רחוב אבן גבירול בתל אביב יעבור התחדשות - תוכנית פינוי ובינוי ענקית
רחוב אבן גבירול בתל אביב נראה כמו אתר בנייה אחד גדול. חפירות וסגירות נתיבים לאורך כל הרחוב יוצרים פקקים ועומסים, כאשר הצפי הוא שזה יימשך עוד שנתיים לפחות. בינתיים - חדשות טובות לתושבי הרחוב - אושרה תוכנית בנייה רחבה שכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור, קומת תעסוקה במבנים החדשים, הרחבת מדרכות, חידוש כיכר הקסטל ועוד.
אבן גבירול, אדריכלים דני לזר
התוכנית הזו היא אחת מבין תוכניות נוספות לחידוש רחוב אבן גבירול במסגרת פינוי בינוי שבמסגרתם לרוב ערך הדירות עולה. הבעיה הגדולה של התושבים שעד שזה קורה עוברות שנים רבות ובינתיים הם גרים בסוג של אתר חפירות.
כך או אחרת, הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, בראשות ערן ניצן, נתנה תוקף לתוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול הכוללת תוספת של 2,500 יחידות דיור. התוכנית בשטח של כ-198 דונם, כוללת את שני צדיו של רחוב אבן גבירול. מטרת התוכנית היא התחדשות הרחוב על ידי העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו והתאמתו לתכנון המבוצע של הקו הירוק, תוך שמירה על ערכי הרחוב והבינוי הייחודי בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3-4 שלא כללו בתחומן את הרחוב.
- מחירי הדיור - האם למרות הבועה עדיין כדאי לרכוש דירה בתל אביב?
- בית חד קומתי בן 101 שנה באבן גבירול נמכר ב-21.5 מיליון שקל - בדרך לפרויקט פינוי בינוי ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוכנית מגדירה את השטחים ברחוב ביעוד מעורב "מגורים מסחר ותעסוקה", מחייבת חזית מסחרית פעילה כלפי הרחוב, מעליה קומת תעסוקה ומסחר וכן מאפשרת ניצול של תת הקרקע בקביעת שימושי מסחר ותעסוקה בקומות אלה. בנוסף, התכנית קובעת הוראות לחידושה של כיכר הקסטל בצומת הרחובות פנקס ונורדאו אשר יכללו בין היתר זכויות בניה לבית קפה ושדרוג המרחב הציבורי.
נפחי הבנייה המוצעים ברחוב הינם בהתאם לחלוקת תחום ההכרזה של העיר הלבנה: האזור מחוץ לתחום אזור ההכרזה ובתחום אזור ההכרזה. מחוץ לאזור ההכרזה התוכנית מאפשר הריסה ובניה מחדש עד לגובה של 8 קומות + קומת גג בנסיגה. באזור ההכרזה התוכנית מאפשרת שני מסלולים להתחדשות: הריסה ובניה מחדש עד גובה 6 קומות + קומת גג בנסיגה, ומסלול תוספת לבניין קיים המאפשר תוספת קומה טיפוסית + קומת גג בנסיגה עד גובה 5 קומות + קומה גג בנסיגה.
התוכנית קובעת כי לפחות 50% מהבניה החדשה תהיה למגורים וקובעת תמהיל דירות מגוון, בו 20% מהדירות תהיינה דירות קטנות, בגודל של 50 מ"ר. בנוסף, מוצעים שימושים בעלי אופי ציבורי לרווחת תושבי האזור, כגון מרפאות, מעונות יום, גני ילדים, סדנאות פעילות לחוגים וחדרי כושר, וכן מאפשרת שימוש מלונאי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
לתוכנית חשיבות בהעצמת נפחי הבנייה ברחוב מרכזי זה והתאמתו לתכנון הקו הירוק העובר לאורכו ולמדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך צירי מערכת תחברה עתירת נוסעים (מתע"ן) לעניין עירוב שימושים ודיור מכליל, לרבות תקן חניה 0 לאורך הרחוב ותקן חניה מופחת במגרשים ברחובות ניצבים. התוכנית משלימה את הפקעת המדרכה הקיימת כחלק מתכנון הקו הירוק ואף קובעת הפקעה נוספת של 3 מ' לטובת מדרכה מצפון לשדרות נורדאו, כחלק מתכנון פורטל תחנת הקו באזור זה.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן: "רחוב אבן גבירול הנו אחד הצירים החשובים בעיר תל אביב. תוכנית אבן גבירול שיזמה העיר תל אביב ואושרה בוועדה המחוזית תאפשר את חידושו של רחוב מרכזי זה על רקע הקו הירוק הצפוי לעבור בו ובנייתו בעיצומה. הגבהת הבניינים עד לתשע וחצי קומות, קביעת קומות המסד כקומות מסחר, הפקעת שטחי מדרכה לטובת הולכי הרגל, הסדרת הקולונדה לאורכו של הרחוב, מדיניות חדרי היציאה לגגות – כל אלו ועוד סוגיות רבות נוספות כללות בתוכנית חשובה זו. תוכנית התחדשותו של רחוב אבן גבירול משקפת את חזונה של תל אביב למסחר שוקק סביב קווי המטרו לצד מדיניות עירונית ומחוזית להגברת הבניה סביב קווי הרכבת הקלה, צמצום חניה ומתן עדיפות להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי הרכבת הקלה".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן-אליעזר: "מטרת תוכנית התחדשות רחוב אבן גבירול הינה להביא להתחדשות הרחוב ע"י העצמת הבינוי ועירוב השימושים בו והתאמתו לתכנון המבוצע של הקו הירוק, תוך שמירה על ערכי הרחוב והבינוי הייחודי בו, במקביל לשמירה על מאפייני המרקם הקיים בתחום ההכרזה, וכהשלמה לתוכנית הרובעים 3-4 שלא כללו בתחומן את הרחוב".
הרחוב מהווה את אחד הרחובות המשמעותיים במרכז העיר, חוצה את רובעי מרכז העיר ומוביל לחלקי העיר הדרומיים ולשכונותיה הצפוניות. הרחוב משמש ציר לתנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית וכן מתוכננת ומבוצעת לאורכו בימים אלה הרכבת הקלה - הקו הירוק וחוצה אותו הקו הסגול ברחוב ארלוזרוב. מדובר ברחוב מעורב שימושים ושוקק חיים, בעל מוקדי משיכה רבים לאורכו ובעל מאפייני בינוי מובהקים הכוללים קולונדה המלווה את החזית המסחרית לאורכו. בנוסף חלקו הדרומי של הרחוב כלול בתחום הכרזת אונסק"ו, כאתר למורשת עולמית במרכז העיר, בעל ערכים אדריכליים בסגנון הבינלאומי.
- 8.ישראל 01/06/2023 23:51הגב לתגובה זומצמצמים חניות מקום לבנות חניונים מתחת לאדמה שישמשו גם כמקלטים בזמן מלחמה, כמו החניון מתחת לכיכר הבימה, או תחנות הרכבת התחתית באוקראינה
- 7.ראש עיר חדש בדרך לא לבנות על חולדה (ל"ת)מיקו 31/05/2023 11:37הגב לתגובה זו
- 6.אבי 31/05/2023 09:31הגב לתגובה זוובתכלס לא יהיו כמעט פרויקטים
- 5.''תוספת לבניין קיים'' הצחקתם אותי. עוד 200 גר' על הגג וכל הבניין נופל. (ל"ת)איתן 30/05/2023 19:40הגב לתגובה זו
- 4.תל אביב 30/05/2023 15:29הגב לתגובה זוקבורה של הרחובות הקטנים שיוצאים לאבן גבירול .חסימות אויר , חסימות אור ותנועת מכוניות בלתי אפשרית
- 3.dave921 30/05/2023 14:43הגב לתגובה זותוכנית מצויינת שתשדרג את תל אביב ואת אבן גבירול שהוא אחד הרחובות המרכזיים ביותר !
- אבי 31/05/2023 09:32הגב לתגובה זובגלל דרישות מופרעות וחמדניות של העיריה
- 2.ליאור 30/05/2023 13:10הגב לתגובה זוהניתוח הצליח - אבל החולה מת ברכות. כמו עוד המון רחובות בעיר ש"שיפצתם" ו"חידשתם" והרסתם לגמרי.
- תוכנית לא כלכלית בעליל (ל"ת)אריאל 30/05/2023 13:15הגב לתגובה זו
- 1.עירית תל אביב דורשת היטל השבחה ממכירת דירה חירבה מיליון (ל"ת)העירייה נגד התושבים 30/05/2023 10:14הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
