לא תאמינו: כמה באמת עולה חניה בתל אביב?
דוח רבוע כחול נדל"ן חושף אחוז תפוסה גבוה יחסית (89%) בקניון TLV בתל אביב. הוא מספר סיפור הרווחיות, אבל גם, ועבור צרכנים ומשקיעים אפילו בעיקר - הכנסה ממקורות אחרים. הקניון לא מפיק הכנסה משוכרים בלבד, אלא גם הכנסה מחשמל (כמעט מיליון שקל בשנה) ומחניונים. הוא מספר לנו סיפור עצוב - בכמה עלו מחירי החניה בתל אביב, כמה עולה חניה בלבה הפועם והאם תוכלו לעמוד בזה. לא בשוק השכירות הגואה, הרי אין שאלה בכלל - בזה בכל מקרה לא תעמדו. אלא בחניה, כזאת שפעמים רבות לא מגיעה עם הדירה.
את הנתונים לגבי מחירי חניה בחניונים אפשר למצוא בקלות בדוח השמאות של החברות. הוא משמעותי יותר בחברות הנדל"ן, אלה שמחזיקות מבנים כמו קניון, משום שהוא מהווה חלק משמעותי מהדוחות. לדוח השמאות יש ערך רב בכל הנוגע לשמירת הערך בספרים. כל עליה של אחוז במחיר הקניון - שווה הרבה מאוד כסף. לחישוב חניון יש שיטת חישוב נפרדת, אבל בדוח הכללי של השמאי לגבי הערכת הנכס כולו, תוכלו למצוא את מחירי החניה הממוצעים. והיא משמעותית מאוד במחיר הנכס.
בשמאות יש 3 גישות להערכות שווי נכס, אבל לא נלאה אתכם בכל הפרטים. בגדול, מה שחשוב כרגע, הוא שכדי לאמוד את מחירי החניה באזור ולבדוק האם מחירי החניה בקניון עומדים במבחן המציאות, בודקים את מחירי החניה באזור. לפי קווים מנחים פרק י' נכתב כי עריכת שומות לחניונים תוכל להיות מחושבת לפי המקובל בנכסים עסקיים מניבים אחרים, משרדים למשל. כשרוצים לחשב את שווי החניון, יש לקחת שיעור ההיוון (בקניונים הוא עומד על 7.5% בממוצע, אך שיעור ההיוון לחניונים בסביבה עומד על 6.75%-8.5%).
למה אנחנו מספרים לכם את כל זה? כי חניון הוא מרכיב חשוב בדוח השמאות. הוא מניב הכנסות גבוהות, של עשרות מליוני שקלים בשנה, ומשקף חלק מהשווי שלו בספרים. ואיך יוצרים הכנסה גבוהה? באמצעות דמי שכירות לחניה, שבתל אביב, מה לעשות, הם גבוהים מאוד. אפילו יותר ממה שחשבתם אם אתם חיים מחוץ לבועה הזאת. זה בדיוק מה שבדקנו באותם מספרים - כמה עולה באמת, נכון להיום, חניה בתל אביב?
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הובא בחשבון כי לאחרונה צומצם תקן החניה ברחבי העיר ת"א באופן היוצר ביקוש גבוה למקומות חניה ברחבי העיר", נכתב בדוח השמאות של משרד השמאות יוסף זרניצקי. המשפט הזה מסביר יותר מהכל את מחירי החניה בתל אביב. הביקוש בתל אביב גבוה מההיצע והמחיר נוסק. פתאום, הבדיחות על חניה בתל אביב הפכו למציאות. קודם בודקים אם יש חניה באזור, אחר כך מחפשים את הנכס.
על פי הדוח, מה שיצר את הביקוש לחניות הוא גם הבניות באזור. בקרבת קניון TLV עתידים להתאכלס שני מגדלי מגורים המוקמים מעל הקניון (אחד בשלבי אכלוס ואחד בשלבי בניה), במתחם חסן עראפה וברחוב הארבעה. גם מיקום חניון הפרויקט, בסמיכות לתחנת הרכבת הקלה שאמורה להתחיל לפעול השנה, משפיע. בסך הכל, מחירי החניה בקניון למנויים זולה יותר. כמה זולה? חניון קניון TLV כולל כיום 1,370 חניות וכניסה מרחובות מבוקשים - החשמונאים, קרליבך ומדרך מנחם בגין וגם שתי יציאות לרחובות האלה.
כדי להסביר את מחיר החניה בתל אביב, לקחנו כמה עסקאות השוואה מהאזור. במגדל משרדים הממוקם במע"ר (מרכז עסקים ראשי) הצפוני של ת"א, הושכרו במהלך שנת 2022 חניות בטווח של 779-1,380 שקל.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
במגדל משרדים הממוקם במע"ר הצפוני של ת"א, הושכר חלק מחניון (כ-600 מקומות חניה) למפעיל חיצוני תמורת דמי שכירות המשקפים כ-900 שקל למקום חניה. במע"ר הצפוני של ת"א בחניון הזהה במאפייניו, הושכרו במהלך שנת 2020, 75 מקומות חניה. בשמי שכירות של 69 אלף שקל, שיעלו השנה ל-72 אלף שקל לחודש - מה שמשקף דמ"ש של כ-950 שקל למקום חניה במתקן או 1,100 שקל לחניה רגילה.
במגדל משרדים בן 33 קומות מעל קומת מסחר עם לובי כפול ושש קומות מרתף חניה, הממוקם בחלק הדרומי של דרך מנחם בגין, הושכרו 143 מקומות חניה לפי דמ"ש חודשיים של כ-1,200 שקל. לפי המחירון המעודכן לשנה הזאת, המחיר נע בין 1,020-1,100 שקל למנויים, כולל דמי ניהול וארנונה בתוספת מע"מ. עבור מנויים שמורים המחיר נע בין 1,350 ל-1,750 שקל לחודש.
במרכז העיר תל אביב, שד' רוטשילד והסביבה, מושכרים מקומות חנייה בטווחים שבין 1,000-1,500 שקל; במגדלי אלון מחירי החניות נעים בין 500-1,000 שקל בלבד. בשנת 2020 הושכרו כ- 200 מקומות חנייה בטווח של כ -950 ₪ למקום על בסיס מקום "צף" ועד כ-1,500 שקל למקום שמור; במדלי אקרו נדל"ן השכירו 10 חניות לפי 1,200 שקל למקום; ב"מגדל רובינשטיין" מושכרים חניות במחיר של 1,300 שקל פלוס מע"מ למקום חניה. ברחוב שאול המלך הסמוך הושכר בבניין משרדים בן 4 קומות לפי 1,275 שקל למקום חניה.
לסיכום, מחירי חניות במשרדים מסוג "A Class" (הרמה הגבוהה בתל אביב דמי חניה ממוצעים הם:
באזור "יגאל אלון" - 1,050 שקל.
באזור "מנחם בגין" - 1,170 שקל.
באזור "בית המשפט" - 1,280 שקל.
רוצים הנחה? תעשו מנוי
בסקר נבדקו גם מחירי מנויים, שלא זולים בהרבה. כך למשל, ברחוב החשמונאים גובים 1,200 שקל למנוי; ברחוב הארבעה, במגדל 'המילניום', גובים 1,500 שקל; בחניון גבעון, רח' ארניה 32, המחיר המבוקש הוא 1,300 שקל למנוי; בחניון לב תל אביב של חברת סנטרל פארק ברחוב יבנה 11, המחיר המבוקש הוא 1,500 שקל;
הנה עוד כמה דוגאות מהאזור למנויים: בחניון בית פסגות ברחוב אחד העם 14, המחיר המבוקש הוא 1,800 שקל; בחניון ברחוב טיומקין 16, המחיר למנוי חודשי עומד על 1,100 שקל. שימו לב שהמחירים לא כוללים מע"מ.
בקיצור, אם אתה אדם פרטי שרוצה לעשות מנוי לחניה בתל אביב, תשלם בין 1,500 ל-1,800 שקל בממוצע.
- 14.ליה 04/04/2023 11:00הגב לתגובה זוחלק מעובדי העירייה מקבלים חניה חינם היכן המתחם וגם המשפחה צונה חינם עבור הבילויים קניות טיולים הגיע הזמן שכולם ישלמו הרי מקבלים אחזקות רכב ביטוח ק"מ וגם סיעות אוטובוס שלא נוסעים כסף חינם וגם שהם העובדים בחופש או חולים נותנים למשפחה לדודים שיחנו זה פשע רון יודע הוא גם איתם שיראה דוגמא אחת למופת שישלמו עבור החניות ולא רק התושבים על חשבונם מספיק עם השקרים והסיפורים שכל העירייה ממציאה לעביר דחוף לשרת התחבורה לאגף התקציבים ולשר האוצר ולכל חברי כנסת אנחנו מחכים לצדק שתעשו מיידי
- 13.יהושע פרוע 03/04/2023 23:28הגב לתגובה זועם שתי חניות בחניון הבניין. כל חניה עולה 1/2 מיליון ש"ח.
- 12.תל אביבי 03/04/2023 23:16הגב לתגובה זובמקום להחזיק רכב ולהעשיר את קופת המדינה (רשיון רכב) המוסכים (טיפולים), חברות הביטוח, וכמובן בעלי החניונים: מכרתי את הרכב, קניתי אופניים חשמליים בטיחותיים, ואני נוסע איתם לעבודה כשצריך, אני לוקח מונית, וזה עדיין יוצא יותר זול מאשר להחזיק רכב
- 11.כי עיריית תא המגעילה גרמה לזה בכוונה (ל"ת)לייבו 03/04/2023 17:14הגב לתגובה זו
- 10.הרכבת הקלה אולי תוריד את המחיר (ל"ת)איש 03/04/2023 16:39הגב לתגובה זו
- בחיים לא (ל"ת)חחח 31/12/2023 10:20הגב לתגובה זו
- 9.לא ייאמן אחר כך מתפלאים שבית עולה 10 מיליון (ל"ת)מה נשתנה 03/04/2023 12:24הגב לתגובה זו
- 8.מוטי 03/04/2023 12:01הגב לתגובה זואתה יוצא מהחניה, פקקים, אגרת גודש, אתה צריך לרדת לחנות או למרפאה, או שתיסע עוד 2 רחובות ותשלם עוד חניה, או שתחטוף דו"ח. בקיצור: אוטו במרכז זה עונש בשירות עצמי, ובתשלום מופקע.
- 7.עוזי 03/04/2023 11:52הגב לתגובה זוכל הכבוד אין דרך אחרת כדי להמעיט בעדר לנהור לעירך
- 6.מה זה תל אביב? (ל"ת)? 03/04/2023 11:24הגב לתגובה זו
- 5.כפרטי אתה משלם עוד מעמ מה שהופך את זה לבלתי אפשרי (ל"ת)עדיף קרוואן 03/04/2023 10:52הגב לתגובה זו
- 4.כמה??????? השתגעו לגמרי (ל"ת)חירות 03/04/2023 10:51הגב לתגובה זו
- 3.עומרי 03/04/2023 10:51הגב לתגובה זוברוטשילד ממש באזור ההוא
- 2.ל 03/04/2023 10:32הגב לתגובה זונאמין גם נאמין
- 1.ל 03/04/2023 10:31הגב לתגובה זועיר פצפונת עם ביקוש אדיר ומוצר במחסור,והתוצאה ביקוש והיצע פשוט
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
