וורן באפט
צילום: טוויטר

וורן באפט לא חשש להשקיע באפל אחרי זינוק של מאות אחוזים - והרוויח יותר מכפול

ברקשייר בדוחות טובים; לחברה 130 מיליארד דולר בקופה; צ'ארלי מאגנר, סגנו של באפט - "אישית אני סקפטי לגבי הייפ סביב ה-AI. אני חושב שהבינה המיושנת עובדת לא רע בכלל"
דור עצמון | (5)

וורן באפט ממשיך לחייך. ברקשייר האת'ווי שבשליטתו ובניהולו נהנית מההשקעה המרכזית שלה - אפל שאתמול הגיעה לשיא אחרי דוחות טובים לרבעון הראשון. אפל נסחרת בשווי של 2.8 טריליון דולר, ועשויה להיות החברה הראשונה בעולם שמגיעה לשווי של 3 טריליון דולר. באפט מאמין שהיא תגיע לשם.

ההשקעה באפל נעשתה בהדרגה ורק אחרי שמניית אפל כבר זינקה מאות אחוזים. השקעה היתה לכאורה שונה מאופי ההשקעות של באפט - חברה טכנולוגית, חברה במחיר גבוהה, אולי מלא. האנליסטים לא הבינו את הקו של באפט, אבל הוא התעקש שמדובר בחברה שמשנה סדרי עולם ותמשיך להיות כזו. הוא רכש והגדיל במספר הזדמנויות וזו ההשקעה הבולטת ביותר בתיק ההשקעות שלו, ובהפרש ביחס לכל יתר ההשקעות. זה השתלם לו ולברקשייר. הרווחים על השקעה הזו עולים על 100 מיליארד דולר, יותר מכפול מסך ההשקעה נטו.

זה שיעור חשוב למשקיעים. נוטים להגיד שכדאי להיזהר ממניות שעלו הרבה, ולחפש את המניות שירדו, שמתחת לרדאר. זה נכון בחלק מהמקרים לא ברוב המקרים והשיעור החשוב הוא שכל מקרה לגופו. יש מניות שעלו 700% והן מנופחות בנקודת הזמן שבוחנים אותן ולכן בהמשך הן יפלו, ויש כאלו שגם אחרי עלייה של 700% יכולות להיות אטרקטיביות - כמו אפל. המבחן האמיתי הוא מבחן הדוחות והתחזית, האסטרטגיה והסיכונים והסיכויים מבלי לקחת בחשבון את העבר. להגיע לשווי שמוערך בהינתן הביצועים והביצועים העתידיים הצפויים - היה וזה מעל השווי בשוק, זה עשוי להיות אטרקטיבי ללא קשר לביצועים ההיסטוריים.   

 

התוצאות של ברקשייר

הרווח של ברקשייר ברבעון הראשון של השנה זינק פי 6 לעומת התקופה המקבילה אשתקד בזכות אפל ובזכות התאוששות בעסקי הביטוח. הרווח התפעולי עלה בשיעור של 12% להבדיל מהגידול העצום בשורה התחתונה כי הוא אינו כולל את הרווחים מעליית ערך ההשקעות הסחירות. הרווח התפעולי הסתכם ב-8.1 מיליארד שקל כשבמקביל החברה ייצרה מזומנים שהביאו אותה בסוף הרבעון להחזקה של 130 מיליארד דולר במזומנים ונכסים נזילים.

הרוח בתחום הביטוח ברבעון הסתכם ב-911 מיליון דולר, לעומת 167 מיליון דולר בשנה הקודמת. גייקו, של ברקשייר שמתמחה בביטוח רכב עברה לרווח חיתומי של 703 מיליון דולר, לעומת הפסד חיתומי של 1.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מנגד נרשמה חולשה בעסקי הרכבות וגם בחברת האנרגיה שבאפט תולה בה תקוות רבות להמשך. אבל נראה שיותר מכל באפט מאמין בברקשייר. ברקשייר ממשיכה לקנות ברקשייר והפעם ב-4.4 מיליארד דולר, קצב של כ-18 מיליארד דולר בשנה.

הרווח הנקי של ברקשייר, כולל עליית ערך ההשקעות הסחירות עלה ל-35.5 מיליארד דולר ברבעון, לעומת 5.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ועדיין - באפט שב וחוזר בכל הזדמנות לא לשפוט את החברה לפי הרווח בשורה התחתונה שעולה ויורדת בהתאם לערך המניות הסחירות.  באסיפה השנתית של בעלי המניות אמרו באפט וסגנו, צ'ארלי מאנגר כי הולכים לראות הרבה יותר רובוטיקה ותהליכים אוטומטיים בעולם, ועם זאת, הוסיף מאגנר - "אישית אני סקפטי לגבי הייפ סביב ה-AI. אני חושב שהבינה המיושנת עובדת לא רע בכלל". וגם באפט הוסיף - "הבינה המלאכותית לא תגבר על האינטליגנציה האנושית". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיים אובקסיס 07/05/2023 08:46
    הגב לתגובה זו
    באפט הוא גאון הגאונים של שוק ההון, מעריץ אותו בתחום הזה בכל ליבי, יש הרבה מה ללמוד ממנו
  • 4.
    כוח כסף ושליטה סעודי 07/05/2023 00:19
    הגב לתגובה זו
    מצחיק שבאפט הזה תמיד יודע איפה להשקיע לא נשמע חשוד בכלל
  • 3.
    ואת הכל יקח איתו כשיגיע זמנו .יכל לעצור ב 5 מליון (ל"ת)
    שלמה 06/05/2023 23:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברוקר 06/05/2023 23:23
    הגב לתגובה זו
    השקיע בגדול בסלולרי, נפט, שתיה ומזון, בנקאות, ענפים יציבים שמניבים תשואה ויציבות
  • 1.
    צ'ארלי 06/05/2023 20:17
    הגב לתגובה זו
    משקיעים בחברה לא במחיר מנייתה,משקיעים לא פעם במחיר מלא
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.