אילון מאסק
צילום: יוטיוב

מניית טסלה עלתה אתמול ותעלה גם היום - הנה הסיבה

אלון מאסק פורש מניהול טוויטר - איך זה קשור לטסלה ומי תחליף אותו בתפקיד?

נתנאל אריאל | (4)

המשקיעים במניית טסלה בשנה האחרונה חוששים ממספר גורמים וזה מתבטא במסחר תנודתי במניה. החשש העסקי המשמעותי הוא התחרות מול החברות הסיניות מאיימת על מכירות טסלה ועל הדומיננטיות שלה בכלל כש-BYD הסינית שבה מושקע וורן באפט, מובילה במכירות בשוק הסיני וכתוצאה מכך גם בהיקף המכירות בעולם בכלל (גם בארץ היא מובילה). חשש נוסף הוא מראש הפירמידה - אלון מאסק.

מאסק בעיני משקיעים רבים זנח את טסלה לטובת הבייבי החדש שלו - טוויטר.  ברגע שהמחשבות-הצעות הפכו לעניין קונקרטי-מוחשי ומאסק השתלט על טוויטר, הקשב והמשאבים שלו עברו מטסלה לטוויטר. המשקיעים חששו שהגאון המוטרף שהמציא את החברה, לא יהיה קשוב לצרכיה. המניה בהתאמה איבדה גובה. בשנה שעברה היא איבדה 50% מערכה לרמה של כ-120 דולר, השנה היא הוסיפה 40%, אך היא עדיין בתשואה שלילית של כ-36% מאז הדיווח על הכוונה לרכוש את טוויטר (לפני כשנה). אתמול נסחרה המניה ללא שינוי עד שפורסם הדיווח על הפרישה של מאסק מטוויטר והמניה התרוממה ברגעים לעלייה של 2.1%   כשאחרי סגירת המסחר הוסיפה 1.6% - אם תרצו, הדיווח העלה את המניה ב-3.7%.

אתמול הודיע מאסק - אני פורש מתפקידי כמנכ"ל טוויטר. משקיעי טסלה נשמו לרווחה והמניה עלתה.  המחליפה של מאסק בטוויטר תהיה - לינדה יאקרינו, מנהלת הפרסום של NBC יוניברסל, כך דיווחה התקשורת האמריקאית. כניסתה לתפקיד תהיה בעוד חודש וחציץ

"אני נרגש להודיע ששכרתי מנכ"לית חדשה עבור טוויטר", צייף אמש מאסק,  "אני אעבור לשמש כיו"ר וכ-CTO, ואפקח על מוצרים ותוכנות".

פרישתו של מאסק - ככה החליט ההמון

אלון מאסק ביקש לפני כחודשיים מהציבור להחליט - האם להישאר בתפקיד או להתפטר?אחרי ש-57.5% הצביעו בסקר שערך המיליארד כי הוא צריך להתפטר מתפקידו כמנכ"ל  טוויטר הוא עונה (בציוץ בטוויטר כמובן): "אתפטר מתפקידי כמנכ"ל טוויטר, ברגע שאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת את התפקיד! אחרי זה, אפעיל רק את צוותי התוכנה והשירות".

הסקר והתוצאות שלו הגיעו על רקע הביקורת הציבורית על מאסק על כך שהוא משקיע יותר מדי מזמנו בטוויטר ופחות מדי בטסלה , ואכן נראה שבשבעת החודשים מאז רכישת טוויטר, מאסק עסוק עד מעל הראש בטוויטר. מאסק שרכש את טוויטר עם שותפים בתמורה ל-44 מיליארד דולר, פיטר, עם כניסתו, כוח עבודה עצום - קרוב ל-80% מעובדי החברה - מ-8,000 עובדים ל-1,500 עובדים.

הפיטורים היו הכרחיים כדי לייעל את החברה ולהקטין את הפסידה. לאחרונה אמר מאסק - כי טוויטר "כמעט נמצאת בנקודת" איזון מבחינת רווחים, למרות שלטענתו לחברה היה מספר בודד של חודשים עד לקריסה כאשר הוא רכשה אותה במידה ולא היה נעשה שינוי דרסטי כפי שהוא עשה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כדי לממן את רכישת טוויטר מכר מאסק מניות של טסלה - "מכרתי הרבה מניות של טסלה בכדי לסגור את העסקה, אני לא רציתי למכור את המניות. אנשים לא יכלו להבדיל בין זה שאני מוכר את המניות כי איבדתי אמון בטסלה, מה שלא נכון, לבין שזה נדרש בצורה נואשת עבור טוויטר", אמר מאסק לאחרונה. בסה"כ, מאסק מכר בשנה האחרונה מניות של טסלה בשווי של כ-23 מיליארד דולר. הטענות לחוסר האמון שלו בחברה הגיעו בעיקר לאור התזמון של המימוש. בחודש אוגוסט אשתקד מכר מאסק מניות טסלה בשווי של כ-7 מיליארד דולר, אז מחיר המניה עמד על כ-300 דולר, לאחר שהמניה השלימה עלייה של כ-40% בחודש. בחודש נובמבר מכר מאסק מניות בשווי של כ-4 מיליארד דולר לפי מחיר של 200 דולר למניה כשמאז ועד תחילת 2023 המניה איבדה כ-50%. מאז המניה עלתה ב-30%, למחיר של כ-172 דולר, אבל עדיין נמוך דרמטית ממחירי המימוש של מאסק.

התוצאות של טסלה

מניית טסלה זינקה מתחילת השנה במעל 40% ושווי החברה עומד כעת על כ-543 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה הכנסות טסלה הסתכמו ב-23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה היה 85 סנט בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. תזרים המזומנים היה 400 מיליון בעוד החברה ציפתה ל-2.2 מיליארד דולר. הנהלת החברה הסבירה - "למרות שיישמנו הפחתת מחירים על דגמי רכב רבים ברבעון הראשון, שולי הרווח התפעולי שלנו פחתו בקצב שניתן לניהול. אנו מצפים להפחתת עלויות מתמשכת בייצור כלי המכוניות שלנו, כולל שיפור יעילות הייצור במפעלים החדשים ביותר שלנו ועלויות לוגיסטיות נמוכות יותר, אנחנו ממשיכים להתמקד במינוף תפעולי תוך כדי שאנחנו גדלים".

המניה איבדה גובה אחרי הדוחות בעיקר מהחשש שהתחרות שמביאה את טסלה להורדת מחירים בשרשרת, תגבר  והמרווחים ימשיכו להישחק. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טסלה נחותה מיונדאי או טויוטה. רכב זה לא אייפון. (ל"ת)
    מהנדס רכב 12/05/2023 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יודע דבר 12/05/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
    מאסק הוא גאון והפרישה מטוויטר תזנק את המניה טסלה הסינים עוד יכולים ללמודממנו אני מאמין שהוא מכין לם כמה הפתעות
  • 1.
    אוהד 12/05/2023 10:21
    הגב לתגובה זו
    ולא 40% ולא במעל 40%** נא לדייק בבקשה, אם כבר במעל 50%*
  • איך זה שבאפט משקיע ב- BYD? ולא נוגע בטסלה? (ל"ת)
    כלכלן בכיר 12/05/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.