מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

בואינג נופלת 6% בעקבות השהייה במסירות מטוסים

החברה משהה את המסירות בעקבות חוסר תאימות של חלקים במטוסי ה-737 MAX ואומרת כי מדובר בבעיה שתפגע בעיקר במטוסים שבייצור או באחסון ולא בכאלה שכבר בפעילות
אדיר בן עמי | (3)

חברת  BOEING נתקלה בבעיית חוסר תאימות של חלקים בסדרת מטוסי 737 MAX והודיעה כי היא משהה את מסירות המטוסים, מניית החברה מגיבה בירידות של מעל 6%. הבעיה החדשה תבחן את סבלנות המשקיעים ותחזור לעלות שאלות בנוגע ליכולת החברה להגדיל את ייצור המטוסים בשנת 2023 ולהגיע לצפי המסירות.

"ספק הודיע לנו כי נעשה שימוש בתהליך ייצור לא תקני במהלך התקנת שני אביזרי גוף בחלק האחורי של מטוסי 737 MAX מסוימים, מה שיוצר פוטנציאל לחוסר התאמה למפרטים הנדרשים", אמרה דוברת בואינג. "זוהי לא בעיית בטיחות מיידית והמטוסים שכבר סופקו יכולים להמשיך לפעול בבטחה. עם זאת, ככל הנראה הבעיה תשפיע על מספר משמעותי של מטוסי 737 MAX שלא נמסרו, הן בייצור והן באחסון".

לפי הפרסומים, ארבעה מודלים של סדרת MAX יושפעו, בנוסף למטוס הצבאי P8, כשלא ברור עדיין לגמרי מה תהיה ההשפעה הכללית על סדרת ה-MAX כולה. בבואינג אמרו שמדובר בכמות משמעותית. החברה הוסיפה כי לא יימסרו מטוסים עם חלקים שאינם תואמים וכי היא הודיעה על כך למנהל התעופה הפדרלי בעוד היא פועלת לבדוק ולהחליף את כל  החלקים שאינם תואמים.

מנית חברת Spirit AeroSystems קורסת ב-20% לאחר שדיווחה כי היא יידעה את בואינג על ליקויים שמצאה בחלק האחורי של דגמים מסוימים של גוף ה-737 שהיא בונה והוסיפה כי יש לה מערכות שעובדות על מנת לתקן את הליקויים הללו. 

משקיעים רבים נוטים לייחס חשיבות מרבית לבעיות בסדרת ה-MAX לאחר שגם בעבר סדרת המטוסים קורקעה בעקבות שתי תאונות קשות בין השנים 2019 ו-2020. מטוסי הMAX טסים בבטחה כבר שנים מאז ההכנסה מחדש לצי המטוסים המסחריים של בואינג. למרות זאת יכולתה של בואינג להגדיל את הייצור תשפיע רבות על מניית החברה בשנת 2023, כשהצפי למסירות מטוסים השנה עומד על 570 מטוסים לעומת 480 בשנת 2022.

השהיית מסירות המטוסים לא תורמת לביטחון המשקיעים בחברה בנוגע להגעה ליעד המסירות של 570 מטוסים בנוסף לפגיעה באמון המשקיעים בהתאוששות החברה מהכשלים בMAX ומתקופת הקורונה. "הרבה תלוי באיזו מהירות ניתן לטפל בבעיה הזו", אומר יועץ AeroDynamic ריצ'רד אבולפיה . "זה יגיד לנו הרבה על היכולת של בואינג לעבוד עם רגולטורים וספקים על מנת להגיע  לפתרון. כרגע עדיין מוקדם מדי לדעת".

בואינג דיווחה לפני כמה ימים על כך שמסרה ברבעון הראשון של השנה 130 מטוסים בעוד הצפי בוול סטריט היה ל-120 ומעל לנתון של 95 מטוסים ברבעון המקביל ב-2022. מתוך כל המסירות, 64 היו של מטוסים מסחריים, 52 מתוכם היו מטוסי MAX, סוג המטוסים שקורקע למשך תקופה ארוכה עקב שתי התרסקויות בטווח זמן של חמישה חודשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בדוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה, החברה דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד של 1.75 דולר למניה, בהתאם לצפי האנליסטים מבחינת ההכנסות, אך בשורה התחתונה הצפי עמד היה לרווח למניה של 0.17 דולר. החברה תדווח בעוד כשבועיים על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה והצפי בוול סטריט הוא להכנסות של 17.5 מיליארד דולר והפסד למניה של 0.9 דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השוק מצויין ורוצה לעלות ויעלה (ל"ת)
    שושי 14/04/2023 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עשיתי שורט 34 אלף ילדים בפלוס 7 (ל"ת)
    שושי 14/04/2023 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    7.15 פתחתי שורט על צים. רווח יפה יהיה (ל"ת)
    ירון מלמד 14/04/2023 18:20
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.