מובילאיי ממשיכה לזנק - האם החברה נהנית מחדירת ה-AI ובכמה היא תמכור בשנים הבאות?
מניית מובילאיי זינקה ביומיים האחרונים ב-12% ומשלימה עלייה של 20% מתחילת החודש למחיר של 45 דולר, המבטא שווי של 36 מיליארד דולר. הזינוק בימים האחרונים האלו מיוחס לעליות בשוק כולו בעקבות אינבידיה שסיפקה תחזית מאוד מרשימה לגבי ההמשך בזכות ביקושים בתחום ה-AI (בהמשך גם מארוול סיפקה ביצועים מרשימים בזכות הביקושים מתחום ה-AI) כשגם מובילאיי שמפתחת מערכות לנהיגה אוטונומית צפויה ליהנות מהחדירה המהירה של ה-AI לחיינו.
פרופ' אמנון שעשוע, מובילאיי
ההתקדמות והחדירה של ה-AI וההישענות על המערכות הממוחשבות, יסללו את הדרך להסתמכות גם על הרכבים האוטונומיים. ההאצה של הפיתוחים בתחום ישולבו גם בתחום הרכב שעשוי לעבור מהפכה בשנים האחרונות. אז זו היתה סיבה אחת לזינוק במניה, אבל
היה גורם נוסף שהרים את המניה.
האנליסטים של וולס פארגו פרסמו סיקור חיובי על מניות החברה עם מחיר יעד של 50 דולר. כשהם פרסמו את ההמלצה המניה היתה ב-40 דולר, במרחק 10 דולרים ממחיר היעד, מאז המניה עלתה ב-5 דולר, והותירה 5 דולר של אפסייד - פרמייה של כ-11%.
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוולס פארגו מסבירים כי מובילאיי היא מובילה בתחום ה-ADAS שמשמעותו מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה אוטנומית. מדובר על מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בשמירה על נתיב ובלימת חירום אוטומטית. אבל אלו מערכות שנקראות - מערכות L2 (מערכות רמה 2). מערכות שדורשות תשומת לב מלאה מהנהגים שצריכים לשים לב למה שקורה בכביש 100% מהזמן. גם מערכות מתקדמות יותר מרמה 2 פלוס מחייבות את הנהגים להיות בתשומת לב מלאה. לדוגמה - מערכות שמאפשרות החלפת נתיב וסיבובים (רמה 2 פלוס) חייבות להיות עם בקרה מלאה של הנהג.
אבל הדור הבא של המערכות, ישחרר את הנהגים משליטה על הכביש. אלו מערכות אוטונומיות אמיתיות. זה יהיה כמובן בשלבים ועל פי האנליסטים של וול פארגו, מובילאיי ממוקמת בעמדה טובה כדי ליהנות מהחדירה של המערכות האלו.
במערכות מרמה 3 ורמה 4, נהגים יכולים להרגיש בטוח במצבים מסוימים גם בלי תשומת לב למה שקורה בכביש. המכונית פשוט תעשה הכל לבד. מערכות רמה 3 מתייחסות בעיקר לנסיעה בפקקים בכבישים מהירים והן צפויות להיכנס בהדרגה לשוק בטווח הקרוב-בינוני. מערכות מרמה 4 יושקו רק בשנים הבאות.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בבסיס המערכות האלו הצורך לספק טכנולוגיה בטוחה כדי שהתאונות יהיו מינימליות ופחות חמורות. מדובר במערכות מתקדמות, לרבות מערכות ראייה ומערכות מבוססות AI שמובילאיי מפתחת. בוול ספארגו סבורים שהצמיחה של מובילאיי בשנים הבאות תהיה חדה במיוחד על רקע הכניסה של מערכות מתקדמות יותר.
על פי התחזית שלהם בשנת 2024 ההכנסות יסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר, לעומת 2.1 מיליארד דולר בשנת 2023. זה מרשים, אבל בוולס פארגו סבורים שזו רק ההתחלה. לדעתם בטווח של 5 עד 10 שנים מהיום ייכנסו מערכות שמאפשרות נהיגה אוטונומית מוחלטת ואז כמובן הייצור של רכבים אוטנומיים יהיה בהיקפים מאוד גדולים ובהתאמה המערכות של מובילאיי ימכרו במספרים גדולים עוד יותר.
מאי מצוין אחרי אפריל חלש
אז במאי המניה כבר נסקה ב-20%, אבל זה היה אחרי אפריל חלש. הדוחות של מובילאיי ברבעון הראשון אכזבו, אבל הנהלת החברה טענה שמדובר בירידה זמנית וקצב המכירות יחזור לעלות. וול סטריט הפילה את המניה בכ-20% ביום הדוח במחזור מאוד גבוה, אך המניה חזרה אחרי הזינוק האחרון למחיר טרם הנפילה.
בתחילת החודש, בית ההשקעות ברנברג העניק למניה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 44 דולר. המחיר אז ביטא פרמיה של קרוב ל-20%, אך היום הוא מבטא דיסקאונט על המחיר (מחיר המניה 45 דולר ומחיר היעד בהמלצה הוא 44 דולר נמוך מהמחיר בפועל). סיכוי טוב שבבית ההשקעות ישנו את מחיר היעד, אבל מה שחשוב בהמלצה היה ההערכה כי
עסקי הרכב נמצאים על סף שינוי משמעותי במקביל לשיפור מערכות מכוניות בנהיגה עצמית המתאפשרות על ידי בינה מלאכותית ולמידת מכונה. גם בברנברג רואים במובילאיי, את המובילה בתחום.
מובילאיי שנסחרת ב-36 מיליארד דולר נשלטת על ידי אינטל שרכשה את השליטה לפני 7 שנים מפרופ' אמנון שעשוע ואבירם זיו לפי שווי של כ-16 מיליארד דולר. מובילאיי היתה אמורה להיות מנוע צמיחה משמעותי באינטל, אך בעבר היא לא הצליחה לממש את הפוטנציאל. על רקע זה החליטה אינטל להנפיק את מובילאיי אחרי הפרדתה באופן מוחלט מהפעילות הקיימת. כבר לפני שנה ניסתה אינטל להנפיק את מובילאיי. בהתחלה היא ניסתה לגייס לפי שווי של 50 מילארד דולר, אבל בסופו של דבר השווי נסגר על מתחת ל-20 מיליארד דולר, אחרי מספר מספר הפחתות ומאז המניה זינקה כמעט פי שתיים.
- 3.שי.ע 27/05/2023 21:42הגב לתגובה זוויש המון שאמרו שהיא גם לא שווה 17 דולר ואיך הם טעו...
- יש מצב 29/05/2023 19:56הגב לתגובה זואינטל תעשנ עוד מילארדים על מובילאיי... אין ספק שהם עשו את העסקה הטובה ביותר שלהם אי פעם
- 2.בני בנקר 27/05/2023 12:30הגב לתגובה זולכביש ? לשבור חזק לימין או לשמאל ולסכן את חיי הנהג, או לבלום תוך דריסת הילד ? אני לא אכנס לרכב אוטונומי מלא, ללא כפתור גדול של "עבור לנהיגה ידנית"...
- אריסטו 27/05/2023 17:09הגב לתגובה זוייקח לגוף שלך 3/4 שניה להגיב וללחוץ על הכפתור, עוד חצי שניה למערכת להגיב ולנתק, ואז עוד שניה להעביר אליך פיקוד. הילד כבר RIP. מה זה עזר לך שיש לך כפתור? תן למהנדסים לעשות את העבודה שלהם, ואתה תמשיך לנסוע באוטובוס.
- 1.ירדי 27/05/2023 10:26הגב לתגובה זורק מראה איזה פח נהייתה אינטל
- אודי 29/05/2023 11:59הגב לתגובה זוזה רק מראה כמה אינטל נסחרת בדיסקאונת של לפחות 30 אחוז על השווי שלה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
