לגדול ב-30% בשנת 2023.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טסלה לכל פועל -הבטחה של ............??? (ל"ת)
    לילי 30/05/2023 19:24
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.