הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

עוד חבל הצלה: הבנק הפדרלי פרס רשת ביטחון על הבנקים המסחריים

הבנקים המרכזיים בעולם, בניהם ארה"ב, בריטניה, גוש האירו ויפן, יוכלו לערוך עסקאות החלף (SWAP) ולהזרים דולרים בכל עת כדי למנוע בעיית אשראי גלובלית. מה זה יעשה ואיך זה קשור להחלטת הריבית ביום רביעי?

איציק יצחקי | (1)

ביום רביעי הקרוב יחליט יו"ר הפד ג'רום פאוול האם להעלות את הריבית בארה"ב. אין ספק שעבור חברי הבנק המרכזי מדובר בהחלטה לא פשוטה. הם מנסים לצנן את האינפלציה מצד אחד, אבל מצד שני מבינים שלא ניתן להעלות את הריבית ללא הפסקה ואולי להשאירה הפעם על 4.75% כדי להקל על השוק.

בינתיים, במטרה לצנן את האווירה בשווקים, הבנק הפדרלי פרס רשת ביטחון. הבנקים המרכזיים של המדינות החזקות כמו ארה"ב, יפן, בריטניה, קנדה, שוויץ וגוש האירו, שעסקו בפעילות עסקאות החלף (SWAP) פעם בשבוע, יוכלו להזרים כסף בכל רגע נתון - זאת כדי למנוע בעיית אשראי. המהלך הזה זכור מ-2008 ונעשה בו שימוש גם במהלך הקורונה. הוא נועד כדי למנוע פאניקה בשווקים לנוכח קריסת הבנקים המסחריים. במקרה של חוסר במימון דולרי, הבנקים יוכלו לעשות עסקאות בניהם. הבנקים באותן מדינות הודיעו הלילה כי "הרשת שהוקמה בין הבנקים המרכזיים משמשת כגיבוי לנזילות, כדי להקל על לחצים בשוקי המימון בעולם. כך נרכך את ההשפעות של לחצים על אספקת האשראי למשקי בית ועסקים". מצד אחד, זה נותן ביטחון למשקיעים, אבל מצד שני - מראה כמה הפאניקה בשווקים גדולה.

שאלה מעניינת היא מה יקרה לריבית בעקבות האירועים האחרונים? מצד אחד, הבנק הפדרלי זרק עוד חבל הצלה, אבל מדברים על כך שבנקים אחרים נמצאים בסכנת התמוטטות. ואולי השאלה היא מה חזק יותר, היציבות והשקט שביידן מנסה להעניק למערכת הבנקאית, או הניסיון לבלום את האינפלציה באמצעות העלאת ריבית?

תכנית החירום של הבנק הפדרלי להלוואות וההבטחה שהפיקדונות יוחזרו למפקידים הרגיעה את השוק. העלאת ריבית אגרסיבית, שלא נראית כרגע באופק, עשויה לשדר שוב לחץ. ביידן מאפשר כעת לבנקים להעמיד אג"ח לפי הערך הנקוב ולא לפי הערך הנוכחי והמופחת. זה יכול להתפרש כחבל הצלה, אבל העלאת הריבית עשויה להבריח את המשקיעים שיחששו שהמצב בשוק אינו בטוח למרות המדיניות של הממשלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 20/03/2023 08:18
    הגב לתגובה זו
    הולך כמו משבר נשמע משבר נראה משבר -זה משבר. זה משבר ראלי . כלים מוניטריים לא יעילים מעתה לטפל באינפלציה . יש לבצע צמצום תקציבי של הממשל הפדרלי והמקומי (ברמת המדינות ) . כדי להוריד את האינפלציה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.