לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר לאחר שבשבוע שעבר העלה הפד' האמריקאי את הריבית פעם נוספת ב-0.25%.
בשוק העריכו כי הריבית תעלה בין אפס ל-0.5%. למעשה, עד לפני שבועיים ההערכה הייתה שהריבית תעלה ב-0.5% שכן האינפלציה הדביקה מסרבת לרדת ושוק העבודה מפגין עוצמה. אבל על רקע המשבר בבנקאות שמקורו בעלייה בריבית והגדלת ההפסדים של הבנקים, המשקיעים העריכו כי סיכוי טוב שהעלאה תתמתן.לפי תחזית הפד', הצפי לריבית ב-2023 עומד על 5.1% ובסוף 2024 היא תעמוד על 4.1% כלומר תתחיל לרדת ככל הנראה במהלך 2024. ב-2025 היא צפויה כבר לעמוד על כ-3.1% ולהגיע לאחר מכן ל-2.5% - שזה הריבית הצפויה בטווח הבינוני-ארוך.
כמה מתיק ההשקעות צריך להיות בתחומי האנרגיה, איך זה מתחלק בין אנרגיה מתחדשת והשקעות בגז ונפט וגם מניות מומלצות - בואו לשמוע את המומחים ביום רביעי הקרוב
הרבה הזהירו ש"משהו יישבר" כשמעלים ריבית כל כך מהר וכל כך גבוה, ועכשיו טוענים שמשהו "אכן נשבר" – המערכת הבנקאית. קשה להעריך עד כמה עמוק המשבר. אם המצב אכן חמור יותר ממה שנראה, אזי העלאה נוספת של הריבית עלולה להחמיר אותו עוד יותר ולגרום לשבירה שתביא למשבר כלכלי חמור.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה של הבנקים בארה"ב היא שאגרות החוב שהם מחזיקים ירדו בשיעור משמעותי והם הפסידו חלק גדול מהונם. ככל שהריבית יורדת, כך ההון נפגע יותר. הם משחקים עם זה דרך דחיית רישום ההפסדים, אבל אמיתית זה הפסד. כשמגיע יום הדין, אז מגלים שהם "שחו ערומים", מה שקרה בבנק סיליקון ואלי, סיגנצ'ר ועוד. בינתיים נראה כי המשבר בבנקים עדיין מנהל את שוק המניות בוול סטריט וטרם נאמרה המילה האחרונה למרות הצהרות הפד' והנשיא ביידן כי לא יתנו לבנקים אמריקאיים לקרוס.
נתונים חשובים השבוע:
שלישי - מדד האמון הצרכני (conference board), מדד מחירי הדיור Case-Shiller.
שישי - ההכנסה הפנויה, הצריכה הפרטית ואינפלציית PCE (פברואר), מדד האמון הצרכני של מישיגן. באירופה יפורסם מדד המחירים לצרכן (מרץ, אומדן). בסין יפורם מדד מנהלי הרכש PMI (מרץ).
דוחות:
שני - קרניבל, ביונטק.
שלישי - לולולמון. ישראליות: אלביט מערכות, פרטנר.
רביעי - ישראליות: אייסקיור מדיקל.
שישי - ישראליות: אלארום.
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "מכלול הנתונים הכלכליים אשר פורסמו בשבוע האחרון היו חיוביים. מדד מנהלי הרכש PMI המשולב בחודש מרץ עלה ב-3.2 נקודות ל-53.3, הרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה. מסתמנת עלייה בהזמנות ובתפוקת הייצור עם התרחבות בתעסוקה. נדמה שהשיפור במדד ה-PMI מתיישר עם מדד ה-ISM. מדובר באינדיקטור חשוב (גם מוביל) בשל היותו מאד עדכני. הכלכלן של S&P סבור שמדדי מנהלי הרכש מייצגים קצב צמיחה של 2%. הפעילות בענף הנדל"ן גם השתפרה עם גידול של 14.5% במכירות של דירות יד שנייה וגידול של 1.1% בדירות החדשות. הבקשות ללקיחת משכנתאות עלו ב-3% בשבוע האחרון ומספר דורשי העבודה ירד באלף איש ל-191 אלף. ההזמנות של מוצרי בניי קיימא (ליבה) עלו ב-0.2% בפברואר לאחר גידול של 0.8%.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"יתכן שהנתונים הכלכליים החיוביים עדיין לא משקפים את השפעת המשבר בבנקים והצפי להקשחת התנאים במתן אשראי בעולם. תופעה זאת שוות ערך להעלאת ריבית (הידוק בתנאים המוניטאריים). למרות זאת, חברי הפד' צופים (בממוצע) עוד העלאת ריבית של 0.25% השנה. שוק האג"ח מתמחר הורדת ריבית כבר ברבעון ג'".
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "המשבר בבנקים לא הספיק עדיין לפגוע אפילו בנתוני הסקרים. מדדי מנהלי הרכש PMI בתעשייה לחודש מרץ השתפר בארה"ב וביפן וירד באירופה. בכל הגושים, למעט סין, הוא נמוך מ-50 בחצי השנה האחרונה ומשקף צמצום בפעילות. לעומת זאת, מדדי מנהלי הרכש במגזר השירותים מצביעים על המשך התרחבות ואף בהאצה של קצב הגידול.
"תחזית הפד' לצמיחה של 0.4% בשנת 2023 כמעט בוודאות מניחה שיהיו השנה לפחות שני רבעונים של צמיחה שלילית. זאת פשוט תוצאה מתמטית בהתחשב בצמיחה של 2.7% ברבעון הרביעי של 2022 ובתחזית לצמיחה של כ-3% ברבעון הראשון של 2023, על פי GDP Now. נוסיף עוד, שכמעט כל חברי הוועדה המוניטארית רואים סיכון לתחזית הצמיחה מוטה כלפי מטה. למעשה, הפד' צופה מיתון. גם הפער של כ-1.2% בין התשואה ל-3 חודשים לבין 10 שנים הגבוה מאז שנות ה-70 מנבא כמעט בוודאות מיתון".
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות מסר: "ההחלטות של הפד' ושל ה-ECB יתמכו גם בהעלאת ריבית נוספת של בנק ישראל כאשר השאלה היחידה היא האם זו תעלה בחצי אחוז או רק ברבע. התשובה לשאלה זו אגב, תלויה לגמרי בהתפתחויות בבנקים בעולם עד להחלטה ביום שני בשבוע הבא. בכל מקרה, כנראה שגם תהליך העלאות הריבית של בנק ישראל קרוב מאוד לסיומו. יחד עם זאת, אנו מעריכים שהריבית תוותר גבוהה יותר זמן מאשר בארה"ב מהסיבה הפשוטה שהאינפלציה בישראל עקשנית יותר ויקח זמן עד שהיא תרד לכיוון מרכז היעד.
בהתאם, תרחיש בו הריבית בארה"ב מתחילה לרדת בסוף השנה ואילו בישראל היא נותרת ברמתה נראה כמו תרחיש בהחלט סביר. האם השקל יתחזק מול הדולר בתרחיש כזה לאור סגירת פער הריביות בין ארה"ב לישראל? התשובה כמובן לא פשוטה בכלל שכן ישנם שני גורמים נופים שההשפעה שלהם על שער החליפין בטווח הקצר היא חזקה. הראשון הוא התנהגות שוקי המניות בחו"ל שהקורלציה בינם לבין שע"ח היא חזקה מאוד בשל מדיניות החשיפה למט"ח של המוסדיים. השני הוא כמובן ההתפתחות של האירועים בזרה הפוליטית המקומית".
- 4.גם באסיה יד ירידות (ל"ת)lol 27/03/2023 06:26הגב לתגובה זו
- 3.רואה שחורות 26/03/2023 16:47הגב לתגובה זוהאופוריה של יום חמישי התחלפה באכזבה. לא נראה לי שאכפת לרוטמן, נתניהו ולוין.
- נוכלי ת"א מנערים ידים חלשות (ל"ת)Robin Hood 26/03/2023 19:29הגב לתגובה זו
- 2.הרבה ישראלים מחזיקים קרניבל (ל"ת)מניה מעולה 26/03/2023 15:38הגב לתגובה זו
- 1.דן 26/03/2023 15:17הגב לתגובה זובארץ. אני סוחר כבר תקופה ארוכה עם סימולטור https://bestoptionsimulator.com/ והוא סופר מדויק בטריידים שלו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
