חניה עמוסה עומס
צילום: Pixabay

לא תאמינו: כמה באמת עולה חניה בתל אביב?

מחניה פשוטה ב-1,000 שקל לחודש ועד "חניה יוקרתית" ב-1,800 שקל, לא כולל מע"מ. לפני עשור, יכולתם לשכור דירת סטודיו בפריפריה במחיר הזה והיום - זה מחיר לחניה בתל אביב. המספרים (העצובים) בפנים
איציק יצחקי | (15)

דוח רבוע כחול נדל"ן חושף אחוז תפוסה גבוה יחסית (89%) בקניון TLV בתל אביב. הוא מספר סיפור הרווחיות, אבל גם, ועבור צרכנים ומשקיעים אפילו בעיקר - הכנסה ממקורות אחרים. הקניון לא מפיק הכנסה משוכרים בלבד, אלא גם הכנסה מחשמל (כמעט מיליון שקל בשנה) ומחניונים. הוא מספר לנו סיפור עצוב - בכמה עלו מחירי החניה בתל אביב, כמה עולה חניה בלבה הפועם והאם תוכלו לעמוד בזה. לא בשוק השכירות הגואה, הרי אין שאלה בכלל - בזה בכל מקרה לא תעמדו. אלא בחניה, כזאת שפעמים רבות לא מגיעה עם הדירה.

את הנתונים לגבי מחירי חניה בחניונים אפשר למצוא בקלות בדוח השמאות של החברות. הוא משמעותי יותר בחברות הנדל"ן, אלה שמחזיקות מבנים כמו קניון, משום שהוא מהווה חלק משמעותי מהדוחות. לדוח השמאות יש ערך רב בכל הנוגע לשמירת הערך בספרים. כל עליה של אחוז במחיר הקניון - שווה הרבה מאוד כסף. לחישוב חניון יש שיטת חישוב נפרדת, אבל בדוח הכללי של השמאי לגבי הערכת הנכס כולו, תוכלו למצוא את מחירי החניה הממוצעים. והיא משמעותית מאוד במחיר הנכס.

בשמאות יש 3 גישות להערכות שווי נכס, אבל לא נלאה אתכם בכל הפרטים. בגדול, מה שחשוב כרגע, הוא שכדי לאמוד את מחירי החניה באזור ולבדוק האם מחירי החניה בקניון עומדים במבחן המציאות, בודקים את מחירי החניה באזור. לפי קווים מנחים פרק י' נכתב כי עריכת שומות לחניונים תוכל להיות מחושבת לפי המקובל בנכסים עסקיים מניבים אחרים, משרדים למשל. כשרוצים לחשב את שווי החניון, יש לקחת שיעור ההיוון (בקניונים הוא עומד על 7.5% בממוצע, אך שיעור ההיוון לחניונים בסביבה עומד על 6.75%-8.5%).

למה אנחנו מספרים לכם את כל זה? כי חניון הוא מרכיב חשוב בדוח השמאות. הוא מניב הכנסות גבוהות, של עשרות מליוני שקלים בשנה, ומשקף חלק מהשווי שלו בספרים. ואיך יוצרים הכנסה גבוהה? באמצעות דמי שכירות לחניה, שבתל אביב, מה לעשות, הם גבוהים מאוד. אפילו יותר ממה שחשבתם אם אתם חיים מחוץ לבועה הזאת. זה בדיוק מה שבדקנו באותם מספרים - כמה עולה באמת, נכון להיום, חניה בתל אביב?

"הובא בחשבון כי לאחרונה צומצם תקן החניה ברחבי העיר ת"א באופן היוצר ביקוש גבוה למקומות חניה ברחבי העיר", נכתב בדוח השמאות של משרד השמאות יוסף זרניצקי. המשפט הזה מסביר יותר מהכל את מחירי החניה בתל אביב. הביקוש בתל אביב גבוה מההיצע והמחיר נוסק. פתאום, הבדיחות על חניה בתל אביב הפכו למציאות. קודם בודקים אם יש חניה באזור, אחר כך מחפשים את הנכס.

על פי הדוח, מה שיצר את הביקוש לחניות הוא גם הבניות באזור. בקרבת קניון TLV עתידים להתאכלס שני מגדלי מגורים המוקמים מעל הקניון (אחד בשלבי אכלוס ואחד בשלבי בניה), במתחם חסן עראפה וברחוב הארבעה. גם מיקום חניון הפרויקט, בסמיכות לתחנת הרכבת הקלה שאמורה להתחיל לפעול השנה, משפיע. בסך הכל, מחירי החניה בקניון למנויים זולה יותר. כמה זולה? חניון קניון TLV כולל כיום 1,370 חניות וכניסה מרחובות מבוקשים - החשמונאים, קרליבך ומדרך מנחם בגין וגם שתי יציאות לרחובות האלה.

כדי להסביר את מחיר החניה בתל אביב, לקחנו כמה עסקאות השוואה מהאזור. במגדל משרדים הממוקם במע"ר (מרכז עסקים ראשי) הצפוני של ת"א, הושכרו במהלך שנת 2022 חניות בטווח של 779-1,380 שקל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

במגדל משרדים הממוקם במע"ר הצפוני של ת"א, הושכר חלק מחניון (כ-600 מקומות חניה) למפעיל חיצוני תמורת דמי שכירות המשקפים כ-900 שקל למקום חניה. במע"ר הצפוני של ת"א בחניון הזהה במאפייניו, הושכרו במהלך שנת 2020, 75 מקומות חניה. בשמי שכירות של 69 אלף שקל, שיעלו השנה ל-72 אלף שקל לחודש - מה שמשקף דמ"ש של כ-950 שקל למקום חניה במתקן או 1,100 שקל לחניה רגילה.

במגדל משרדים בן 33 קומות מעל קומת מסחר עם לובי כפול ושש קומות מרתף חניה, הממוקם בחלק הדרומי של דרך מנחם בגין, הושכרו 143 מקומות חניה לפי דמ"ש חודשיים של כ-1,200 שקל. לפי המחירון המעודכן לשנה הזאת, המחיר נע בין 1,020-1,100 שקל למנויים, כולל דמי ניהול וארנונה בתוספת מע"מ. עבור מנויים שמורים המחיר נע בין 1,350 ל-1,750 שקל לחודש.

במרכז העיר תל אביב, שד' רוטשילד והסביבה, מושכרים מקומות חנייה בטווחים שבין 1,000-1,500 שקל; במגדלי אלון מחירי החניות נעים בין 500-1,000 שקל בלבד. בשנת 2020 הושכרו כ- 200 מקומות חנייה בטווח של כ -950 ₪ למקום על בסיס מקום "צף" ועד כ-1,500 שקל למקום שמור; במדלי אקרו נדל"ן השכירו 10 חניות לפי 1,200 שקל למקום; ב"מגדל רובינשטיין" מושכרים חניות במחיר של 1,300 שקל פלוס מע"מ למקום חניה. ברחוב שאול המלך הסמוך הושכר בבניין משרדים בן 4 קומות לפי 1,275 שקל למקום חניה.

לסיכום, מחירי חניות במשרדים מסוג "A Class" (הרמה הגבוהה בתל אביב דמי חניה ממוצעים הם:

באזור "יגאל אלון" - 1,050 שקל.

באזור "מנחם בגין" - 1,170 שקל.

באזור "בית המשפט" - 1,280 שקל.

רוצים הנחה? תעשו מנוי

בסקר נבדקו גם מחירי מנויים, שלא זולים בהרבה. כך למשל, ברחוב החשמונאים גובים 1,200 שקל למנוי; ברחוב הארבעה, במגדל 'המילניום', גובים 1,500 שקל; בחניון גבעון, רח' ארניה 32, המחיר המבוקש הוא 1,300 שקל למנוי; בחניון לב תל אביב של חברת סנטרל פארק ברחוב יבנה 11, המחיר המבוקש הוא 1,500 שקל;

הנה עוד כמה דוגאות מהאזור למנויים: בחניון בית פסגות ברחוב אחד העם 14, המחיר המבוקש הוא 1,800 שקל; בחניון ברחוב טיומקין 16, המחיר למנוי חודשי עומד על 1,100 שקל. שימו לב שהמחירים לא כוללים מע"מ.

בקיצור, אם אתה אדם פרטי שרוצה לעשות מנוי לחניה בתל אביב, תשלם בין 1,500 ל-1,800 שקל בממוצע.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ליה 04/04/2023 11:00
    הגב לתגובה זו
    חלק מעובדי העירייה מקבלים חניה חינם היכן המתחם וגם המשפחה צונה חינם עבור הבילויים קניות טיולים הגיע הזמן שכולם ישלמו הרי מקבלים אחזקות רכב ביטוח ק"מ וגם סיעות אוטובוס שלא נוסעים כסף חינם וגם שהם העובדים בחופש או חולים נותנים למשפחה לדודים שיחנו זה פשע רון יודע הוא גם איתם שיראה דוגמא אחת למופת שישלמו עבור החניות ולא רק התושבים על חשבונם מספיק עם השקרים והסיפורים שכל העירייה ממציאה לעביר דחוף לשרת התחבורה לאגף התקציבים ולשר האוצר ולכל חברי כנסת אנחנו מחכים לצדק שתעשו מיידי
  • 13.
    יהושע פרוע 03/04/2023 23:28
    הגב לתגובה זו
    עם שתי חניות בחניון הבניין. כל חניה עולה 1/2 מיליון ש"ח.
  • 12.
    תל אביבי 03/04/2023 23:16
    הגב לתגובה זו
    במקום להחזיק רכב ולהעשיר את קופת המדינה (רשיון רכב) המוסכים (טיפולים), חברות הביטוח, וכמובן בעלי החניונים: מכרתי את הרכב, קניתי אופניים חשמליים בטיחותיים, ואני נוסע איתם לעבודה כשצריך, אני לוקח מונית, וזה עדיין יוצא יותר זול מאשר להחזיק רכב
  • 11.
    כי עיריית תא המגעילה גרמה לזה בכוונה (ל"ת)
    לייבו 03/04/2023 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הרכבת הקלה אולי תוריד את המחיר (ל"ת)
    איש 03/04/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
  • בחיים לא (ל"ת)
    חחח 31/12/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לא ייאמן אחר כך מתפלאים שבית עולה 10 מיליון (ל"ת)
    מה נשתנה 03/04/2023 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מוטי 03/04/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    אתה יוצא מהחניה, פקקים, אגרת גודש, אתה צריך לרדת לחנות או למרפאה, או שתיסע עוד 2 רחובות ותשלם עוד חניה, או שתחטוף דו"ח. בקיצור: אוטו במרכז זה עונש בשירות עצמי, ובתשלום מופקע.
  • 7.
    עוזי 03/04/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד אין דרך אחרת כדי להמעיט בעדר לנהור לעירך
  • 6.
    מה זה תל אביב? (ל"ת)
    ? 03/04/2023 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כפרטי אתה משלם עוד מעמ מה שהופך את זה לבלתי אפשרי (ל"ת)
    עדיף קרוואן 03/04/2023 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כמה??????? השתגעו לגמרי (ל"ת)
    חירות 03/04/2023 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עומרי 03/04/2023 10:51
    הגב לתגובה זו
    ברוטשילד ממש באזור ההוא
  • 2.
    ל 03/04/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    נאמין גם נאמין
  • 1.
    ל 03/04/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    עיר פצפונת עם ביקוש אדיר ומוצר במחסור,והתוצאה ביקוש והיצע פשוט
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

יוסי אברהמי
צילום: פרטי
ראיון

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"

לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי

צלי אהרון |

יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון. 

מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.

החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.

שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.


יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?