צים מזנקת ב-14% בטרום: עקפה את הצפי ומחלקת דיבידנד של 769 מיליון דולר
נפתח ונגיד - כל הכבוד לצים ואלי גליקמן: הוא עמד בהבטחה בראיון לביזפורטל בתחילת השנה לכך שהוא רוצה שהתוצאות של 2022 יהיו "לא פחות טובות מאלה של שנת 2021" (הנה הראיון המלא) והנה מגיעה סוף שנת 2022 וצים רשמה רווח נקי שנתי של 4.63 מיליארד דולר, לעומת 4.65 מיליארד דולר בשנת 2021. בהחלט עמידה ביעדים. שאפו גדול לחברה ולהנהלה. בשנה כולה ציפו האנליסטים לרווח של 37.33 דולר למניה על הכנסות של 12.41 מיליארד דולר. בפועל החברה רושמת רווח של 38.35 דולר למניה, על הכנסות של 12.56 מיליארד דולר. בראיון אחרי הדוחות האחרונים הוא כבר נשמע אחרת ואמר שהחברה "תעשה הכל כדי לא לחזור להפסדים" (לראיון).
בכל מקרה, חברת הספנות הישראלית צים צים מזנקת בטרום מסחר בוול סטריט ב-14% אחרי הדוחות. החברה הרוויחה 3.44 דולר למניה על הכנסות של 2.19 מיליארד דולר בעוד האנליסטים ציפו לרווח של 3.05 דולר למניה על הכנסות של 2.11 מיליארד דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-416.5 מיליון דולר, נפילה לעומת 1.71 מיליארד דולר ברבעון המקביל.
צפי החברה לשנה הקרובה: נפילה כמובן לעומת השנתיים האחרונות. אף אחד לא חשב אחרת. אבל האם המניה אטרקטיבית? היא נסחרת מתחת למזומן
החברה עצמה צופה EBITDA מתואם בטווח של 1.8-2.2 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 100-500 מיליון דולר. זו כמובן ירידה משמעותית מאוד ביחס לתוצאות של השנה האחרונה, אבל זה היה צפוי. ברבעון הקרוב האנליסטים מצפים לרווח של 55 סנט למניה על הכנסות של 1.77 מיליארד דולר.
לשם השוואה, בשנה שהסתיימה (וכאמור מדובר בשנתיים מאוד חריגות לטובה בגלל המשבר בשרשראות האספקה בגלל הקורונה) החברה רשמה EBITDA מתואם של 7.54 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי מדובר על EBITDA מתואם של 973 מיליון דולר. הרווח התפעולי (EBIT) הסתכם ב-6.14 מיליארד דולר בשנת 2022 וב-585 מיליון דולר ברבעון הרביעי.
- אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים
- הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון האחרון צים ייצרה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 1.07 מיליארד דולר, נפילה לעומת 2 מיליארד ברבעון המקביל אבל עדיין כמובן מאוד גבוה. בשנה כולה היא ייצרה תזרים מפעילות שוטפת של 6.11 מיליארד דולר, עליה לעומת 5.971 מיליארד דולר בשנת 2021.
הנפילה בתוצאות של צים תימשך גם בשנה הקרובה, ובשוק כבר הפילו את המניה (המניה הונפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, זינקה ל-10 מיליארד דולר וכעת היא ב-2.35 מיליארד. חלק מהירידה היא גם בעקבות חלוקת הדיבידנד הענק בשנתיים האחרונות אבל חלק זה גם נפילה 'אותנטית' במחיר המניה). האם כעת המניה אטרקטיבית? לא בטוח. האנליסטים מצפים בשנת 2023 לרווח של 24 סנט בלבד על הכסות של 6.52 מיליארד דולר. המניה נסחרת במחיר של 19.6 דולר למניה - כלומר מכפיל רווח גבוה של 82. מצד שני - היא נסחרת מתחת למזומן. יש לה 4.6 מיליארד דולר (לעומת 3.8 מיליארד בסוף 2021). אז אם אתם חושבים שצים תחזור להפסדים לא בטוח שיש מה לחפש במניה, אבל אם היא תצליח לשמור על רווחים, גם אם הרבה יותר צנועים, זו השקעה מעניינת.
צים הודיעה במקביל לדוחות על חלוקת דיבידנד לרבעון הרביעי של שנת 2022 בסך של כ-769 מיליון דולר, או 6.40 דולר למניה, ויחד עם החלוקות הקודמות השנה החברה מחלקת דיבידנד של 2.04 מיליארד דולר, כ-44% מהרווח הנקי השנתי.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מחירי התובלה המשיכו ליפול ונחתכו ב-42% לעומת הרבעון המקביל
הירידה בהובלת המכולות נמשכת, אבל עדיין גבוהה ביחס לשנים קודמות: צים הובילה 823 אלף מכולות (TEU) ברבעון הרביעי, ירידה של 4% לעומת הרבעון המקביל. בשנת 2022, הובילה צים 3,380 אלף מכולות (TEU), ירידה של 3% ביחס לשנת 2021, אז היא הובילה 3,481 אלף מכולות.
מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון הרביעי עמד על 2,122 דולר, ירידה של 42% ביחס לרבעון המקביל. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) בשנת 2022 עמד על 3,240 דולר, עלייה של 16% לעומת 2,760 דולר בשנת 2021.
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר על רקע הדוחות: "2022 הייתה שנה יוצאת דופן עבור צים, במהלכה נהנינו הן מהאסטרטגיה המבדלת שלנו והן מהשוק האטרקטיבי. בעוד אי ודאויות מאקרו-כלכליות, הירידה החדה במחירי התובלה בחודשים האחרונים וחוסר האיזון בין ההיצע והביקוש ממשיכים לייצר תחזית מאתגרת לטווח הקרוב עבור תחום ההובלה במכולות, אנו בטוחים באסטרטגיה של צים וצופים EBIT חיובי בשנת 2023. המיקוד שלנו במינוף אסטרטגיות דיגיטליות, תפעול של צי איכותי ובר-קיימא והמשך יישום האסטרטגיה המסחרית שלנו ממצבים באופן מיטבי את צים על מנת לשרת את לקוחותיה ולהשיא ערך עבור בעלי המניות שלה בטווח הארוך.
"בשנתיים האחרונות, על רקע שוק רווחי ביותר, נקטנו בצעדים חשובים על מנת למצב את צים באופן מיטבי לפעול גם בסביבה עסקית מאתגרת יותר. בפרט, שיפרנו את אסטרטגיית ניהול הצי שלנו על מנת להבטיח כושר הובלה באמצעות אוניות חדשות, כמו גם שיפור במבנה העלויות שלנו. בנוסף, ביזרנו את הנוכחות המסחרית שלנו כדי להבטיח שצים מייעלת את ביצועיה כדי ליצור ערך בר-קיימא לטווח ארוך עבור בעלי המניות. אנו צופים כי צי אוניות מונע LNG החדש שלנו ישפר משמעותית את מבנה העלויות שלנו במהלך 2023 ומעבר לכך, יחזק את צים מבחינה מסחרית. אנו בוחנים ועורכים התאמות במערך הקווים שלנו באופן שוטף, על מנת להגיב במהירות לשינוי בצרכי הלקוחות, לנצל שינויים דינמיים בשוק והזדמנויות צמיחה חדשות וכדי למקסם רווחיות."
- 5.שי 13/03/2023 22:59הגב לתגובה זוהרווח יקטן משמעותית אבל עדיין יהיה דיבידנד מזומן וההון העצמי הגבוה יסייע לחברה.בירידות הייתי שוקל לרכוש.
- 4.דלק הקבוצה 13/03/2023 15:36הגב לתגובה זולא למכור מניות החברה
- 3.ברור ש מופסד 13/03/2023 15:03הגב לתגובה זוברור ש מופסד
- 2.חיים 13/03/2023 13:53הגב לתגובה זומגזר הספנות התנהגו ממש בחזירות בכל הקשור למחירי התובלה בסיום הקורונה, עד שהשוק התאזן,
- סינבד 13/03/2023 14:53הגב לתגובה זוהיבואנים ממשיכים לגזור קופון על הצרכנים וזאת למרות שמחירי ההובלה הימחת עבר חזרו לפני חצי שמה למחירי טרום קורונה.
- 1.כל עולם הספנות בנפילה חופשית. אין מה להשקיע שם. (ל"ת)רני בן יהודה 13/03/2023 13:39הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
