מובילאיי ממשיכה לזנק - האם החברה נהנית מחדירת ה-AI ובכמה היא תמכור בשנים הבאות?
מניית מובילאיי זינקה ביומיים האחרונים ב-12% ומשלימה עלייה של 20% מתחילת החודש למחיר של 45 דולר, המבטא שווי של 36 מיליארד דולר. הזינוק בימים האחרונים האלו מיוחס לעליות בשוק כולו בעקבות אינבידיה שסיפקה תחזית מאוד מרשימה לגבי ההמשך בזכות ביקושים בתחום ה-AI (בהמשך גם מארוול סיפקה ביצועים מרשימים בזכות הביקושים מתחום ה-AI) כשגם מובילאיי שמפתחת מערכות לנהיגה אוטונומית צפויה ליהנות מהחדירה המהירה של ה-AI לחיינו.
פרופ' אמנון שעשוע, מובילאיי
ההתקדמות והחדירה של ה-AI וההישענות על המערכות הממוחשבות, יסללו את הדרך להסתמכות גם על הרכבים האוטונומיים. ההאצה של הפיתוחים בתחום ישולבו גם בתחום הרכב שעשוי לעבור מהפכה בשנים האחרונות. אז זו היתה סיבה אחת לזינוק במניה, אבל
היה גורם נוסף שהרים את המניה.
האנליסטים של וולס פארגו פרסמו סיקור חיובי על מניות החברה עם מחיר יעד של 50 דולר. כשהם פרסמו את ההמלצה המניה היתה ב-40 דולר, במרחק 10 דולרים ממחיר היעד, מאז המניה עלתה ב-5 דולר, והותירה 5 דולר של אפסייד - פרמייה של כ-11%.
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוולס פארגו מסבירים כי מובילאיי היא מובילה בתחום ה-ADAS שמשמעותו מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה אוטנומית. מדובר על מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בשמירה על נתיב ובלימת חירום אוטומטית. אבל אלו מערכות שנקראות - מערכות L2 (מערכות רמה 2). מערכות שדורשות תשומת לב מלאה מהנהגים שצריכים לשים לב למה שקורה בכביש 100% מהזמן. גם מערכות מתקדמות יותר מרמה 2 פלוס מחייבות את הנהגים להיות בתשומת לב מלאה. לדוגמה - מערכות שמאפשרות החלפת נתיב וסיבובים (רמה 2 פלוס) חייבות להיות עם בקרה מלאה של הנהג.
אבל הדור הבא של המערכות, ישחרר את הנהגים משליטה על הכביש. אלו מערכות אוטונומיות אמיתיות. זה יהיה כמובן בשלבים ועל פי האנליסטים של וול פארגו, מובילאיי ממוקמת בעמדה טובה כדי ליהנות מהחדירה של המערכות האלו.
במערכות מרמה 3 ורמה 4, נהגים יכולים להרגיש בטוח במצבים מסוימים גם בלי תשומת לב למה שקורה בכביש. המכונית פשוט תעשה הכל לבד. מערכות רמה 3 מתייחסות בעיקר לנסיעה בפקקים בכבישים מהירים והן צפויות להיכנס בהדרגה לשוק בטווח הקרוב-בינוני. מערכות מרמה 4 יושקו רק בשנים הבאות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בבסיס המערכות האלו הצורך לספק טכנולוגיה בטוחה כדי שהתאונות יהיו מינימליות ופחות חמורות. מדובר במערכות מתקדמות, לרבות מערכות ראייה ומערכות מבוססות AI שמובילאיי מפתחת. בוול ספארגו סבורים שהצמיחה של מובילאיי בשנים הבאות תהיה חדה במיוחד על רקע הכניסה של מערכות מתקדמות יותר.
על פי התחזית שלהם בשנת 2024 ההכנסות יסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר, לעומת 2.1 מיליארד דולר בשנת 2023. זה מרשים, אבל בוולס פארגו סבורים שזו רק ההתחלה. לדעתם בטווח של 5 עד 10 שנים מהיום ייכנסו מערכות שמאפשרות נהיגה אוטונומית מוחלטת ואז כמובן הייצור של רכבים אוטנומיים יהיה בהיקפים מאוד גדולים ובהתאמה המערכות של מובילאיי ימכרו במספרים גדולים עוד יותר.
מאי מצוין אחרי אפריל חלש
אז במאי המניה כבר נסקה ב-20%, אבל זה היה אחרי אפריל חלש. הדוחות של מובילאיי ברבעון הראשון אכזבו, אבל הנהלת החברה טענה שמדובר בירידה זמנית וקצב המכירות יחזור לעלות. וול סטריט הפילה את המניה בכ-20% ביום הדוח במחזור מאוד גבוה, אך המניה חזרה אחרי הזינוק האחרון למחיר טרם הנפילה.
בתחילת החודש, בית ההשקעות ברנברג העניק למניה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 44 דולר. המחיר אז ביטא פרמיה של קרוב ל-20%, אך היום הוא מבטא דיסקאונט על המחיר (מחיר המניה 45 דולר ומחיר היעד בהמלצה הוא 44 דולר נמוך מהמחיר בפועל). סיכוי טוב שבבית ההשקעות ישנו את מחיר היעד, אבל מה שחשוב בהמלצה היה ההערכה כי
עסקי הרכב נמצאים על סף שינוי משמעותי במקביל לשיפור מערכות מכוניות בנהיגה עצמית המתאפשרות על ידי בינה מלאכותית ולמידת מכונה. גם בברנברג רואים במובילאיי, את המובילה בתחום.
מובילאיי שנסחרת ב-36 מיליארד דולר נשלטת על ידי אינטל שרכשה את השליטה לפני 7 שנים מפרופ' אמנון שעשוע ואבירם זיו לפי שווי של כ-16 מיליארד דולר. מובילאיי היתה אמורה להיות מנוע צמיחה משמעותי באינטל, אך בעבר היא לא הצליחה לממש את הפוטנציאל. על רקע זה החליטה אינטל להנפיק את מובילאיי אחרי הפרדתה באופן מוחלט מהפעילות הקיימת. כבר לפני שנה ניסתה אינטל להנפיק את מובילאיי. בהתחלה היא ניסתה לגייס לפי שווי של 50 מילארד דולר, אבל בסופו של דבר השווי נסגר על מתחת ל-20 מיליארד דולר, אחרי מספר מספר הפחתות ומאז המניה זינקה כמעט פי שתיים.
- 3.שי.ע 27/05/2023 21:42הגב לתגובה זוויש המון שאמרו שהיא גם לא שווה 17 דולר ואיך הם טעו...
- יש מצב 29/05/2023 19:56הגב לתגובה זואינטל תעשנ עוד מילארדים על מובילאיי... אין ספק שהם עשו את העסקה הטובה ביותר שלהם אי פעם
- 2.בני בנקר 27/05/2023 12:30הגב לתגובה זולכביש ? לשבור חזק לימין או לשמאל ולסכן את חיי הנהג, או לבלום תוך דריסת הילד ? אני לא אכנס לרכב אוטונומי מלא, ללא כפתור גדול של "עבור לנהיגה ידנית"...
- אריסטו 27/05/2023 17:09הגב לתגובה זוייקח לגוף שלך 3/4 שניה להגיב וללחוץ על הכפתור, עוד חצי שניה למערכת להגיב ולנתק, ואז עוד שניה להעביר אליך פיקוד. הילד כבר RIP. מה זה עזר לך שיש לך כפתור? תן למהנדסים לעשות את העבודה שלהם, ואתה תמשיך לנסוע באוטובוס.
- 1.ירדי 27/05/2023 10:26הגב לתגובה זורק מראה איזה פח נהייתה אינטל
- אודי 29/05/2023 11:59הגב לתגובה זוזה רק מראה כמה אינטל נסחרת בדיסקאונת של לפחות 30 אחוז על השווי שלה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
