רכבים חשמליים - ההשקה של יונדאי איוניק 6 ו-MG4 ולמה המימון מייקר את הרכב בכ-60 אלף שקל?
ההאטה במשק החריפה באפריל והכלכלנים חוששים שגם מאי והחודשים הקרובים לא יעידו על שינוי לטובה. זה אמור להיות גורם שמעכב רכישת רכבים, אלא שעל פי הנתונים עד כה, מסירות כלי הרכב קיבלו "מכה קלה בכנף". השאלה מה יקרה ממאי ואילך כשגם בחברות יבוא הרכב מתכוננים להאטה ומדווחים על ירידה בהתעניינות בחודשים האחרונים. באפריל זה היה כבר משמעותי, ונראה שגם ברכישות רכבים חדשים תהיה ירידה בחודשים הקרובים.
יוצא מהכלל הוא תחום הרכבים החשמליים הצומח, אם כי גם הוא צפוי להאטה בקצב הצמיחה כשעל פי ההערכות מסירות רכבים חשמליים ממכלול מסירות כלי הרכב יהיה באזור 25% לקראת סוף השנה. היעד ל-2030 הוא ל-95% יעד ממשלתי. בינתיים בחזית שוק הרכב, BYD מובילה גם בשוק המקומי, במקביל להובלה העולמית, כשטסלה שלא נערכה אצלנו כמו שצריך, נמצאת במקום הרביעי במסירות, בעיקר בגלל חוסר במלאי.
הרכב הנמכר ביותר בארץ הוא יונדאי ויש לו גם נוכחות חזקה בשוק הרכב החשמלי. לפני שבוע הושקה יונדאי איוניק 6 - המחיר מתחיל ב-214 אלף שקל, יקר יותר מרכבים חשמליים סיניים ויקר יותר מטסלה, אבל הביקושים גבוהים. יונדאי איוניק 6 הוא רכב עם טווח נסיעה שעולה על 600 קילומטר מבית אמין, נוחות וביצועים טובים ואולי הכי חשוב - מבית אמין. הציבור מתלהב, אבל הציבור בתקופה הזו מאופק יחסית.
יונדאי איוניק 6
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימון על רכבים התייקר - המחיר האמיתי של הרכבים עלה בעשרות אחוזים
הציבור מרגיש את עליית הריבית במשכנתא, בהלוואות השוטפות וגם בהלוואה על רכב או בעת בדיקה על רכישת רכב (חדש או יד 2). מדובר במספרים גדולים שמתורגמים בפועל לעלייה אפקטיבית של 30% במחיר הרכב. מה הכוונה? נניח שאתם רוצים לרכוש את היונדאי איוניק 6 בגרסה הכי "פשוטה", ואתם מביאים 20% בהון והיתר במימון. המימון הזה, בתשלומים חודשיים על פני 5-6 שנים, מבטא תשלום נוסף של 55-65 אלף שקל נוספים. בעצם שילמתם על הרכב מעל 270 אלף שקל. הריבית שאתם משלמים זה כסף אמיתי שמצטבר על פני זמן. אנשים יודעים לעשות את החשבון הזה וגם אם הם לא יודעים אותו, הם מרגישים אותו בכיס מדי חודש.
כמות האנשים שלא עומדים בהחזרים השוטפים בגין רכב עולה. זאת עוד לא מצוקה, אבל זה גדל. בשלב הראשון מנסים המלווים (יבואני הרכב, בנקים, מימון ישיר, חברות כרטיסי אשראי) להגיע להסדר-דחייה, אחרי הכל זה אינטרס שלהם שלא להגדיר את החוב כאבוד, הם רוצים להמשיך ולגלגל אותו בספרים. אז דוחים בחודש, חודשיים, אולי גם מותחים את התקופה, מציעים מעבר לרכב אחר. רק אחרי שיש כמה חודשים רצופים ללא תשלום, והמממן מבין שאין ברירה - פועלים משפטית לתפוס את הרכב.
עדיין אין קטסטרופה וכנראה שלא תהיה כי בכל זאת רכבים הם צורך גדול של משפחות, אבל ברור שכמות הרוכשים שמתקשה לשלם את התשלומים הולכת וגדלה, במיוחד כשמבינים שזה לא רק התשלומים לרכב. זה גם התשלומים למשכנתא, לגן, לסופר ועוד. זה מביא משפחות לחשוב שנית על רכישת רכב, להקפיא את העסקה, להסתפק ברכב יד שנייה ו-או לחכות לירידה במחירים - מחירי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת. זו מגמה עולמית שמגיעה גם אלינו.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
השקה חשמלית נוספת - MG4
גם MG4 הושקה לפני כשבוע. היא זולה וספורטיבית, אבל לא בטוח שתצליח להגיע לטופ של הרכבים החשמליים בארץ ולהתמודד מול BYD, טסלה וג'ילי. MG4 של קבוצת SAIC הסינית מעניינת כי מדובר בניסיון של חברת הרכב הגדולה בסין ששייכת לממשל הסיני, לקחת נתח שוק משמעותי בשוק הרכבים החשמליים בעולם. באירופה החדירה איטית ומעניין יהיה לראות איך זה מתקדם בארץ.
MG4 יצרן
לרכב יש סוללה לטווח רשמי של קרוב ל-450 קילומטר, בפועל כמו בכל הדגמים החשמליים בהינתן הפעלת מיזוג מדובר על נתון נמוך יותר ב-10%-20%. מדובר ברכב ספורטיבי במחיר של 145 אלף שקל, זול מרוב הרכבים החשמליים הסיניים. לא בטוח שהם ישארו אדישים למחיר הזה.
חשוב לדעת - עליית מסים בדרך
מס הקנייה על רכבים חשמליים אמור לעלות בינואר מ-20% ל-35%. אין בזה הגיון אמיתי חוץ מדבר אחד - להעשיר את קופת המס. זה מקומם כי מדברים בממשלה על החובה להגיע לאפס פליטות פחמן, מדברים על משבר האקלים, על הצורך באנרגיה נקייה, על הפסקת השימוש בדלקים-בנזין ומעבר לרכבים חשמליים, אבל בזמן שהם מדברים הם גם מחוקקים חוקים הפוכים ומעלים מסים על שימוש ברכבים שאמורים לשפר דרמטית את איכות הסביבה.
ייתכן שלקראת סוף השנה יחזרו לדבר על מתווה המס לרכבים חשמליים כשיהיו קולות שיבקשו-ידרשו שלא להעלות את המיסוי. אבל אנחנו רוצים להגיד לכם שליבואנים במקרים רבים יש רצון להעלות את המס. ככה הם מחביאים את הרווחים הפנומנליים שלהם, הם טוענים - "זה לא בגללנו, זו הממשלה עם המסים הגבוהים. כמובן שזה לא נכון).
מעבר לכך, כאשר יש העלאת מסים, החברות מצטיידות בכמות ענקית של מסים תחת משטר המס הישן ובמכירה ללקווח מבקשים את משטר המס החדש - כלומר גורפים לכיסם את כל הרווח.
רכבים חשמליים מול רכבים על בנזין
רכב חשמלי יקר יותר מרכב על בנזין, אבל הוא חסכוני יותר מרכב על בנזין. החיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד. אבל, זה עדיין לא אומר שזה עיתוי טוב-נכון לקנות רכב חשמלי. השחיקה במחיר הרכב החשמלי ובעיקר הסוללה משמעותיים, כשבמקביל יש מגמה של הפחתת מחירים של הרכבים החדשים דבר שמתגלגל מיד גם לשוק יד שנייה. ואם כך - אז למה לא להמתין? אין כמובן תשובה חד משמעית. רכישת רכב היא לא רק עניין כלכלי, היא עניין של צורך וההחלטה מושפעת גם מעניינים אמוציונליים ויש בה רכיב עדרי (כולם קונים אז גם אני אקנה). אם אתם צריכים רכב עכשיו, אז אין על מה לדבר, אתם תרכשו אותו עכשיו. מי שמתלבט בין החלפה כעת להחלפה עוד חצי שנה-שנה, עשוי כנראה למצוא עוד חצי שנה-שנה מחירים נמוכים יותר.החשמלית המובילה
BYD הושקה לפני תשעה חודשים והיא מובילה את טבלת מכירות הרכבים החשמליים בארץ. דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל וטווח נסיעה רשמי של 420 קילומטר, הוא האופציה הפופולארית על הנהג הישראלי. זה כנראה שילוב של מחיר, נוחות, מראה, כשקצב המכירות עומד על כ-1,800 בחודש.
BYD
שנייה ל-BYD במכירות בארבעת החודשים הראשונים של השנה היא ג'ילי גיאומטרי C. המחיר שלה 160-165 אלף שקל וטווח הנסיעה שלה קצת מעל BYD.
גילי
השלישית היא יונדאי שמתבררת כמאוד מבוקשת בארץ, גם בשל היותה מותג מוכר וגם בשל המחיר הסביר. יונדאי משיקה בקרוב שתי גרסאות בטווחים של 300 קילומטר ו-480 קילומטר ומחירים של 155 אלף שקל ו-185 אלף שקל בהתאמה.
- 5.חמור עם הגה 17/05/2023 10:59הגב לתגובה זורכב חדש מאבד כ30% מהערך שלו בשנה הראשונה וכחמישים אחוז תוך חמש שנים. יש לעודד העלאת מיסים על רכב כדי להוריד את הצריכה, גם היום ישנם פקקי ענק ליד כל עיר בינונית. יש לחייב את הממשלה להשקיע את המס (שיעלה עוד ) שגובים מתחבורה(רכב, דלק, וחלפים) במערכת תחבורה ציבורית מסילתית.
- כבר מסדרים לך תחבורה ציבורית איכותית (ל"ת)ירון 21/05/2023 12:38הגב לתגובה זו
- 4.אזרח מודאג 12/05/2023 16:47הגב לתגובה זואיך מכונית שעולה בארה"ב כמו טסלה 3 עולה כאן עוד 23000ש"ח??? תשאלו את היבואן..... מדינה חשוכה....
- 3.לילי 12/05/2023 15:28הגב לתגובה זובתשלומים , בזחילה , בכל מחיר הישראלי רוצה רכב חדש . כך היבואנים מכתיבים מחיר כפול מכופל .. זה מתאפשר כי אין הגבלה על כמות המותגים שיבואן שולט בהם . רשות להגבלים פשוט יושנת , מורדמת , מנמנמת .
- 2.אלון 12/05/2023 14:05הגב לתגובה זותפסיקו לרכוש לכמה חודשים מוצרי מותרות ותראו איך חברות קורסות ומחירים מתרסקים.כנל במזון. תהיו חזקי אופי ולא חלשים ונרפסים לחברה מקולקלת תאוותנית
- סיגמא 12/05/2023 18:47הגב לתגובה זותשמח שזה המצב, אתה נהנה מהרווחים בחברות בהן אתה משקיע/סוחר. הטיפשות הצרכנית הזו רלוונטית גם בחברות נסחרות, וגם בחברות פרטיות.
- 1.דורון 12/05/2023 12:26הגב לתגובה זועל מימון של 170 אלף??????
- אני 12/05/2023 23:49הגב לתגובה זו42 אחוז ממחיר הרכב. הריבית שליטה.
- דורון 12/05/2023 17:15הגב לתגובה זו170K עם ריבית של 6% בשנה, ל5 שנים, 51K בקניית רכב הריבית עלולה ליותר אפילו גבוהה יותר.
- דורון 13/05/2023 10:03170 אלף לפי 6% ל-5 שנים יצא לי 27,000 שח ריבית
- נוו 13/05/2023 07:53the future value of your investment after 5 years will be 227,498 shekels. This means you will earn 57,498 shekels in interest
- אלי תל אביב 12/05/2023 15:42הגב לתגובה זוהסכום הנכון הוא 40 אלף שקלים וצפונה בריבית. אין ספק שהרבית היא גורם מרכזי בהאטה במכירת מכוניות.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
