פרוקטר אנד גמבל
צילום: יח"צ
דוחות

פרוקטר אנד גמבל עקפה את הציפיות והעלתה תחזית - המניה עולה ב-4%

החברה רשמה רווח מתואם של 1.37 דולר למניה על הכנסות של 20.07 מיליארד דולר כאשר בשוק ציפו לרווח מתואם של 1.32 דולר למניה על הכנסות של 19.3 מיליארד דולר; המחירים הגבוהים סייעו לתאגיד לקזז את הביקוש הנמוך
דור עצמון |

תאגיד פרוקטר אנד גמבל PROCTER & GAMBLE רשם ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 20.07 מיליארד דולר, גבוה מצפי האנליסטים להכנסות של 19.32 מיליארד דולר.

החברה רשמה רווח מתואם של 1.37 דולר למניה, גם כן מעל צפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 1.32 דולר למניה.

מחירים גבוהים מהרגיל סייעו לתאגיד לקזז את הביקוש הנמוך יותר למוצריו השונים בהם מותגים כמו Febreze, Charmin ו-Tide. במקביל העלתה החברה גם את תחזית הצמיחה האורגנית במכירות לשנת הכספים 2023 ל-6%, לעומת הטווח הקודם שלה שעמד על בין 4% ל-5%.

המכירות נטו עלו כאמור ב-4% ל-20.07 מיליארד דולר. המכירות האורגניות, שמבטלות את ההשפעות של מטבע חוץ, רכישות ומכירה, עלו ב-7% ברבעון. אבל נפח החברה, שאינו כולל שינויים במחירים ומטבעות, ירד ב-3% לאחר שצרכנים בחרו בחלופות זולות יותר כאשר המחירים של P&G עלו ב-10% משנה לשנה. זהו הרבעון הרביעי ברציפות של התכווצות הנפח של ענקית הצרכנות.

סמנכ"ל הכספים אנדרה שולטן אמר שהנפח השתפר זה הרבעון השני ברציפות והוסיף כי הנפח הרבעוני ירד רק ב-2% מהשנה שעברה, מלבד העסקים של P&G ברוסיה, שם היא צמצמה את הפעילות והפרסום מאז שהקרמלין התחיל את המלחמה באוקראינה בשנה שעברה.

כל החטיבות של P&G דיווחו על ירידה בנפח ברבעון, למעט יחידות הבריאות והיופי שלה, שבשתיהן נרשמה עלייה של 1% בלבד בנפח. עם זאת, הנפח למעשה גדל בארה"ב, השוק הגדול ביותר של החברה, לפי שולטן. הוא הצביע על נקודת אור נוספת בסין, השוק השני בגודלו של P&G, שסוף סוף מתאושש מסגרי הקורונה ורואה שיפורים באמון הצרכנים. במקביל החברה שוב העלתה את המחירים בארה"ב ובאירופה.

מגזר הבדים והטיפוח הביתי של P&G, הכולל מותגים כמו Tide, Swiffer ו-Mr. Clean, ראה את נפחו יורד ב-5%, הירידה החדה ביותר מבין היחידות העסקיות של החברה כאשר החברה ציינה שהירידות הגיעו בעיקר באירופה. מגזר הטיפול בתינוקות, נשים ומשפחה דיווח על ירידה של 4% בנפח. החטיבה, שכוללת את פמפרס, באונטי וצ'רמין, ראתה ירידה בנפח גם באירופה ומהחברה נמסר כי הביקוש לחיתולים שלה היה נמוך יותר שם.

מניית פרוקטר אנד גמבל עולה ב-3.5% למחיר של 15.67 דולר למניה המבטא שווי שוק של 369.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.