סטלה קורין ליבר מסכמת שבוע: מקרון מנסה להציל את כלכלת צרפת מקריסה ומקבל מחאה ברחובות. וחברות דירוג האשראי? נגדו
1. פרוץ, פרוץ. פרוץ. יום ג', דו"ח מבקר המדינה: קיימות פרצות ממשיות בביקורת הגבולות בנמל התעופה בן גוריון המאפשרות לגורמי פשיעה וטרור מקומיים וזרים להיכנס לארץ ולצאת ממנה בחופשיות. יום ד', דו"ח הועדה, 400 עמודים, לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע: כשלים חמורים, ליקויים מבישים, כשלון חרוץ של פעילות המודיעין (9 חודשים חפרו מנהרה למעבר בני אדם, הוציאו חול, פתחו פתח – ואף אחד לא הרגיש). אגב, אירועים דומים כבר קרו בעבר, ועדות חקירה מונו גם בעבר, מסקנות מזעזעות הוגשו, אבל שב"ס המשיך וממשיך בדרכו: רק שיהיה שקט, ניתן לאסירים הביטחוניים כל מה שבא להם, כן כן, גם נקריב מעשי אונס בחיילות סוהרות – רק שיהיו מבסוטים. שלא יפריעו לנו לשבת ולנוח. איתמר בן גביר? השר הממונה? הוא עסוק במשחקי אגו, ארגז חול וקוביות.
2. פרופ' מנחם פינקלשטיין, יו"ר ועדת הבדיקה, הוביל אותה ביד רמה. אלוף מיל', עו"ד, פרקליט צבאי ראשי, סגן נשיא המחוזי מרכז – נכנס עכשיו לתפקיד נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. בקיצור: יחידה בתוך משרד המשפטים לביקורת הציבור על קודש הקודשים, פרקליטי המדינה והתביעה המשטרתית (שרפורמה משפטית הוגנת ונכונה היתה חייבת להתחיל מהם). איך יתנהל פינקלשטיין בתפקידו הבא? יעז ויעשה עבודה ציבורית באמונה כמו הנציבה הראשונה, השופטת בדימוס הילה גרסטל, שהעזה להרגיז את הפרקליטים עד שהוציאו לה את הנשמה, אולי יגרור רגליים ומדי פעם יפציע באיזשהו משפט רב משמעות כמו הנציב שאחריה דוד רוזן? דבר אחד כבר אפשר לומר: פינקלשטיין רחום וחנון. איש המערכת הבירוקרטית שקודם כל מבין לליבם של הפקידים הבכירים.
זה בא לביטוי ממש השבוע, כאשר חתם על מסקנות הועדה ולמעשה שחרר מכל אחריות את בעלת התפקיד הכי בכיר בשרשרת הכשלונות בשב"ס, הנציבה קטי פרי.
3. דירוג אשראי - צרפת. בסוף אפריל הורידה פיץ' את דירוג האשראי של צרפת מ: AA ל: AA-, בתחזית יציבה. אצלנו כתבו שזו מכה קשה לעמנואל מקרון, הנשיא שעומד בראש הכלכלה השנייה בגודלה באירופה. אחת הסיבות להורדת הדירוג, לצד הגרעון והחוב הכבד במיוחד, נוגעת לאי השקט הקשה מאוד, הפגנות עד כדי מהומות נגד הרפורמה במערך הפנסיה במדינה.
אבל – אם בודקים את תגובת השווקים, כולל תשואות אג"ח, מוצאים שהאירוע הזה לא שינה את מהלכם. מקרון עצמו לא נסער במיוחד. גם לא נוכח הביקורת על כך שניצל סמכות מיוחדת והעביר את רפורמת הפנסיה כשהוא עוקף את הבית התחתון.
- רוצים לדעת כמה האינפלציה האמיתית במדינה? תסתכלו על הנתון הזה
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלת השאלות העקרונית היא: אם ממשל מקדם רפורמה של אין-ברירה, בגלל מערכת פנסיה מעוותת וקורסת, גירעון אדיר לעשרות שנים שגורר חוב לאומי מתעצם, ורוצה לקבוע כי גיל הפרישה יעלה מ- 62 ל-64, שיבוטלו זכויות יתר של מגזרים רבי כוח והשפעה פוליטית ויבוטלו ההסדרים פנסיה מלאה עקומים בגיל הרבה יותר צעיר - כלומר ממשל שעושה מה שהוא חייב לעשות כדי לשקם כלכלת מדינה, הוא צריך להיבהל ולהתחשב בדירוג האשראי?
האם המדרגים לא אמורים לקחת בחשבון את המטרה – למרות שלטענתם השפעתה "תעזור רק במעט" עד לסוף העשור הנוכחי?
4. קרן ארנונה. "צדק חלוקתי", "סגירת פערים", "מהעשיר לעני". הם השתמשו בכל המילים היפות והנכונות, התומכים והמתנגדים. ביום שני, תוך שביתה מוניציפאלית נרחבת, אושר החוק "למלחמה ביוקר המחייה ופתרון מצוקת הדיור והמחירים הבלתי סבירים לדירה בישראל". הוא נכנס לחוק ההסדרים ויועבר בהצבעת התקציב בשבוע או שבועיים הבאים (מועד אחרון 29.5.23. אם התקציב לא יעבור – הממשלה נופלת).
האמת: אין "צודק" מהחוק הזה. רובין הוד במיטבו. למשל: הארנונה העסקית שמשולמת במגדלי עזריאלי בתל אביב, כבדה יותר מכלל הארנונה העסקית שמקבלת מועצת ירוחם. צדק זה טוב. הבעיה היא מה קורה מאחורי הצדק. העיקרון על פיו תפעל הקרן: ככל שהרשות תאשר יותר התרי בניה למגורים היא תקבל יותר כסף מהקרן. משהו כמו 1,870 שקל לדירה מתוכננת. ככל שהרשות תוסיף שטחי תעסוקה ומסחר – ייקחו ממנה יותר כסף כדי לתת לאחרים. הגיוני?
- פנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
- הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
עכשיו לביצוע. ביצוע?? נראה אתכם מבצעים. נראה אתכם מבצעים בהגינות ובשקיפות. נקבע כי ניהול הקרן יהיה בראשות השלטון המקומי. אבל משרד האוצר, שיזם בהתלהבות את התכנית כבר לפני שנים לא מעטות (האוצר פועל תמיד על פי שני עקרונות: לחלק כסף - אבל לא מהתקציב שלנו, ליזום רפורמות אבל בלי לגעת בכספים הכבדים שמקבלים ממיסוי כזה ואחר, במקרה זה, הכנסות מיסי נדל"ן, ישיר ועקיף, כולל הכנסות כבדות ממכרזי קרקע של רשות המקרקעין, שכמעט תמיד מתייקרים), הזדרז, הכין והפיץ טבלה מפורטת של כל הרשויות בישראל.
כך זה נראה: עמודה ראשונה "אשכול סוציו אקונומי", עמודה שניה "אשכול פריפריאליות", ואז עמודות לפי שנים, 24' 25'26'27' 28' תחת הכותרת "נטו מהקרן", ועמודה אחרונה 2029 "הפסד/ רווח מהקרן". מסתבר שהחברים באוצר כבר קבעו, לא בערך אלא בדיוק מספרי, מי ייתן ומי יקבל וכמה, בכל אחת מ-5 השנים הבאות. דוגמא: אור יהודה. סוציו אקונומי 5, פריפריאלי 8. בשנת 24' יקחו ממנה 3.7 מיליון שקל, ב-25' יקחו 4.4 מיליון. ממול בית שמש, סוציואקונומי 2, פריפריאלי 5, תקבל 9 מיליון ב-24' ו-14.5 מיליון ב-25' וכך הלאה. ודוגמא משונה: אילת. מצד אחד היא מחוברת לרשויות ה"עשירות" כמו אשדוד פתח תקווה חיפה ותל אביב, כלומר ייקחו ממנה הרבה מיליונים בכל שנה, מצד שני - הרי אילת נהנית זה שנים ארוכות מחוק ייחודי במיוחד: חוק איזור סחר חופשי, עם פטור גורף ממע"מ. אז מה – יד אחת נותנת, יד שניה לוקחת?
לעניין הביצוע: כמה עשרות, שמא מאות, עובדים יגוייסו למשימה? כמה תעלה הבירוקרטיה הכבדה הזו? האם הציבור שמשלם וישלם את הכספים הללו – יקבל דיווחי אמת על ההחלטות והשיקולים? עוד שאלה: האם כדי לממן את ההוצאה הזו יבקשו הרשויות החזקות, פחות או יותר, להעלות את תעריפי (מיסי) הארנונה למגורים, וכהרגלנו בכל השנים שרי הפנים יאשרו את רוב הבקשות? האם זה באמת יגדיל את התחלות הבניה? יוריד מחירי דיור? ספק גדול.
עוד דבר: גורמים, משפטיים, חשבונאיים ובירוקרטיים ברשויות שמהן ייקחו כספים, כבר מחפשים דרכים לריכוך המכה. כלומר: מה לעשות כדי שהארנונה העסקית הרשמית שלנו לא תגדל – כדי שלא נצטרך להעביר "קנס" לקרן. לחילופין: מה עושים כדי להשלים את הבור הכספי שייווצר כאשר ימומש "הצדק החלוקתי". יש מדברים על הגדלה משמעותית של כוחות הפיקוח העירוני ובכך את ההכנסות (זה הרבה מיליונים) מקנסות חניה. או לבטל חניה חינם לתושבים, אולי לקבע את מחיר הארנונה העסקית, ובמקום זה להגדיל למשל מיני וסוגי אגרות או היטלים. כל זה יקרה רק אחרי הבחירות לרשויות שיתקיימו באוקטובר הקרוב.
5. השתוללות המחירים. ("לאחרונה הוד, בני, ביקש אפרסק עסיסי שראה אצל הירקן. הצצתי במחיר לק"ג ואמרתי לו להחזיר בחזרה למדף... אם לא יהודה הירקן שלנו, לא היו אפרסקים בסל הקניות שלי, הוא פינק את הוד". מטי אדנשטיין, ממושב לכיש, אם יחידנית להוד, בן 5. שכירה, מעצבת חלונות ראווה ברשת גדולה. "עובדת לפרנסתי מבוקר עד ערב". (YNET/ 17/5). הממשלה, כמו כל הממשלות הקודמות, מתכננת עוד ועדה/ צוות ומתנגדי הרפורמה המשפטית מאשימים את נתניהו- לוין – רוטמן בעליות המחירים.
נתונים: בשנת 2005 רמת המחירים בישראל היתה נמוכה מרמת המחירים במדינות ה-OECD בשיעור של 18% (מקור: 'נתונים על יוקר המחיה בהשוואה למדינות המפותחות'. מרכז המידע של הכנסת. 13.11.2014), ובשנת 2013 רמת המחירים היתה גבוהה בשיעור של 10%, "...כלומר בשנים 2008 עד 2013 רמת המחירים בישראל עלתה בשיעור מצטבר של 34.1% לעומת ממוצע מדינות ה OECD..", והפער מאז גדל. יש המאשימים את "ההפיכה" שהביאה להחלשת השקל ולהעלאת המחירים. אז שאלה: כשהשקל היה "חזק" האם המחירים ירדו? האם מחירים שעלו ירדו אי פעם?
ובכלל איך קורה שבימים אלה, כשמחירי הסחורות בעולם דווקא יורדים, חלקם מתרסקים, היצרנים והיבואנים בישראל ממשיכים להעלות מחירים? התשובה: כי אפשר. כי ממשלות יודעות שמאוד קל להעלות מחירי חשמל ומים ואנשי עסקים יודעים להכפיל ולשלש את ההעלאה הזו. גם הממשלה הזו כמו קודמותיה יודעת היטב ובדיוק מה צריך לעשות: ביטול גורף של כל המכסים, של כל המכסות, כולל במוצרים חקלאיים, סגירת מכון התקנים והחלת תקני ארה"ב והאיחוד האירופי, ביטול מועצות הייצור החקלאיות בראשן מועצת החלב, פרידה מהעסקנות החקלאית תוך החלת סבסוד פרטני לחקלאים, להחליף את צמרת הרשות לתחרות, לפרק את ועדות המחירים, וגם להתמודד מול היבואנים הבלעדיים בדרך האפקטיבית ביותר: הודעה על פטור ממע"מ ומכסים על יבוא אישי בסכום של 500 דולר. זה אומר רכש אישי זול, של כל דבר מעבר למוצרים טריים, שיתחרה ביבוא ובמוצרים המיוצרים כאן במחירים גבוהים.
זה אפשרי, אבל זה קשה. מאוד. מאוד מאוד. המהומות נגד הרפורמה המשפטית – יהיו עלובים לעומת המאבקים שייפתחו כאן אם איזושהי ממשלה תקבל החלטת אמת להוריד יוקר מחיה. אבל זה פחות חשוב ופחות מטריד. הבעיה היא מה יהיה על עובדים, ותיקים, שהמוצר שלהם לא יוכל לעמוד בתחרות. למשל 200 עובדי סולבר, מפעל "כשר" לייצור שמנים, בעיקר מסויה, שפועל מאז 1961, באשקלון ואשדוד.
- 12.אלברט 22/05/2023 19:51הגב לתגובה זולהפסיק את הביזה של קופת המדינה
- 11.אבי בוחבוט 21/05/2023 18:21הגב לתגובה זוהחרדים בוזזים את קופת המדינה יש להעניש את הפרזיטים
- ברהון 22/05/2023 19:53הגב לתגובה זוכמו שנותנים לחרדים הנצלנים
- 10.שכירים וצעירים המוחים בפריס -בת"א מבוגרים שבעים עשירים (ל"ת)ידיעות 20/05/2023 16:09הגב לתגובה זו
- 9.כל שינוי מלווה באי סדר - בשינוי חברתי יש גם רעש חזק (ל"ת)ברק 2 20/05/2023 15:59הגב לתגובה זו
- 8.סטלה מה המצב עכשיו את רוצה פריימריס בצרפת (ל"ת)20/05/2023 00:53הגב לתגובה זו
- 7.תמים 19/05/2023 22:31הגב לתגובה זוישראל מדינת פשע, משטרה של עולם השלישי. מדינת פשע מתפוררת מבפנים, לא מבחוץ.
- 6.למתחילים בהייטק ,כסף זול נגמר - להנמיך ציפיות - (ל"ת)אלקין 19/05/2023 19:24הגב לתגובה זו
- 5.המחאה בצרפת יותר חמורה מישראל - לא מתרגשים (ל"ת)יותם 19/05/2023 18:57הגב לתגובה זו
- 4.בת אל 19/05/2023 18:15הגב לתגובה זודי לשוד הקופה הציבורית
- 3.קקקקק 19/05/2023 17:25הגב לתגובה זואיך יתכן שאין רכבת במרכז תל אביב? אין גם בצפון תל אביב. אין רכבת במרכז רמת גן אין במרכז פתח תקווה אין בראשון לציון. איזו מדינה דפוקה אנחנו? לפעמים כשמגיעים אנשים מחול הם בהלם שאין דרך להתנייד בתוך העיר וההלם מוכפל בשבתות. איזה מדינה עלובה וברברית נהיינו.
- 2.נתניהו הורס את עתיד הצעירים (ל"ת)סעלה 19/05/2023 17:16הגב לתגובה זו
- 1.14 שנים אבודות ! 19/05/2023 12:11הגב לתגובה זובהוצאות לבריאות 3140% במחירי המים , 180% באגרות למיניהם , ומקום 1 בעולם במחירי הפירות הירקות המזון והטואלטיקה .

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
בני זוג מתכננים פנסיה, קרדיט: גרוקפנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
גברים בטוחים יותר מנשים בתכנון הפנסיוני שלהם, יהודים בטוחים יותר מערבים ורוב הציבור מתכנן להמשיך לעבוד גם אחרי גיל הפרישה: סקר הלמ"ס חושף מה הישראלים חושבים על הפרישה שלהם
פחות ממחצית מהישראלים בטוחים שתכננו היטב את פרישתם מבחינה כספית, כך עולה מנתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2024. על פי הממצאים, 46% מהמועסקים ובני הגיל המתקרבים לפרישה סבורים שהם ערוכים כלכלית לשנים שלאחר סיום העבודה. עם זאת, הנתונים מצביעים על פערים בולטים בין גברים לנשים, יהודים לערבים ובין צעירים בתחילת הדרך למבוגרים המתקרבים לפרישה כאשר הנשים והצעירים פחות בטוחים בעצמם.
בקרב הגברים, 49% סבורים שתכננו היטב את פרישתם, לעומת 42% בלבד מהנשים. מנגד, כשליש מהנשים השיבו שהן כלל אינן בטוחות בתכנון הכלכלי שלהן לעתיד, לעומת 30% מהגברים. נראה כי הפער הזה משקף את פערי ההכנסה, ההעסקה והחיסכון הפנסיוני שנצברו לאורך שנות העבודה.
כאשר מבחינים בין צעירים למבוגרים, עולה כי ככל שעולה הגיל ומתקרבים לגיל פרישה, ככה הישראלים יותר בטוחים בתכנון שלהם לפנסיה: בקרב בני 20 עד 44, רק 41% מרגישים שתכננו היטב את פרישתם, בעוד שבקבוצת הגיל 45 עד 64, שיעור זה מטפס ל-51%. גם בקרב בני 65 ומעלה, כמחצית חושבים שתכננו היטב את עתידם הכלכלי.

- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- שלושה שיקולים מרכזיים בבחירת קרן פנסיה, ואיך בוחנים אותם נכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה, ההבדלים חדים אף יותר: 50% מהיהודים מרגישים בטוחים בתכנון הפיננסי שלהם לעומת 30% בלבד מהערבים. בנוסף, 48% מהנשאלים הערבים השיבו שאינם בטוחים כלל בתכנון, לעומת 27% מהיהודים בלבד.
