קנאביס
צילום: דיוויד גאבריץ', unsplash

מיזוג קנאביס: אחרי ההתרסקות במניה, HEXO תירכש ע"י טילריי ב-56 מיליון דולר

טילריי גם מדווחת על גידול בהכנסות ואמירה-תקווה על "השגת אבני דרך בהתייעלות בדרך לתזרים חיובי" - אבל רשמה הפחתת נכסים של 1.1 מיליארד דולר בגלל עליית הריבית; החובות של HEXO בעצם מעלים את מחיר הרכישה למעל 250 מיליון דולר
נתנאל אריאל |

מניית HEXO זינקה אתמול ב-30% והיום היא נופלת בטרום ב-21%. שווי המניה בשוק (לפני הנפילה הצפויה היום) עומד על 72.15 מיליון דולר. בשיא ההייפ במניות הקאנביס בשנת 2019 המניה נסחרה במחיר של יותר מ-440 דולר למניה. 

הזינוק וההתרסקות מגיעים אחרי שטילריי,  TILRAY INC הודיעה על רכישת מה החברה ב-56 מיליון דולר, כאשר על כל מניה של HEXO יקבלו המשקיעים 0.4352 של טילריי (כלומר כ-1.25 דולר לכל מניה). לדברי החברות העסקה כוללת מכירות פרופורמה נטו צפויות של 215 מיליון דולר, ופעולות הפצה בעלויות נמוכות (כלומר סינרגיה) להפצה ברחבי קנדה. HEXO מפעילה שלושה אתרי גידול באונטריו ובקוויבק (קנדה).

"החברה המשולבת צפויה לחזק את מעמדה הקנדי הקיים של Tilray עם 12.9% נתח שוק פרו-פורמה מיקום שוק מספר 1 בכל השווקים הגדולים, ונתח מוביל ברוב קטגוריות המוצרים", אמרה Tilray בהודעה.

עליה בהכנסות - מחיקת ערך גדולה בעקבות עליית הריבית

במקביל, טילריי גם פרסמה תוצאות לרבעון השלישי הפיסקלי שלה של שנת 2023 כשהיא מדווחת על הכנסות של 152.6 מיליון דולר (לעומת 144 מיליון ברבעון הקודם), והמשך שמירה על EBITDA מתואם חיובי בפעם ה-16 ברציפות (ברמה של 14 מיליון דולר) וצופה כי בכל השנה היא תגיע ל-63 מיליון דולר (אמצע טווח), עליה של 30% ביחס לשנה שעברה, וכי היא "השיגה אבני דרך מרכזיות בהתייעלות בדרך לתזרים מזומנים חיובי". החברה מדווחת על חסכון של 22 מיליון דולר בעלויות תפעוליות, כחלק מתוכנית התייעלות בהיקף של 30 מיליון דולר.

בנטרול השינוי בשערי חליפין, טילריי הייתה מדווחת על הכנסה של 154.2 מיליון דולר, עליה של 2% לעומת הרבעון השלישי הפיסקלי המקביל. בינתיים לחברה יש עוד כרית מזומנים של 408 מיליון דולר.

מנגד, היא רשמה הפחתת נכסים נטו של 1.1 מיליארד דולר שלא במזומן כתוצאה מעליית הריבית בעולם אבל מנסה להרגיע ואומרת ש"לצמצום הנכס הנקי שאינו מזומן אין השפעה על עמידתה של החברה בהתניות החוב, תזרימי המזומנים שלה או הנזילות הזמינה". טילריי עדיין מפסידה גולמית ודיווחה על הפסד גולמי של 11.7 מיליון דולר. היא רשמה רווח גולמי מתואם של 44.3 מיליון דולר. 

חברת טילריי אולי הרבה יותר גדולה מבחינת שווי שוק מאשר HEXO ונסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, אבל גם היא התרסקה אחרי האופוריה הגדולה בתחום. המניה נסחרת כעת במחיר של 2.74 דולר למניה, כאשר בשיא היא נסחרה במחיר של יותר מ-300 דולר למניה ושווי שוק של 24 מיליארד דולר, כלומר גם היא איבדה 93% משוויה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיר העסקה אמנם נסגר על 56 מיליון דולר אך בפועל להקסו חובות בלמעלה מ-200 מיליון דולר שטילריי תקח על עצמה, משמע המחיר בפועל עומד על כ-250 מיליון דולר.

הנה הגרף של טילריי, לפרטים נוספים על המניה לחצו כאן

שוק בהתהוות - פוטנציאל גדול, אבל השאלה מי תשרוד

קנאביס הוא עדיין שוק בהתהוות - שוק צומח בהחלט, שאולי עדיין נמצא בתחילת הדרך, אבל הבעיה היא שקמו המון חברות, ההכנסות שלהן הולכות וגדלות שזה כמובן טוב אבל במקביל הן הקימו יותר מדי חוות. זה מתכון בעייתי - הוצאות גדולות מדי, גם על החוות וגם על הוצאות הנהלה ומכירות. אז כשהשוק באופוריה זה אולי בסדר, אפשר לגייס ככה כסף ולמכור חלומות על צמיחה, אבל מצב הרוח של השוק מתחלף בשלב מסוים - ואז מגיעה הנפילה הגדולה במניות. זה לא אומר שהן לא יצליחו, סביר שכמה מהן יעלו על הגל ויגיעו בסוף גם לרווחים, רק בדרך המשקיעים צריכים להיזהר. 

גודל השוק החוקי העולמי הגיע ל-25.7 מיליארד דולר בשנת 2021 וב-2022 ל-32 מיליארד. השוק צפוי להתרחב, עד 2030, בקצב צמיחה שנתי (CAGR) של 25.5% ויגיע ל-249 מיליארד, ואולי עוד הרבה יותר, כלומר פוטנציאל הצמיחה קיים.

במקביל, החברות נמצאות בהליכים של רה ארגון, ניסיון להפוך ליעילות יותר, לצמצם הפסדים ולהשתפר כדי להרוויח בסופו של דבר. בהחלט ייתכן שאחרי הנפילות הגדולות במניות התחום, אפשר למצוא גם הזדמנויות. דרך אפשרית נוספת להיחשף לתחום, מבלי לקחת את כל הסיכון של מניות בודדות, הוא להשקיע בתחום באמצעות קרן סל, כמו למשל  קרן הסל ADVISORSHARES PURE US CANNABIS ETF (סימול:MSOS)

הנה כאן מה שכתב לאחרונה פרשן וול סטריט שלמה גרינברג: 

 

ומה חושבים האנליסטים?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.