האם לייבפרסון היא חברה גמורה ואיך זה קשור ל-ChatGPT?
סוף 2020. התקופה מצוינת בשוק ההון. העולם מתגבר על הקורונה, כולם אופטימיים, מניות הטכנולוגיה הן הנוצצות ביותר - הטכנולוגיה הוכיחה את עצמה בתקופת הקורונה, אנחנו עוברים לדיגיטל, מדברים בדיגיטל, הכל שם - ברשת. מי שלא נמצא, לא קיים. מניות הטכנולוגיה בטירוף שיתגבר - פברואר-מרץ 2021 היו השיא, אחר כך כל כל התקף של מאניה, זה נגמר בדיפרסה. בינתיים, חברה בשם לייבפרסון -8.83% שרשומה בוול סטריט וגם בתל אביב עושה מהלך גאוני - היא מגייסת כסף.
היא מגייסת חוב בסך 450 מיליון דולר. החוב הזה ניתן לה בריבית אפס. כן - ריבית אפס. זו היתה התקופה, כשמול רייבת אפס החברה סיפקה סוכרייה - אופציית המרה. מדובר באגרות חוב להמרה במחיר של 75 דולר, כשהמניה היתה מתחת ל-50 דולר. היום המניה מתחת ל-4 דולר. אבל החוב במאזן נשאר - 450 מיליון דולר, כסף גדול. צריך להחזיר אותו ב-2026, אבל המחזיקים בחוב בלחץ.
לייבפרסון דיווחה לפני כשבוע על תחזית שהיא הרבה מתחת ליעדים. עמוק מאוד מתחת, זו היתה תחזית נדירה, אחת מהתחזיות הגרועות של השנה האחרונה בכל וול סטריט. המניה נפלה ב-50% והמשיכה ליפול שהסיבה היחידה שהיא לא קורסת לגמרי זה המזומנים בקופה.
בקופה יש 390 מיליון דולר, יש חוב שמעל 700 מיליון דולר. חוץ מאגרות החוב שהונפקו בסוף 2020, החברה גייסה חוב של 230 מיליון דולר ב-2019. החוב הזה נפרע בינואר 2024. לכאורה יש לה כסף לשלם את החוב הזה, אבל יש כאן הרבה בעיות - לא בטוח שמחזיקי החוב הגדול ישבו בשקט - הם יכולים לטעון שהחברה לא מסוגלת לשלם את החובות שלה ולראייה הון מצומק של 68 מיליון דולר, הון חוזר שוטף (נכסים שוטפים בניכוי התחייבויות שוטפות) של מינוס 200 מיליון דולר, כך שפיננסית אי אפשר לשלול טיעון זה. ההיפך - לא בטוח בכלל שהיא מסוגלת לחיות ולשרת את חובותיה המלאים.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכאורה הכתובת היתה על הקיר. לייבפרסון -8.83% לייבפרסון (US) עוסקת בפיתוח ומתן שרותי תוכנה לניהול צ'טים עם גולשים לאתרי אינטרנט עסקיים. אלא שבחודשים האחרונים נחשפו מערכות ה-AI של מיקרוסופט וגוגל. כולם במגרש של הצ'אטים החכמים. כשיש ChatGPT פחות צריכים את הצ'אט של לייבפרסון, ואם צריכים זה עם היכולות החכמות של ChatGPT. מכאן ועד צניחה של 40% בתחזית ההכנסות הדרך קצרה.
לייבפרסון עברה למצב של מגננה, אבל האמת שבעוד המשקיעים ומחזיקי החוב אכלו אותה בגדול, רוב לוקאסיו שיחק אותה. המנכ"ל של החברה גייס בזמן ושוב הצדיק את האימרה - "מגייסים כשאפשר, לא כשצריך". החברה לא היתה צריכה אז סכומי עתק כאלו, אבל אם היא לא היתה מגייסת, היא היתה היום במצב אנוש.
ועדיין למרות השווי המתרסק, למרות שלחברה יש חוב נטו של מעל 400 מיליון דולר, יש לה רשת לקוחות, ובכל זאת טכנולוגיה שבהינתן שינויים במודל העסקי ושינויים או חיבור עם המערכות AI הקיימות, יכולות להציל אותה. זה יקרה כנראה רק אחרי נענוע גדול של החברה ורה ארגון משמעותי.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מגמת מניית החברה בשנה האחרונה
התחזית החדשה - התחזית הישנה
רק לפני רבעון פרסמה החברה תחזית ההכנסות לשנת 2022 ל-519 מיליון דולר. שלושה חודשים אחרי והחברה לא עמדה בתחזית לרבעון הרביעי. ההכנסות הסתכמו ב-122 מיליון דולר לעומת צפי להכנסות של 127 מיליון דולר. ההכנסות השנתיות צפויות להגיע ב-2023 ל-422 עד 436 מיליון דולר. הצפי היה ל-551 מיליון דולר.
החברה אומנם צפויה להפסיד אבל ה-EBITDA המתואם שאמור לשקף את יכולת ייצור המזומנים צפוי להיות 15 עד 32 מיליון דולר. אבל כשמתעמקים בדוחות הקודמים, מבינים שהקשר בין ה-EBITDA (רווח לפני מימון, מיסים והפחתות) לא קרוב לתזרים מפעילות שוטפת שדווקא שלילי הרבה יותר. זה לא בהכרח יימשך, אבל זו עוד שאלה שהמשקיעים שואלים - האם התזרים יהיה חיובי? אם כן, זה כמובן מעודד, אבל בהינתן הנפילה הדרמטית בהכנסות, והחשש מנפילה נוספת, לצד חוסר בהירות לגבי המזומנים שהיא תייצר או תשרוף, גורמים למשקיעים להמשיך לזרוק את המניה.
- 5.סוחר מיומן 18/04/2023 02:59הגב לתגובה זובהצלחה למחזיקים. יהיה שמח הקיץ..
- 4.שלומי 15/04/2023 13:18הגב לתגובה זובדרך למעלה. מידע מעובד
- 3.דוד 11/04/2023 11:12הגב לתגובה זותחכו להודעה הבאה על הפיתוחים החדשים. החברה כבר שינתה מגמה בעליה של 30% מהתחתית, והיד עוד נטויה
- 2.צודקים, חברה גמורה (ל"ת)צחי 20/03/2023 22:07הגב לתגובה זו
- לרון 21/03/2023 07:38הגב לתגובה זושל מניית חלום א לה גרינברג רק שהסיוט התממש ואם תשאלו אותי היה צפוי
- 1.לא להאמין כמה חברות הונו משקיעים וגייסו כסף ענק בל 20/03/2023 20:49הגב לתגובה זולא להאמין כמה חברות הונו משקיעים וגייסו כסף ענק בלי כיסוי. חייבים לתבוע את בעלי התפקידים בחברה
- לרון 21/03/2023 07:37הגב לתגובה זוועוד איך,מה לא היית שם? היה ברור לפני שנים בשער 3600 שזו מנייה מסוכנת,הוסיפו לכך ריבית אפס שוק אופורי ומה קיבלנו??בדיוק!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
