רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

משקיעי הרכב בארה"ב לחוצים - כמה משלם האמריקאי הממוצע על רכב בחודש?

באופן אירוני, למרות העלייה במחירי הרכב כתוצאה מאינפלציה והירידה במלאי, מכירות הרכבים בארה"ב לא ירדו; מניות הרכב צנחו בחדות בשנה האחרונה והירידה ביכולת לרכוש רכב מטרידה מאוד את המשקיעים
דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה מכונית תחבורה

השאלה שאיתה יתמודדו משקיעי הרכב ב-2023 תהיה עד כמה יכולים רוכשי המכוניות האמריקאיות להתמודד עם הלחץ בענף?

אחוז האנשים שמשלמים למעלה מ-1,000 דולר לחודש עבור התחבורה האישית שלהם הגיע לשיא ברבעון הראשון: 16.8% מהצרכנים שמימנו רכב חדש משלמים לא פחות מארבע ספרות, כך לפי ספקית הנתונים של תעשיית הרכב אדמונדס. לשם השוואה ברבעון הרביעי של 2022 האחוז עמד על 15.7% וברבעון הראשון של 2022 עמד על 10.3%. אם לא די בכך, ברבעון הראשון של 2021 רק 6.1% מרוכשי הרכבים החדשים שילמו יותר מ-1,000 דולר בחודש.

לא קשה לזהות את הסיבות - האינפלציה דחפה את מחירי המכוניות החדשות לרמות שיא בחודשים האחרונים, וגם המלאי הנמוך של מכוניות יד-שנייה, בין היתר בגלל ייצור נמוך עקב מגפת הקורונה בשנת 2020, שמר על מחירי המכוניות הללו גבוהים באופן חריג. מחירי רכב חדש ורכב יד-שנייה תמיד קשורים זה לזה והקונים תמיד ינסו להנדס לעצמם עסקה אופטימלית. העלאת שיעורי הריבית מקשה כמובן על היכולת לרכישת רכב. שיעור האחוז השנתי הממוצע על מכוניות חדשות שמומנו ברבעון הראשון של 2022 היה 7%, לעומת 4.4% ברבעון הראשון של 2021. זהו השיעור הגבוה ביותר שראתה אדמונדס מאז הרבעון הראשון של 2008.

במקביל, התשלומים החודשיים מזנקים למרות המחירים הגבוהים יותר של כלי הרכב. המקדמה הממוצעת עבור מכונית חדשה ברבעון הראשון עמדה על שיא של 7,000 דולר, עלייה של כמעט 1,000 דולר לעומת שנה לפני. הירידה ביכולת לרכוש רכב מטרידה מאוד את המשקיעים כך שמניות ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , פורד FORD MOTOR וטסלה TESLA INC ירדו ב-25% בממוצע במהלך 12 החודשים האחרונים. מדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-9% ו-12%, בהתאמה, באותה תקופה.

אי הנוחות הזו בענף משתרעת מעבר ליצרני הרכב. מניית מלווה הרכב Ally Financial ALLY FINANCIAL INC ירדה ב-39% במהלך 12 החודשים האחרונים. המלאי אצל קמעונאית המכוניות המשומשות CarMax CARMAX INC ירד בכ-36%. גם המניה הממוצעת במדד ראסל 3000 לרכב וחלקי רכב ירדה בכמעט 40% במהלך 12 החודשים האחרונים.

ברור שהמשקיעים מודאגים, אבל בפועל יותר מכוניות למעשה עוזבות מגרשי סוחרים כשסך מכירות הרכב בארה"ב עלו ב-2023 לעומת 2022. מכירות רכב בארה"ב מתבטאות בדרך כלל כשיעור שנתי מנוכה עונתיות (המכונה SAAR). ה-SAAR ברבעון הראשון של 2023 עמד על ממוצע של כ-15 מיליון יחידות, עלייה מ-14 מיליון ברבעון הראשון של 2022, זאת למרות שבשנה שעברה המחיר יותר השתלם.

שכר גבוה יותר לא יכול לפתור את החידה שבה בזמן שקשה לקנות רכב המכירות גבוהות יותר. השכר הממוצע עלה בכ-4% עד כה בשנת 2023 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך על פי הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב, זאת כשהתשלום הממוצע לרכב עלה ב-11% מלפני שנה, בערך 730 דולר לחודש לעומת 656 דולר ברבעון הראשון של 2021. מכוניות יקרות יותר, המימון שלהן יקר יותר, ומכוניות תופסות נתח גדול יותר מהמשכורת של האמריקאי הממוצע. נחמה קטנה היא שלפחות מחיר הבנזין ירד בכ-25 סנט לגלון באותו הזמן, מה שחוסך לנהג הממוצע, אולי, 10 דולר לחודש.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    את מי זה מעניין, דברו על ישראל! (ל"ת)
    ברי 11/04/2023 15:01
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.