אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב
לקראת הדוחות

טסלה תדווח הלילה, הרווח צפוי לרדת - בעקבות מלחמת המחירים

המניה יורדת לקראת הדוחות. למרות זינוק של 67% מתחילת השנה, עדיין במינוס 76% בשנה האחרונה
אדיר בן עמי |

הלילה אחרי המסחר תדווח טסלה TESLA INC של אילון מאסק, חברת הרכבים החשמליים בעלת שווי השוק הגדול בעולם שעומד כעת על 566 מיליארד שקל, אחרי שזינקה מתחילת השנה ב-67%, כשבמהלך 12 החודשים האחרונים היא עדיין במינוס 76%.

הצפי בוול סטריט עומד על רווח למניה של 85 סנט על מכירות של 23.7 מיליארד דולר, בשנה שעברה דיווחה החברה על רווח למניה של 1.07 דולר על מכירות של 18.8 מיליארד דולר. החברה נמצאת ברצף הורדת מחירים כשהיום הורידה שוב את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר.

החברה גם הורידה לאחרונה מחירים באירופה, ישראל וסינגפור, כמו גם ביפן, אוסטרליה ודרום קוריאה, והרחיבה מבצע הנחות שהחל בסין בינואר כדי לעודד את הביקוש. ​עם זאת, טסלה דיווחה מוקדם יותר החודש על עלייה רציפה של 4% במשלוחים ברבעון הראשון, הרבה פחות מהעלייה של 17.8% ברבעון הרביעי. לצד זאת, הפחתות המחירים האגרסיביות עוררו גם חששות לגבי שולי הרווח בתעשייה של החברה.

צפי האנליסטים הוא לשולי רווח גולמי בשיעור של 20%, מה שמבטא ירידה מהשיעור של 25% ברבעון הרביעי של 2022 ו-30% ברבעון הזהה בשנה שעברה. בשיחת המשקיעים של החברה לרבעון הרביעי, סמנכ"ל הכספים, זכרי קירקהורן, הצביע על כך שטסלה תוכל לשמור על שולי הרווח הגולמי של הרכב מעל 20% ב-2023. כשהתייחס לתחזית לשנה כולה ולא לכל רבעון. 

עוד הוסיף המנכ"ל אילון מאסק בשיחת המשקיעים כי  החברה מקבלת הזמנות בסדר גודל של פי שניים מכושר הייצור שלה. ביקוש שעדיין עולה על ההיצע הוא דבר שכנראה נרצה לראות היום בדוחות, כשביקוש גבוה יכול קצת לרכך את מכת הירידה ברווחים. הורדות המחירים של טסלה השפיעו על כל תעשיית הרכב, כשגם ג'נרל מוטורס  GENERAL MOTORS וגם פורד  FORD MOTOR צפויות לדווח על רווחים נמוכים יותר משנה שעברה. למרות ששתי החברות עדיין עושות את רוב הרווחים שלהן ממכירות של רכבים לא חשמליים.

"אל תטעו, הורדת המחירים מייצגים את הצורך של טסלה לתמרץ ביקוש והן מהוות ויתור על שיעורי רווח בתמורה לנפח מכירה יותר גבוה" אמר לא מזמן טוני סקונגי, אנליסט בברנשטיין. סקונגי לא הופתע מהורדות המחירים של החברה ולפי דעתו הורדות נוספות צפויות באזורים גיאוגרפיים נוספים.  סקונגי מדרג את מניית טסלה כ"מכירה" כרגע כשהוא נותן לה מחיר יעד של 150 דולר. לעומת סקונגי, רוד לאצ' מ-Wolfe Research ואיתי מיכאלי מסיטי בנק יותר חיוביים ומדרגים את טסלה בתור "החזקה" - מחיר היעד של לאצ' עומד על 185 דולר וזה של מיכאלי על 192 דולר למניה.

מה שכן יהיה וודאי הוא התנודתיות במניה, כשהאופציות מראות תנודתיות צפויה של 8% לכיוון עם פרסום הדוחות. מניית טסלה זזה בממוצע 8% בארבעת הרבעונים האחרונים בתגובה לדוחות, כשהמניה הגיבה בעליות ב-3 מתוך ארבעת הפעמים ונפלה בפעם הרביעית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5