BYD
צילום: BYD

הרכבים החשמליים הכי נמכרים בארץ והכישלון הגדול של טסלה

לא להאמין - טסלה מסרה באפריל רק 80 רכבים; יונדאי מובילה במכירות רכבים על בנזין, מי ראשונה ברכבים חשמליים ומי מפתיע במכירות?
דור עצמון | (10)

דוח מסירות הרכבים לארבעת החודשים הראשונים של השנה (ינואר-אפריל) מוכיח שהישראלים לא במיתון ולא בהאטה. הם קונם רכבים כאילו זה "גרעינים". 125 אלף רכבים בארבעה חודשים - 13% מעל הכמות בתקופה המקבילה אשתקד, קצב של 375 אלף רכבים בשנה. הרבה יותר מגריעות של רכבים ישנים בשנה, זה קרוב ל-300 אלף רכבים חדשים על הכביש.  זה אומר עוד יותר זמן בפקקים. 

למה אנחנו עושים את זה לעצמנו? כנראה בגלל שאין תחבורה ציבורית טובה, ולא תהיה תחבורה ציבורית בשבת, כנראה שרכב חדש זה IN, זה סטטוס ומעמד. אבל למה הממשלה, למה המנהיגים נותנים לנו לעשות את זה?  כי המדינה מקבלת 50% מערך הרכב במסים. בסוף הכל זה אינטרסים, בעיקר אינטרסים כלכליים.  

וחברות הרכב עם רווחיות פנומנלית צוחקות כל הדרך אל הבנק. הידעתם שחברות רכב מרוויחות כמו חברות הייטק? ובזה לא נגמרים הקומבינות-השקרים-העיוותים בשוק הרכב. למה לכל הרוחות לא לקדם את מכירות הרכבים החשמליים? כולם מדברים על עולם ירוק, על הבעיה שבזיהום העולם, על להשאיר לילדים-לנכדים עולם טוב יותר, אבל בפועל הרוב הגדול רוכש רכב על בנזין. למה אנחנו מתננהלים כך ויותר חמור - למה הממשלה לא מספקת הטבות גדולות לרכבים חשמליים? כן, ניחשתם - הכל כסף. המדינה לא יכולה -לא רוצה לאבד את המסים על הדלק, ולעזאזל האוויר הנקי והירוקים.

בינתיים שוק הרכב החשמלי אומנם מתחזק, אבל לא מספיק. כדי להגיע ליעד המוצהר של המדינה שב-2030 ימכרו 95% רכבים חשמליים מתוך מכלול הרכבים החשמליים, צריכים הטבות גדולות יותר. אחרת, הרכבים החשמליים יעלו בנתח שוק, אבל לא יתקרבו ליעד. 

מסירות רכבים חשמליים בארבע חודשים - BYD מובילה

המובילה במסירות מתחילת השנה ועד סוף אפריל היא יונדאי עם 21.3 אלף מסירות, קיה במקום השני עם 14.9 אלף מסירות, טויוטה שלישית עם 10.8 אלף מסירות.

במקום הראשון מבין הרכבים החשמליים -  BYD עם 7.2 אלף מסירות. ג'ילי שנייה עם מחצית מהכמות של BYD שנמצאת הרחק מעל כולם, יונדאי שלישית עם 2.1 אלף רכבים חשמליים (וכאמור הובלה ברכבים בכלל) ורביעית טסלה - 1.4 אלף רכבים בארבעה חודשים כשבאפריל היא מסרה 80 רכבים בלבד. טסלה מוכרת בהתאם למלאי שלה, יש ביקוש גדול עדיין לרכבים, אבל לא כפי שהיה בעבר. מעבר לכך, תכנון המלאי והכניסה לשוק הישראלי מעידה שהחברה מפספסת את הקהל המקומי או שפשוט פחות חשוב לה.

 

רכבים חשמליים - ההשקות הקרובות

רכב חשמלי יקר יותר מרכב על בנזין, אבל בשוטף הוא חסכוני יותר מרכב על בנזין. כלומר, אתם משלמים יותר על הרכישה, אבל פחות בשוטף, ועדיין האם זה כלכלי יותר? תלוי בהיקף הנסיעה שלכם, אבל, החיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד.

הבעיה שהשחיקה במחיר הרכב החשמלי ובעיקר הסוללה משמעותיים, כשבמקביל יש מגמה של הפחתת מחירים של הרכבים החדשים דבר שמתגלגל מיד גם לשוק יד שנייה. זה עוצר אנשים רבים מלקנות כעת רכבים חשמליים, הם מחכים להפחתת המחיר. זה קרה בטסלה מספר פעמים בחצי השנה האחרונה, אך ממש לאחרונה טסלה העלתה סמלית את המחיר בארה"ב ובסין - ב-250 דולר כנראה רק כדי לאותת שהפחתות המחירים הופסקו.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עד לפני מספר חודשים היתה טסלה המובילה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי בארץ, אז איך היא נפלה למקום הרביעי במסירות ואיך היא מסרה רק 80 רכבים בחודש? כנראה שכגודל הציפיות כך גודל האכזבות. טסלה היא היקרה ביותר בקטגוריה והתחרות מול החברות הסיניות ובכלל, מוכיחה שיש רכבים מצוינים במחיר נמוך יותר. 

טסלה גם מאבדת גובה בעולם כשהחודשים האחרונים והזיגזגים במחיר לא מקנים ביטחון לאוהדיה. טסלה איבדה את הקסם, בישראל היא השנה לא האופציה הראשונה. האהודה ביותר והרבה יותר מהשנייה לה היא BYD.

BYD הושקה לפני כתשעה חודשים ומאז צומחת מחודש לחודש. החברה השיקה את דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל. טווח הנסיעה הרשמי הוא 420 קילומטר, והמכוניות נמכרות בקצב מרשים - 1,800  רכבים בחודש. עד כה נמכרו כ-12,000רכבים. 

BYD                        BYD

שנייה ל-BYD היא ג'ילי גיאומטרי C. המחיר שלה 160-165 אלף שקל וטווח הנסיעה שלה קצת מעל BYD. הציבור הישראלי אוהב אותה, אולי גם מכיוון שמדובר על אחת ההשקות המוקדמות בארץ. 

גילי                                        גילי

השלישית היא יונדאי שמתבררת כמאוד מבוקשת בארץ, גם בשל היותה מותג מוכר וגם בשל המחיר הסביר. יונדאי משיקה בקרוב שתי גרסאות בטווחים של 300 קילומטר ו-480 קילומטר ומחירים של 155 אלף שקל ו-185 אלף שקל בהתאמה. 

יונדאי חשמלית

טסלה כאמור רביעית בהיקף המסירות עם נתונים מדאיגים בעיקר בחודש אפריל. ונראה שבחודשים הקרובים תצטרף שחקנית חדשה להובלה -  MG4.

קבוצת SAIC הסינית שמייצרת את רכבי MG4 תשיק רכב משפחתי עם טווח מנוע בדומה לרכבים הקיימים, כשמבחינת ביצועים-מפרט-עיצוב הוא לא ייפול מרוב האחרים והמחיר צפוי להיות 150-155 אלף שקל: 

MG4

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שרון 30/09/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
    לדעתי: 1. טסלה 2. קיה נירו 3.ג'ילי 4. בי וויי די. 5. יונדאי
  • 5.
    יבואן גדול נכון ? (ל"ת)
    מי היבואן של byd? 07/05/2023 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    . 06/05/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    מומלץ להביא כתב רכב שמבין במה שהוא כותב. למשל טסלה מספקת רכבים בהתאם לקצב ההספקה שמגיעה. זה אומר שבחודש שספינה לא מגיעה - אין אספקות. ככה פשוט.
  • ברור ככה טסלה עובדת, העיתונאים האלה מנסים לצחוק עלינו! (ל"ת)
    אדי.מ6 06/05/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לבן 06/05/2023 19:33
    הגב לתגובה זו
    היתה לי לקסוס ( שממש לא נמכרת הרבה,) והיא נמכרה במהירות(פחות משבוע) מעל המחירון. לא מעניין אותי מי מכר מה וכמה הרוויחו היבואנים המושחתים ותאווי הבצע. תקנו רכב שמתאים וטוב לכם ולא רכבים שקונה " העדר". אגב טסלה y היא הרכב השלישי ( כרכב) הנמכר ביותר בעולם.....
  • 2.
    ליאור 06/05/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי כדאי אך ורק למי שהנסועה שלו נמוכה.מי שנוסע הרבה, עלות הרכב החשמלי ושחיקת הערך המואצת הופכים את הרכישה ללא כדאית.אני לא בטוח שהעדר שרץ לרכוש חשמליות עושה את החשבון הנכון.
  • הפוך פופאי הפוך (ל"ת)
    משה ראשלצ 07/05/2023 00:10
    הגב לתגובה זו
  • ואני חשבתי שכדאיות רכישת רכב חשמלי היא למי שנוסע הרבה. (ל"ת)
    ציון 06/05/2023 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלים חמורים שילמו 250אלף על טסלה3 המחיר ירד ב100אלף (ל"ת)
    טסלה=זבל 06/05/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
  • קינן 06/05/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
    ספקולנט, אכלת אותה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.