וולמארט מזון
צילום: Istock
דוחות

וולמארט עוקפת בשורה העליונה והתחתונה - עולה במסחר המוקדם

החברה רשמה רווח מתואם של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 152 מיליארד דולר; עם זאת, מהוססת מעט לגבי הרבעון הנוכחי ומספקת תחזית רווח נמוכה מצפי האנליסטים בוול סטריט
דור עצמון |

ענקית הקמעונאות וולמארט WALMART פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2023 לפיהם הכנסותיה הסתכמו ב-152.3 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 148.65 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח מתואם של 1.47 דולר למניה, גבוה מצפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 1.32 דולר למניה.

המכירות בחנויות זהות בארה"ב עלו ב-7.4%, טוב בהרבה מהצפי בשוק לעלייה של 5.25%. אלו חדשות מרעישות - וולמארט משמשת כמראה לשוק הקמעונאות בכל העולם.

הרווח התפעולי השתפר ב-17.3% ל-6.24 מיליארד דולר, כשרווחיות התפעולית עלתה ב-0.34%, מה שמשקף את מעבר של החברה להתמקד ברווחיות. הרווחיות הגולמית ירדה ב-0.18% ל-23.7% על רקע העלייה במכירות בחנויות מכולת ברווחים נמוכים יותר.

בהסתכלות על הרבעון הנוכחי, שמסתיים ביולי, וולמארט צופה רווח מתואם של בין 1.63 ל-1.68 דולר למניה. לשנה כולה, ככל הנראה המכירות יעלו ב-3.5% מרמות 2022, כאשר וולמארט צופה רווחים של בין 6.1 ל-6.2 דולר למניה, שיפור של 15 סנט מהקצה העליון של התחזית הקודמת שלה. עם זאת, מדובר בתחזית נמוכה שכן האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 1.71 ברבעון הנוכחי. לשנה כולה התחזית של החברה עומדת בקנה אחד עם צפי האנליסטים לרווח מתואם של 6.15 דולר למניה.

"היה לנו רבעון חזק. המכירות היו חזקות ברחבי העולם עם עלייה של 26% במסחר האלקטרוני. מינפנו את ההוצאות, הרחבנו את המרווח התפעולי והגדלנו את הרווח לפני המכירות", אמר המנכ"ל דאג מקמילון. "ותודה גדולה למקורבים שלנו, שממשיכים לספק ללקוחות ולחברים שירות איכותי".

מוקדם יותר השבוע, היו אלו טארגט TARGET CORP והום דיפו HOME DEPOT שרשמו גם הן רווחים טובים מהצפוי ברבעון הראשון, אך נבלמו על ידי תחזית חלשה למדי לטווח הקרוב לאור הביקוש הצרכני שדועך. טארגט אמרה כי היא רואה ירידה של אחוז חד ספרתיים נמוך במכירות בחנויות זהות ברבעון הנוכחי, אך החזיקה בתחזית לשנה כולה לרווח מתואם של בין 7.75 ל-7.85 דולר למניה. "כשאנחנו מסתכלים מעבר לרבעון השני, אנחנו ממשיכים להאמין שנכנסנו לשנה הזו ברמת הזהירות המתאימה, תוך תכנון שמרני לאור סביבת מאקרו קשה ומגמות צרכניות המשתנות במהירות", אמר סמנכ"ל הכספים מייקל פידלקה.

עם זאת, הום דיפו חתכה את תחזית הרווח שלה לשנת הכספים 2024, ואמרה שהרווחים הכוללים ירדו בין 7% ל-13% מרמות 2023, בהשוואה לתחזית הקודמת של ירידה "בינונית חד ספרתית", עם ירידה במכירות מקבילות בין 2% ל-5%.

מניית וולמארט עלתה ב-22% מתחילת השנה (נכון לטרם פתיחת המסחר היום) למחיר של 149.5 דולר ושווי שוק של 403.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".