ביטקוין עליות קריפטו
צילום: PIXABAY

הביטקוין בעלייה - מי המרוויחות הגדולות ?

נראה שחברות הכרייה, שספגו בשנה שעברה את ההפסדים הגדולים ביותר, הן מהמרוויחות הגדולות בשנת 2023
אדיר בן עמי |

הראלי בביטוקין נתן דחיפה מעלה למניות קריפטו רבות ביניהן  COINBASE GLOBAL שעלתה מינואר 83% ו- MICROSTRATEGY INC CL A חברת תוכנה שמושקעת רבות במטבע שזינקה ב-124%. עם זאת, מי שעלה הכי הרבה הן בכלל חברות כריית הביטקוין.

החברות שספגו הפסדים קשים בשנת 2022, הן כעת כמה מהזוכות הגדולות ביותר של 2023. RIOT BLOCKCHAIN עלתה ב-270% עד כה, בעוד  MARATHON DIGITAL עלתה ב-224%. בכך עקפו את הביטקוין שעלה כבר 80% בנתיים השנה, לאחר שהקונים חזרו אחרי השנה הקשה שעברה עליהם ב-2022. 

מכיוון שכורי הביטקוין עומדים בליבו של תהליך שנקרא "proof of work", שמנהל את רשת הביטקוין. החברות משתמשות במחשבים הפועלים על שבבים רבי עוצמה - לרוב מחסנים ענקיים של מחשבים - כדי לפתור חידות מורכבות בתהליך שמאפשר את אבטחת הרשת וביצוע העסקאות. בתמורה לעבודתם הם מקבלים תשלום בביטקוין. מידת הקושי של החידות, היא מה שמשפיע על כמות האנרגיה הדרושה כדי לפתור אותן, נקבעת במידה רבה על ידי כמות הכורים המשתתפים בתהליך.

עלויות אנרגיה גבוהות, תחרות גוברת וחודשים של מחירי ביטקוין נמוכים - הנכס הדיגיטלי הגדול ביותר איבד שני שליש מערכו בשנה שעברה - הפעילו לחץ גדול על מאזני חברות הכרייה בשנת 2022, כשמניות Riot Platforms ו-Marathon Digital צנחו. חברת ARGO BLOCKCHAIN עברה ארגון מחדש של פעילותה וכספיה בניסיון להימנע מפשיטת רגל, מניות החברה עלו כבר 35% בשנת 2023. חברות אחרות היו פחות ברות מזל, כמו לדוגמה חברת Core Scientific, בין חברות כריית הביטקוין הגדולות, הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל בשנה שעברה.

אמנם נותרו סיכונים - והתחרות ממשיכה להיות גבוהה - עלויות האנרגיה והעלייה במחירי הביטקוין הפכו את התעשייה כולה לאטרקטיבית יותר, מה שמסביר את הקפיצה המשמעותית שנראתה במניות כריית הקריפטו. ארגו שודרגה ל-"קנייה" מ-"החזק" על ידי אנליסטים ב-Compass Point, שגם העלו את מחירי היעד שלהם ב-Riot Platforms וב-Marathon Digital.

מכיוון שכורי קריפטו מסתמכים על שבבי מחשב -בדרך כלל מסוג ASIC - יצרניות השבבים עשויות להיראות כמו דרך חלופית טובה להשתתף במגמה. עם זאת, נראה שכמה מהשמות הגדולים ביותר בתעשיית השבבים מתרחקות מכרייה בעקבות הנפילה בשנה האחרונה. אינטל (INTC) הודיעה השבוע כי היא מפסיקה את הייצור של סדרת שבבי כריית הביטקוין שלה, Blockscale ASIC, רק שנה לאחר השקתה. החברה, בהודעת הפסקת הייצור, אמרה כי היא תפסיק לקבל הזמנות באוקטובר לפני שתפסיק את המשלוחים באפריל הבא.

נראה שגם NVIDIA COR נסוגה. בעוד ששבבי ה-ASIC שלה היו בשימוש רב לכריית Ether, מטבע הקריפטו השני בגודלו, באופן דומה לכריית ביטקוין, שדרוג בשנה שעברה לרשת הבלוקצ'יין Ethereum הפך את התהליך הזה למיושן במידה רבה. עוד לפני השדרוג, Nvidia נקטה צעדים כדי להפוך את השבבים שלה לפחות אטרקטיביים עבור כורים במטרה לתמוך בלקוחות הליבה שלה שנמצאים בבינה מלאכותית וגיימינג.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.