עליבאבא מתפצלת, האם כדאי לאמזון ואלפבית להתפצל גם הן?
עליבאבא ALIBABA GROUP מבצעת את מתיחת הפנים המשמעותית ביותר של אחת החברות החשובות בסין ב-24 השנים האחרונות, ענקית הקמעונאות המקוונת הסינית אמרה שהיא תפצל את עצמה לשש יחידות - בהן אחת עבור מחשוב ענן ותבחן גיוס כספים כולל הנפקות ראשוניות אפשריות.
"לכל יחידה עסקית תהיה הגמישות לגייס הון מבחוץ ופוטנציאלית לצאת להנפקה משלה, חוץ מקבוצת Taobabo שתישאר בבעלות מלאה של עליבאבא" אמרו בהודעה. המשקיעים אהבו את רעיון הפיצול והמניה זינקה לאחר ההכרזה ב-14%, ההכרזה הייתה הבוסט שהמניה הייתה זקוקה לו לאחר שירדה 25% בשנה האחרונה.
בשנת 2021, הוול סטריט ג'ורנל דיווח לראשונה כי ג'אנג האציל כוח רב יותר לראשי היחידות העסקיות של עליבאבא, שהיה להם פוטנציאל לפתוח את הדרך לספינאוף ולגיוסי כספים עצמאיים. הארגון מחדש היה חלק ממאמץ ארוך שנים לבנות מבנה תאגידי יעיל יותר, אמרה עליבאבא בהודעתה. זה הופך את תנועת הריכוזיות שהחלה בסביבות 2018 כאשר מא ביקש להביא את החברות הבנות של החברה להתאמה קרובה יותר, כחלק ממה שנקרא כלכלת עליבאבא.
AMAZON
יכול להיות שמה שטוב לעליבאבא יכול להיות טוב גם לאמזון? מניית אמזון ירדה כבר 42% מתחילת השנה ועסקיה של החברה מזכירים מאוד את של עליבאבא, עם שירותי הענן AWS, סטודיו לסרטים, נכסים לוגיסטיים, עסק הקמעונאות ועוד, יכול להיות שפיצול ייתן גם לה את הבוסט לו היא זקוקה. לפי ג'ים אוסמן, מייסד חברת המחקר אדג', עם אמזון תלך בדרכה של עליבאבא, שירות הAWS ושאר השירותים של אמזון יכולים להביא ביחד את המניה ל200 דולר תוך כמה שנים, כשהמניה עכשיו נסחרת ב-100 דולר לאחר שנפלה כ-50% מהשיא אליו הגיעה בשנה שעברה של 189 דולר.
- משבר המטבע החריף במדינה השכנה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- לגוגל ומטא יש הרבה מה להוכיח בדו"חות. האם יצליחו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המהלך של עליבאבא נותן סימן חיובי ובוסט לחברות הביג טק ומראה להן שאולי כדאי גם להן לבחון אפשרות לפיצול ליחידות עסקיות ובכך לייצר יותר ערך לציבור המשקיעים," אומר אוסמן, "אם המהלך יעשה בהצלחה, עליבאבא יכולה להוות דוגמה נהדרת ליצירת ערך".
אלפבית גם היא מועמדת מתאימה לפיצול: "החברה עומדת בפני בדיקה מתמשכת בעקבות חוסר האמון בה בשל תפקידה כשחקן דומיננטי בשוק הפרסום" אמר אוסמן. כשהראשונה לצאת לדרך עצמאית במקרה של פיצול ככל הנראה תהיה יוטיוב . "על מנת לייצר ערך למשקיעים ולהימנע מתשומת לב לא הכרחית " הוסיף מייסד אדג'. אלפבית גם היא איבדה בשנה האחרונה 28% ונסחרת באיזור ה-100 דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
