משקיעי הרכב בארה"ב לחוצים - כמה משלם האמריקאי הממוצע על רכב בחודש?
השאלה שאיתה יתמודדו משקיעי הרכב ב-2023 תהיה עד כמה יכולים רוכשי המכוניות האמריקאיות להתמודד עם הלחץ בענף?
אחוז האנשים שמשלמים למעלה מ-1,000 דולר לחודש עבור התחבורה האישית שלהם הגיע לשיא ברבעון הראשון: 16.8% מהצרכנים שמימנו רכב חדש משלמים לא פחות מארבע ספרות, כך לפי ספקית הנתונים של תעשיית הרכב אדמונדס. לשם השוואה ברבעון הרביעי של 2022 האחוז עמד על 15.7% וברבעון הראשון של 2022 עמד על 10.3%. אם לא די בכך, ברבעון הראשון של 2021 רק 6.1% מרוכשי הרכבים החדשים שילמו יותר מ-1,000 דולר בחודש.
לא קשה לזהות את הסיבות - האינפלציה דחפה את מחירי המכוניות החדשות לרמות שיא בחודשים האחרונים, וגם המלאי הנמוך של מכוניות יד-שנייה, בין היתר בגלל ייצור נמוך עקב מגפת הקורונה בשנת 2020, שמר על מחירי המכוניות הללו גבוהים באופן חריג. מחירי רכב חדש ורכב יד-שנייה תמיד קשורים זה לזה והקונים תמיד ינסו להנדס לעצמם עסקה אופטימלית. העלאת שיעורי הריבית מקשה כמובן על היכולת לרכישת רכב. שיעור האחוז השנתי הממוצע על מכוניות חדשות שמומנו ברבעון הראשון של 2022 היה 7%, לעומת 4.4% ברבעון הראשון של 2021. זהו השיעור הגבוה ביותר שראתה אדמונדס מאז הרבעון הראשון של 2008.
במקביל, התשלומים החודשיים מזנקים למרות המחירים הגבוהים יותר של כלי הרכב. המקדמה הממוצעת עבור מכונית חדשה ברבעון הראשון עמדה על שיא של 7,000 דולר, עלייה של כמעט 1,000 דולר לעומת שנה לפני. הירידה ביכולת לרכוש רכב מטרידה מאוד את המשקיעים כך שמניות ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , פורד FORD MOTOR וטסלה TESLA INC ירדו ב-25% בממוצע במהלך 12 החודשים האחרונים. מדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-9% ו-12%, בהתאמה, באותה תקופה.
אי הנוחות הזו בענף משתרעת מעבר ליצרני הרכב. מניית מלווה הרכב Ally Financial ALLY FINANCIAL INC ירדה ב-39% במהלך 12 החודשים האחרונים. המלאי אצל קמעונאית המכוניות המשומשות CarMax CARMAX INC ירד בכ-36%. גם המניה הממוצעת במדד ראסל 3000 לרכב וחלקי רכב ירדה בכמעט 40% במהלך 12 החודשים האחרונים.
- מוכר? כך תקנו רכב משומש בצורה הכי נכונה
- המכוניות המעופפות בדרך? מניית ג'ובי מזנקת ב-41%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברור שהמשקיעים מודאגים, אבל בפועל יותר מכוניות למעשה עוזבות מגרשי סוחרים כשסך מכירות הרכב בארה"ב עלו ב-2023 לעומת 2022. מכירות רכב בארה"ב מתבטאות בדרך כלל כשיעור שנתי מנוכה עונתיות (המכונה SAAR). ה-SAAR ברבעון הראשון של 2023 עמד על ממוצע של כ-15 מיליון יחידות, עלייה מ-14 מיליון ברבעון הראשון של 2022, זאת למרות שבשנה שעברה המחיר יותר השתלם.
שכר גבוה יותר לא יכול לפתור את החידה שבה בזמן שקשה לקנות רכב המכירות גבוהות יותר. השכר הממוצע עלה בכ-4% עד כה בשנת 2023 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך על פי הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב, זאת כשהתשלום הממוצע לרכב עלה ב-11% מלפני שנה, בערך 730 דולר לחודש לעומת 656 דולר ברבעון הראשון של 2021. מכוניות יקרות יותר, המימון שלהן יקר יותר, ומכוניות תופסות נתח גדול יותר מהמשכורת של האמריקאי הממוצע. נחמה קטנה היא שלפחות מחיר הבנזין ירד בכ-25 סנט לגלון באותו הזמן, מה שחוסך לנהג הממוצע, אולי, 10 דולר לחודש.
- 1.את מי זה מעניין, דברו על ישראל! (ל"ת)ברי 11/04/2023 15:01הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
