גרום פאוול
צילום: טוויטר

מחר יפורסם שיעור האבטלה לחודש מרץ בארה"ב - נמשיך לראות החלשות של שוק העבודה?

הסיכויים שנראה את הריבית יורדת השנה ממשיכים לעלות, לווא דווקא מהסיבות שהמשקיעים רוצים לראות; נתונים על שוק העבודה השבוע מתחילים להציג את המגמה שהפד' רצה לראות
מתן קובי | (1)

העלאות הריבית של הפד' אמנם הצליחו להוריד את האינפלציה מ-9.1% בקיץ למתחת ל-6%, אבל בבנק המרכזי יודעים שהדרך ליעד האינפלציה עוברת בפגיעה בשוק העבודה, אשר עד השבוע לא ראינו שום אינדיקציה עבורה. ביום שלישי פורסם מספר המשרות החדשות שנפתחו בחודש פברואר בארה"ב, כשהנתון היה הנמוך ביותר מאז קיץ 2021. בחודש פברואר נפתחו 9.93 מיליון משרות חדשות ובחודש שלפני כן על 10.82 מיליון משרות, צפי האנליסטים לפברואר עמד על 10.4 מיליון משרות. 

היום פורסמו מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע האחרון וגם הן המשיכו את המגמה של היחלשות בשוק העבודה - 228 אלף תביעות לעומת צפי ל-200 אלף תביעות. זהו השבוע השני ברציפות שמספר התביעות עולה על המצופה - מה שלא נראה מאז אמצע חודש אוקטובר. 

שיעור האבטלה בארה"ב בשנה האחרונה נמצא מתחת ל-4% כשהנקודה הנמוכה ביותר נרשמה בחודש ינואר - 3.4%, מתחת לצפי. בחודש פברואר נרשמה עלייה והנתון עמד על 3.6% בעוד הצפי היה לכך שלא ירשם שינוי מהחודש שלפני כן. הצפי לנתון של חודש מרץ שיפורסם מחר הוא ל-3.6%, אך אם ירשם שוב נתון גבוה מההערכות, כזה שימשיך את המגמה של השבוע האחרון - הפד' והשוק אולי יוכלו לקבל וודאות מסויימת להשפעת צעדיו של הבנק המרכזי.

לקראת סוף החודש שעבר העלה הפדרל ריזרב את הריבית בארה"ב בעוד 0.25% לרמה בין 4.75% ל-5%. לאור משבר הבנקים כשבועיים לפני ההחלטה המשקיעים היו הרבה יותר חלוקים בנוגע להאם אכן תעלה הריבית באותה החלטה והציפיות קדימה מדברות על כך שהפד' יחזור בו ובסופו של דבר יוריד עוד השנה את הריבית. הצטברות של נתונים המעידים יהיו מפתח בנוגע להחלטת הריבית הבאה של הפד' בעוד כפחות מחודש.

ההערכות הנוכחיות בשוק בנוגע לשינוי גובה הריבית בפגישה הבאה מתחלקות שווה בשווה בין השארת הריבית על כנה לבין העלאה של 0.25% בלבד, עד לפני חודש הצפי היה להעלאה של 0.5% בסבירות של 35% והעלאה של 0.5% בסבירות של 60%.

הציפיות לגובה הריבית בסוף שנה מצביעות על ריבית בטווח שבין 4% ל-4.25% בסבירות של 38%, ריבית בטווח של בין 4.25% ל-4.5% בסבירות של 25.7% וריבית בטווח של 3.75%-4% בסבירות של 23.2%. המשקיעים נותנים סיכוי של 1.2% בלבד שנראה את הריבית עומדת על הטווח הנוכחי שלה בסוף השנה ו-0.1% לכך שתהיה גבוהה מכך ב-0.25%.

השורה התחתונה - השוק בטוח שאין סיכוי שהריבית תשאר ברמה הנוכחית להרבה זמן, בין עם עקב קריסות בנקים נוספות או בעקבות זאת שנתוני האבטלה יהיו מספיק "חיוביים" עבור הפד'. אם אכן שיעור האבטלה מחר יפתיע למעלה יכול להיות שנראה את השוק מתמחר את זאת שהריבית תהיה אפילו נמוכה יותר בסוף השנה. את תגובת השוק לפרסום שיעור האבטלה נראה רק בשבוע הבא עקב חג הפסחא.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הבטלה ועוני בסיס הכלכלה האמריקאית ! (ל"ת)
    רוברט 10/04/2023 14:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.