וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

המדדים סיימו בירידות, הנפט עלה ב-0.8%, אלביט נפלה 4.3%

תשואות האג"ח ל-10 שנים עומדות על 3.545%, התשואות לשנתיים על 4%, הביטקוין עלה ב-1.5% ונסחר תמורת 27.4 אלף דולר למטבע, AMC קפצה 11%
יש עוד חודש ושבוע עד החלטת הריבית הבאה של הפד' - הרבה זמן, ונכון לעכשיו השוק חלוק בשאלה מה יקרה בפגישה הבאה. קצת פחות מחצי מהחוזים על ריבית הפד' מתמחרים עליה של 0.25% בפגישה הבאה וקצת יותר מחצי מתמחרים יציבות ואי שינוי בריבית. רכישת בנק סיליקון ואלי לא מעודדת בינתיים את השוק. מייקל בר, סגן יו"ר הפיקוח של הפדרל ריזרב, אומר היום שהנהלת בנק סיליקון ואלי לא הצליחה להעביר את המסר לציבור ואת סיכוני הנזילות שהיו לה בפועל כתוצאה מעליית הריבית. שוק האג"ח נסחר ביציבות, כאשר אג"ח ממשלתית אמריקאית ל-10 שנים נסחרת בתשואה של 3.54%, התשואה לשנתיים נסחרת ברמה של 3.986%. הביטקוין עלה ב-1.5% ונסחר תמורת 27.4 אלף דולר למטבע. גולדמן: בנקים לא יפילו את הכלכלה או את שוק ההון. כנראה. הסיכוי למיתון במהלך 12 החודשים האחרונים גדל, אבל רק ל-35% מ-25%. התנאים נראים טובים יותר היום משהם נראו לפני 15 שנה במיתון בהובלת הבנקים (לכתבה המלאה) תזמון מוצלח, יום אחרי העסקה הגדולה בניו מד, אנחנו משוחחים עם עידן וולס, מנכ"ל דלק, יוסי אבו מנכ"ל יספר על החברה והחזון ולא רק הם - שורה של מנכ"לים מובילים במשק ומנהלי השקעות בכירים - בואו לשמוע את המומחים מחר בבניין הבורסה.

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.32%
  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו אוקראינה החלה לקבל משלוחים של טנקים מגרמניה ומבריטניה, לקראת מתקפה נגדית במזרח אוקראינה, בניסיון להרחיק כוחות רוסיים. מנגד - בלארוס טוענת שהסכימה לארח נשק גרעיני טקטי רוסי, כיוון שהאשמה בעיניה היא נאט"ו שכפתה צעדים כלכליים ופוליטיים במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הועדה לחוזים עתידיים ומסחר בסחורות בארה"ב (The Commodity Futures and Trading Commission) הגישה תביעה נגד בורסת הקריפטו בייננס, המנכ"ל שנפנג זאו וקצין הציות הראשי לשעבר של החברה, בטענה כי בייננס הפרו את הכללים שנועדו לפעול נגד הלבנת הון ומימון לטרוריסטים. המנכ"ל אמר בטוויטר שזה 'פייק ניוז' וקרא לעוקבים שלו להתעלם מהחדשות (לכתבה המלאה) שוק האג"ח מתחיל להתעורר לאחר שנת 2022 הקשה - מה צריך לדעת? איגרות חוב החלו לחזור מהמתים לאחר מופע אימים ב-2022; "במיוחד בתקופות של לחץ, אתה לא יוצא מאזור הסכנה"; הפד' נחוש להביא את האינפלציה חזרה לאזור ה-2%, מהלך שעשוי להביא בשלב כזה או אחר לסיום החגיגה בתשואות האג"ח הממשלתיות (לכתבה המלאה). מניות במרכז מניית עליבאבא ALIBABA GROUP זינקה - תתכוננו לשייק אפ חסר תקדים וספינאופים. ענקית הקמעונאות המקוונת הסינית אמרה שהיא תפצל את עצמה לשש יחידות; מדובר במתיחת הפנים המשמעותית ביותר של אחת החברות החשובות בסין ב-24 השנים האחרונות - עם השלכות חשובות על המשקיעים (לכתבה המלאה) חברת דיסני  WALT DISNEY מפטרת 7,000 משרות. המטרה של המנכ"ל בוב איגר היא להקטין עלויות של 5 מיליארד דולר. סבב הפיטורים הראשון צפוי כבר השבוע, ולאחר מכן יהיו עוד שני סבבים, באפריל (אז הוא יהיה גדול יותר). איגר חזר לנהל את החברה בחודש בנובמבר, והוא גם שוקל מכירה של תחומים שאינם 'בליבת' החברה כדי להתייעל יותר ולהתמקד. מניית חברת כלי הרכב השיתופי ליפט  LYFT INC CL A עולה לאחר חילופים בהנהלה - ומה עם התחרות מול אובר? מנכ"ל ליפט ונשיא החברה יעברו בקרוב לתפקידים לא ניהוליים בדירקטוריון; מניית החברה ספגה ירידות לאחר תחזית מאכזבת בדוחות האחרונים; מנגד, מניית המתחרה אובר  UBER TECHNOLOGIES זוכה לאמון רב יותר בוול סטריט עם המלצות קנייה רבות יותר (לכתבה המלאה) ברקשייר ממשיכה לקנות עוד מניות של אוקסידנטל OCCIDENTAL PETROLEUM CP . מה מתכנן וורן באפט? רק לאחרונה החברה הודיעה כי רכשה כמעט 8 מיליון מניות וכעת - הוסיפה עוד 3.7 מיליון. האחזקה שלה במניות החברה עולה ל-23.5% (לכתבה המלאה) הרווח של וולגרינס בוטס  WALGREENS BOOTS ALLIANCE אמנם נחתך ב-20% אבל עדיין היה מעל צפי האנליסטים בשוק והמניה עולה. היא רשמה רווח של 1.16 דולר למניה על הכנסות של 34.9 מיליארד דולר, מעל הצפי בשוק ל-1.1 דולר למניה על הכנסות של 33.5 מיליארד דולר. החברה נפגעה בגלל שהעולם יצא מהקורונה - והביקוש לחיסונים ובדיקות צלל (לכתבה המלאה). מניית פרמאונט  PARAMOUNT GLOBAL עולה אחרי שבנק אוף אמריקה העלה את הדירוג שלו ל'קנייה' תוך שהוא מציין את הנכסים החזקים של החברה שיעזרו לחברה להעריך את עצמה בפרמיה בהשוואה לשוק, אם החברה תועמד למכירה. ישראליות בוול סטריט מניית צ'ק קאפ עלתה 11% בריינסטורם קפצה 14% שנה חלשה לאלביט מערכות (US), אבל הצבר גדל. רווח שנתי של 269 מיליון דולר לעומת 368 מיליון ב-2021; הסיבות - אתגרים בשרשרת האספקה, ועלייה בהוצאות, בעיקר בשכר; מנגד - הצבר הגיע ל-15.1 מיליארד דולר - עלייה של 10% (לכתבה המלאה) חברת אייסקיור מדיקל (US) מדווחת על קבלת אישור רגולטורי בסין לשימוש מסחרי ב-IceSense3. לדברי החברה, בעקבות האישור הזה החברה תוכל לתת מענה "לשוק משמעותי לטיפול ברקמות ממאירות ושפירות של השד, הריאות, העצם, הכבד והכליות".  אחרי התרסקות של 50% אתמול, לאחר שדיווחה על חוסר עתידי במזומנים וקיצוץ בכוח אדם, גמידה סל  גמידה סל קצת מתקנת היום, אבל זו כמובן לא נחמה. מניית האב סייבר נפלה היום ונסחרת ברמות של 1.5 דולר למניה - נמוך מהשווי שבו עזבה את ת"א. מניית לייבפרסון (US) סוף סוף עלתה היום מבלי שפרסמה הודעה. החברה נמצאת בתקופה מזעזעת, בעיקר אחרי דחיית ולבסוף פרסום הדוחות עם התחזית החלשה מאוד.  עוד ישראליות: סימילרווב , צ'אק קאפ צ'ק קאפ

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ממשיכים...למקומות שמעולם לא הייתם שם. (ל"ת)
    איצ 28/03/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
  • אבו זמבורה 28/03/2023 20:54
    הגב לתגובה זו
    שיהיה הכל טוב ועתיד ורוד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.