צבי לנדו מנכל סולאראדג
צילום: סולאראדג'

סולאראדג' לא חילקה אופציות לעובדים - מאנדיי נדיבה; מי צודקת?

כמה אופציות חילקה סולאראדג' אשתקד (אפס), כמה שוות אופציות לעובד ממוצע (15 אלף דולר); בחברת מאנדיי עובדים של שנתיים-שלוש הפכו למיליונרים בזכות האופציות; סולאראדג' שווה פי 3 והעובדים שלה "עניים" לעומת חברות אחרות - איפה הקאץ'? 
נתנאל אריאל | (20)

נתחיל דווקא בתשובה, כדי שלא תישארו ב"מתח" - שלא תחשבו שקמצנית זה רע. סולאראדג' צודקת. היא מספקת לעובדים יציבות וביטחון ומעט הטבות דרך האופציות, אבל עובדה - העובדים מרוצים, עובדים מחכים בתור כדי להגיע לראיונות אצלה. יציבות שווה יותר מאופציות. 

חברת סולאראדג' שמעסיקה קרוב ל-5,000 עובדים נסחרת בוול סטריט מעל שווי של 16 מיליארד דולר. החברה נהנית מגידול עצום במכירות ממירי האנרגיה שלה שזה בעצם המוח שעומד מאחורי קליטה וניצול אנרגית השמש דרך הפאנלים. בעוד שהפאנל הוא סוג של קומודיטיז, הממירים של החברה מבטאים את התרגום האידיאלי-היעיל של השמש לאנרגיה חשמלית. 

ובהינתן שהעולם הולך לשם, סולאראדג' בגאות גדולה. יש חריקות פה ושם, בארה"ב יש תחרות לא קטנה עם אנפייז שמחזיקה בנתח דומה לזה של סולאראדג' והחשש שתיכנס תחרות נוספות. מעל כל זה, יש האטה בשוק האמריקאי כשקליפורניה שהיתה מנוע צמיחה משמעותי, צפויה דווקא על רקע הרגולציה לרדת בפעילות הסולארית. באירופה סולאראדג' צומחת בשיעור דו ספרתי גבוה למרות תחרות מול הסינים ויצרניות נוספות. 

 

סולאראדג' היא חברה טכנולוגית כשהטכנולוגיה שלה מיועדת לשיפור וייעול תהליכי הייצור שלה עצמה וכן לפיתוח מערכות-מוצרים חדשים ויש כאלו לא מעט - תחום הסוללות הופך להיות מאוד משמעותי בדוחות האחרונים והנתח של הסוללות יילך ויגדל.

היה אפשר להעריך שבהינתן החשיבות של הטכנולוגיה, העובדים של סולאראדג' יתפנקו בחבילות אופציות נדיבות. מסתבר שממש לא. העובדים לא קיבלו אופציות חדשות ב-2022. העובדים מימשו בשנה האחרונה אופציות שגילמו הטבה ממוצעת לעובד של 14.2 אלף דולר. זה לא קצת, אבל זה כלום לעומת מעל 300 אלף דולר לעובד במאנדיי, ובכלל - זה נמוך ביחס לחברות הטכנולוגיה הישראליות הבולטות.

יתרה מכך - שווי האופציות נכון לסוף 2022 מבטא הטבה כוללת של 75 מיליון דולר, מדובר על 15 אלף דולר לעובד.  במאנדיי זה פי 10.  

גם בהקצאת מניות בהנחה (RSU) סולאראדג' יחסית קמצנית. מדובר נזכיר בתוכניות של רכישת מניות בהנחה של 15% בסכום של 15% מהשכר. חישבנו ומצאנו שמדובר על הטבה כוללת של עשרות מיליוני דולרים לעובדים, נמוך ביחס לחברות טכנולוגיה גדולות.

סולאראדג' הקצאת אופציות

קיראו עוד ב"גלובל"

 סולאראדג' הקצאת אופציות

סולאראדג RSU

 סולאראדג RSU

אז סולאראדג' קמצנית באופציות לעובדים - מאנדיי נדיבה; מי צודקת ומה זה בעצם אומר? האמת שהתשובה אולי תפתיע - זה אומר שסולאראדג' לא צריכה "לשחד" את העובדים כדי להגיע. היא מספקת להם יותר ביטחון, מאשר חברות טכנולוגיה תזזיתיות  שמאנדיי נתפסת אחת מהן. היא הרבה יותר יציבה, לא ישלחו את העובדים מחר בבוקר הביתה. העובדים מקבלים את העובדה שהחבילת אופציות-הטבות שלהם קטנה יותר, אבל היא בטוחה יותר - יש הרבה חברות טכנולוגיה שהעניקו אופציות כמו משוגעות, אבל האופציות קרסו לאפס - קלטורה, ריסקיפייד, פאגאיה, וויקס (בשנתיים האחרונות), פייבר ונוספות. מאנדיי היא דוגמה קיצונית להצלחה, אבל רוב ההייטק שונה - שם העובדים קיבלו סכומים זעומים אם בכלל ממימוש האופציות (אלא אם מדובר בוותיקים שקיבלו את האופציות במחירי אפס).

על ביטחון ויציבות משלמים ומכאן נובע ההבדל. יתרון נוסף הוא גם ביציבות המענקים. זה לא בהכרח נשלט כי תלוי במחיר המניה, אבל ברגע שהחלוקה קטנה והפעילות בטוחה (שזה לא סותר כמובן את הצמיחה בחברות האלו) אז לא סביר שיהיה מצב שעובד מקבל הטבה של מיליונים וזה שהגיע חצי שנה אחריו שווה אפס. אין את האפליה הלא הוגנת הזו בין העובדים כפי שקורה ברוב החברות בגלל השינויים במחיר המניות. במאנדיי יש עובדים שהפכו למיליונרים אבל העובדים החדשים שווים אפס באופציות. זה לא נעים לשבת בחברה כזו ולהבין שאכלת אותה כי הגעת חצי שנה מאוחר מדי.

אז מי צודקת בהקצאת האופציות? הגישה של סולאראדג' יותר מאוזנת ומחביאה בעצם יתרון לעובדים - יציבות. היום כשמפטרים בלי הרף, זה כנראה הכי חשוב לעובדים. הגישה של מאנדיי ושל רוב חברות הטכנולוגיה נועדה בעיקר להביא ולשמר עובדים, כבר לא צריך את זה. זה הפך לשוק של מעסיקים ולא לשוק של עובדים. הנדיבות באופציות בסופו של דבר היא על חשבון המשקיעים - הם מדוללים, ולכן כל עוד לא צריך לתת חבילות ענק כדי לשמר עובדים - סולאאדג' בגישה בריאה יותר, גם מבחינת המשקיעים.

דוחות טובים לסולאראדג'

אחרי שהמתחרה אנפייז פרסמה לפני שבועיים תוצאות חלשות, היו חששות גדולים מהביצועים העסקיים של סולאראדג'. אבל, הם התבדו - סולאראדג' פרסמה תוצאות טובות וגם התחזית היתה טובה. המניה זינקה.

על רקע התוצאות, באופנהיימר העלו את מחיר היעד של המניה מ-383 דולר ל-400 דולר, אפסייד של 36% על מחיר השוק.

סולאראדג' הציגה צמיחה שנתית של 44% בהכנסות, ובאופנהיימר מסבירים שהסיבה היא ביקושים גבוהים במיוחד מאירופה, כאשר סולאראדג' "סיפקה תחזית סולידית לרבעון הבא". עוד מוסיפים האנליסטים ואומרים כי "החברה ממשיכה במגמת שיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית, לאור השיפור בשרשרת האספקה והמשך התייעלות. בכך מתגברת סולאראדג' על תהליכי האטה בשוק הסולאר בארה"ב, על רקע גורמי מאקרו ורגולציה, בזכות הביקושים החזקים מאזור אירופה, האחראי על כ-64% מפעילות הסולאר בחברה". 

ברבעון האחרון סיפקה סולאראדג' 330 אלף ממירים ו-6.4 מיליון רכיבי אופטימייזר, עם קיבולת הפקת חשמל כוללת של 3.6 גיגה וואט. בנוסף, מכרה החברה סוללות לאגירת חשמל בקיבולת של 221 מגה וואט לשעה, עליה ביחס לרבעון הקודם, וכפול מהיקף מכירות הסוללות של אנפייז המתחרה. תמהיל מכירות גיאוגרפי - כ-64% ממכירות הסולאר הגיעו מאירופה, עם צמיחה מרשימה בקצב רבעוני של 22% ושנתי של 102%, כאשר מכירות מוצרי הסולאר בארה"ב היו חלשות בהתאם למצב הכללי, עם ירידה רבעונית של 16%, והיוו נתח של 28% מסך מכירות הסולאר. בתמהיל המכירות גדל נתח המגזר המסחרי commercial  שהיה אחראי על כ-58% מסך האספקות, וחיפה על החולשה במגזר המגורים.

באופנהיימר צופים בשנת 2023 הכנסות של 4.1 מיליארד דולר עם רווח Non-GAAP של 10.97 דולר למניה (תחזית ההכנסות של אופנהיימר דומה לקונצנזוס האנליסטים ותחזית הרווח למניה גבוה יותר מהצפי ל-9.06), ובשנת 2024 – הכנסות של 5 מיליארד דולר עם רווח Non-GAAP של 13.31 דולר למניה (גם כאן צפי ההכנסות של אופנהיימר דומה לקונצנזוס והצפי ברווח למניה גבוה יותר, כשהשוק צופה 11.8 דולר למניה). מכפיל הרווח של אופנהיימר עומד על כ-24 לשנה הבאה.

בתחזית לרבעון השני 2023 צופה הנהלת סולאראדג' הכנסות של 970-1.010 מיליון דולר, מעל הקונצנזוס של 990 מיליון דולר, כולל מכירות מוצרי סולאר (כולל סוללות) בטווח של 930-980 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי non-GAAP ברבעון הבא צפוי לעלות ל-32%-35% בכלל המוצרים ולטווח של 34%-37% במוצרי הסולאר, המשך מגמת השיפור של שני הרבעונים האחרונים.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    הגמבלר 12/05/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    העובדים רוצים לתת מכה וזהו. עדיף להיות מפוטר במאנדיי עם מליון שקל בבנק מאשר יציב בזולאראדג
  • 13.
    אש 10/05/2023 08:53
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן להשוות בין שתי החברות הללו. סולאראדג׳ מעסיקה המון עובדים, במגוון רחב מאד של מקצועות, בניגוד לחברת הייטק ׳רזה׳ שמתעסקת רק בקוד, היא מקפידה להעסיק גם את המנקים בצורה ישירה, ומחזיקה פועלי יצור, טכנאים ומגוון מקצועות רחב, ומעניקה לכל עובדיה הקצאת מניות. לעשות חתך סטטיסטי רוחבי ולקבוע מסמרות זה עושה עוול. סולאראדג׳ חברה שמכבדת את העובדים שלה, לא ממהרת לפטר, ולא סובלת ממאניה דיפרסיה. היא חברה יוצאת דופן בשוק ההיטק המקומי, שכן היא גם יצרנית, ואף יש לה מפעל יצור בצפון, משמע, היא מקפידה לייצר תעסוקה בארץ, ולא רק בסין ולא רק מקצועות הייטק טהורים. נכון שהיא שמרנית, אבל זה מדיניות שמוכיחה את עצמה במיוחד בימים אלו, כשהיא מתמודדת בצורה תחרותית ברמה העולמית בין מובילת השוק שלה. קודם תמצאו חברה עם פרופיל כזה בארץ, ואז תבצעו השוואה.
  • הבנתוש? 15/05/2023 14:59
    הגב לתגובה זו
    אני עובד במאנדיי שנים. הרווחתי יותר כסף מכל עובד רגיל בסולאראדג. מצידי שיפטרו אותי מחר עשיתי את הקאזיט של החיים שלי ואני אמצא עבודה חדשה
  • אבישי 10/05/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה
  • 12.
    גיא 08/05/2023 21:20
    הגב לתגובה זו
    המשכורות שם הם מתחת למה שמשלמים בשוק, אבל בפער. לא מבין מה אנשים הולכים להתראין שם בכלל, זה זילזול בשנות הנסיון של האנשים
  • 11.
    Jjj 08/05/2023 00:11
    הגב לתגובה זו
    מהנדס או ראש צוות בסולאראדג שנמצא יותר מחמש שנים בחברה ולא מכר הרבה rsu, הוא כנראה מליונר בדולרים בדולרים היום
  • 10.
    א 07/05/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
    RSU אלו מניות ב"מתנה".
  • 9.
    נילס 07/05/2023 11:01
    הגב לתגובה זו
    פשוט תקראו את הבקורות על החברה אני מובטל, ולא הלכתי להתראיין של בגלל זה..
  • אלי 08/05/2023 21:19
    הגב לתגובה זו
    התראיינתי שם במשך חודשיים, ואפילו לא חזרו אליי עם תשובה. פשוט השאירו אותי באוויר.
  • עובד מבסוט 07/05/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    חברה פגז עם יחס מדהים!
  • 8.
    יענקלה 07/05/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    אז על מה כולם בוכים?
  • 7.
    עובד סולאראדג' מרוצה 07/05/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
    אין בסולאראדג' אופציות! רק RSU (מניות רגילות) ו- ESPP - רכישת מניות עד 15% ממשכורת נטו כל חודש ובסוף חצי שנה מקבלים תוספת של 15% על כל מניות הנרכשו לפי שער ממוצע. על איזה אופציות מדובר בכתבה?
  • 6.
    ע 07/05/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    החברה מחלקת RSU בכמות נדיבה לכל העובדים במקום אופציות. תכנית רכישת מניות בהנחה נקראת ESPP ועובדים יכולים לקנות עד 15% משכרם.
  • 5.
    תכנית רכישת המניות בהנחה נקראת ESPP, והיא קיימת בנוסף ל (ל"ת)
    א. 07/05/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ.ש. 07/05/2023 00:28
    הגב לתגובה זו
    שלהם באופציה שהקרן מבוטחת ע"י. וזה ממומש כל שנתיים לכן אתם לא רואים את זה.
  • עובד חברה. הם העלו כבר מלפני שנה ל 15% .. (ל"ת)
    סולארדג 07/05/2023 08:47
    הגב לתגובה זו
  • בני 07/05/2023 07:49
    הגב לתגובה זו
    כולל האופציות שניתנות ב-10% בהשכר שזה משהו שניתן כמעט בכל החברות
  • 3.
    מהנדס 07/05/2023 00:24
    הגב לתגובה זו
    לפי החלק מהדוח בכתבה, רשום שהעובדים קיבלו 683,548 מניות חסומות השנה בשווי של 266$ למניה. בחישוב מהיר 181M$
  • 2.
    דווקא אני קיבלתי 100 מניות ושמעתי על חברים שקיבלו 1000 (ל"ת)
    ס.פ 06/05/2023 23:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד אתם יודעים 06/05/2023 22:53
    הגב לתגובה זו
    סולאראדג להבדיל ממאנדי חברה יצרנית בנוסף. כאשר הרבה מהעובדים שלהם הם אנשי מפעל ולא אנשי ״תוכנה״ ולא נהוג לתת rsu או מניות לרכישה של החברה בהנחה espp שימו לב לטעויות שלכם
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.