כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד ליגת האלופות
צילום: AFP

"ברצלונה וריאל מדריד הפסידו מאות מיליוני אירו בעקבות הקורונה"

מה קרה למועדוני הכדורגל בעקבות הקורונה? דוח של פירמת רואי החשבון דלויט חושף כי בניגוד למועדוני פאר בפרמיירליג, ריאל מדריד וברצלונה רשמו ירידה משמעותית בהכנסות

מיכאל וייסרמן |

בעשור האחרון הולך ומתפתח נוהג בישראל: טיסה ואירוח במשחקה של ברצלונה כמתנת בר מצווה או יום הולדת. ישראלים רבים נוהרים לשם גם השנה. בשנת 2020 חלה נסיגה משמעותית בהגעת ישראלים לספרד בעקבות הקורונה. עשרות אלפי אנשים שנהגו לפקוד את הקאמפ נואו, כמו גם מאות אלפי תיירים מחו"ל שרצו להגיע למשחק או לסיור במוזיאון המקומי, כבר לא הגיע בעקבות הסגרים.

הקורונה פגעה משמעותית בסעיפי ההכנסות של קבוצות כדורגל, אבל במועדונים העשירים בעולם, כאלה שממלאים איצטדיונים גדולים, היא פגעה עוד יותר.

דוח מיוחד של פירמת רואי החשבון 'דלויט', שרלוונטי לעונה שהסתיימה בקיץ 2022, מראה עד כמה הפגיעה הזאת הייתה חמורה. המספרים של ההכנסות בעונה שעברה, לעומת שנת דעיכת הקורונה - 2021, עלו ביותר מ-13 אחוז. הסיבה היא פשוטה: ההכנסות מקהל עלו לאין שיעור.

ברצלונה וריאל מדריד לא הצליחו לשחזר את ההכנסות לרמתן לפני המגפה, כאשר הן ירדו ב-203 מיליון אירו וב-43 מיליון אירו בהתאמה, בשנתיים האחרונות, לעומת שנת 2018/19 - שנה שבה שתיהן ייצרו הכנסות שהיו מאפשרות להן לרשום שיאים בעונה שעברה. על פי הדוח, ריאל מדריד מדורגת במקום השני עם הכנסות כלליות של 713.8 מיליון אירו ואילו ברצלונה ירדה למקום השביעי והכנסותיה היו 638.2 מיליון אירו.

פריז סן ז'רמן (עלייה של 18 מיליון יורו) מדורגת במקום החמישי עם 654.2 מיליון אירו וצ'לסי (עלייה של 55 מיליון יורו) השיגה ביצועים טובים יותר מרמתם לפני המגפה עם 568.4 מיליון אירו.

לראשונה מאז 2018/19, מועדון חדש נכנס לטופ 10 של המועדונים שרשמו את ההכנסה הגבוהה ביותר - ארסנל החליפה את יובנטוס (שירדה מהמקום ה-9 ל-11), בעיקר בזכות ההכנסות המשמעותיות - כמעט פי שלושה מאלה של המועדון מהסרייה A באיטליה בעונת 2021/22.

בעוד שיובנטוס ומועדונים איטלקיים אחרים שיחקו חלק ניכר מהעונה שלהם תחת מגבלות הקהל שצוינו קודם לכן, חזרת הקהל הייתה חשובה עבור מועדונים כמו ארסנל, שהשקיעו לא מעט כסף באצטדיון שלהם (האמירויות במקרה הזה) או במועדונים כמו ריאל מדריד, ברצלונה, מועדוני מילאן ואברטון, שרשמו השקעות חד פעמיות.

הירידה של ברצלונה באה בעיקר בעקבות אי הכנסה משידורים. היא רשמה ירידה של 13% בסעיף הזה, זאת משום שהיא נכשלה בליגת האלופות בהשוואה לשנים עברו. היא שיחקה בעיקר בליגה האירופית ולכן ההכנסות נפגעו.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

לפני הקורונה זה היה טוב יותר. מסי ומודריץ' (קרדיט: טוויטר ברצלונה רשמי)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברההרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברה

מותג הסניקרס שמעלה מחירים והלקוחות ממשיכים לקנות: כך מנסה On לעקוף גם את המכסים

חברת הספורט השוויצרית לא נבהלת מהאטה צרכנית או סביבה כלכלית מורכבת, וממשיכה להציב רף גבוה בשוק התחרותי - גם במחיר גבוה מהמקובל

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סניקרס

On, מותג הנעליים השוויצרי, הפך לאחת מחברות הספורט הצומחות ביותר בשנים האחרונות ולא רק בזכות עיצוב יוצא דופן או טכנולוגיה חדשנית, אלא גם בגלל אסטרטגיה מפתיעה: העלאת מחירים, דווקא כששחקנים אחרים בענף מציעים הנחות ומדווחים על האטה.

באמצע 2025, החברה העלתה את מחירם של מספר דגמים מובילים בעשרה דולרים כולל את דגם Cloudtilt שמחירו הגיע ל-170 דולר. בחברה מסבירים כי העלאת המחיר נועדה לפצות על עלויות מכס חדשות בגובה של עד 20%, אך מדגישים כי זו לא הסיבה היחידה. זהו מהלך שנועד לחזק את מעמדה כמותג פרימיום.

מחירי פרימיום, לקוחות נאמנים

בעוד חברות כמו נייקי, אדידס ו-Hoka בוחרות בזהירות רבה את תחזיותיהן, מפחדות מהאטה בביקוש ומעלויות הסחר, On מציגה קו ברור: שמירה על מיצוב גבוה, עם מוצרים שנמכרים במחיר מלא וללא הנחות, גם בתקופת החגים. החברה צופה הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר ב-2025, עלייה של 34% לעומת השנה הקודמת, כאשר זו הפעם השלישית השנה שהיא מעלה תחזית.

ההצלחה נובעת בין היתר מאסטרטגיית מיצוב מדויקת: הנעליים של On מצליחות למשוך קהל שמוכן לשלם יותר עבור נוחות, עיצוב ייחודי וזהות מותגית. לקוחותיה רואים במוצר חלק מההופעה היומיומית - נעל שיכולה להתאים גם לריצה, גם ליום עבודה, וגם לבילוי.

גידול במספר החנויות ומיתוג בינלאומי

החברה פותחת מעל 20 חנויות חדשות בשנה,  בין היתר באזורים יוקרתיים כמו פאלו אלטו בקליפורניה וצ'נגדו בסין, שם הצרכנים רגילים לשלם 170 דולר לקפוצ'ון. ההתרחבות הפיזית הזו מעידה על ביטחון באסטרטגיית הצמיחה.