נמל אשדוד יבוא יצוא
צילום: דוברות נמל אשדוד

העיכוב בנמלים: פגיעה של 16 מיליון שקל ביצוא ושל 10 מיליון שקל ביבוא כל יום

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: "לא נחכה עד ש'התחרות תעשה את שלה' – נעשה הכל כדי להאיץ תחרות כמה שיותר מהר ולהוריד את המחיר לצרכן כבר כעת"
דור עצמון |

העיכוב בנמלים מביא לפגיעה של 16 מיליון שקל ביצוא ושל 10 מיליון שקל ביבוא כל יום כשחלק מהעלות מגולגלת לצרכנים, כך עולה מנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

המחקר הוגש לקראת דיון שיתקיים מחר בוועדת הכלכלה של הכנסת ביוזמת היו"ר, ח"כ דוד ביטן. זאת כחלק מסדרת הישיבות לטיפול ביוקר המחייה בישראל, כשהפעם על המוקד צמצום זמני ההמתנה בנמלים והסרת חסמים בפני שינוע מטען. לקראת הישיבה ביקש היו"ר ביטן נתונים ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, ומהמסמך, שכתבה הכלכלנית בת חן רוטנברג, עולים הנתונים הבאים:

- אניית מכולות שהתה בנמלים בשנת 2021 20 שעות יותר לעומת 2019 ואניית מטען כללי ואניות עם צובר חופנים (גרעינים) שבו ב-2021 בממוצע 84 שעות יותר לעומת 2019.

- מנתוני האוצר עולה: כל יום עיכוב עולה למפעיל האנייה כ-20 אלף דולר – כאשר חלק מהעלות מגולגלת ליבואנים וליצואנים ומשם לצרכנים. הפגיעה בייצוא מוערכת בכ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר, ובייבוא כ-10 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

- לפי הערכת איגוד יבואני התבואה: חוסר היעילות ב-2020 הייתה שווה כ-36 שקלים לטון תבואה, כלומר 200 מיליון שקל עבור כלל ענף התבואה. ב-2021 חלה עלייה בזמני ההמתנה ובעלות העודפת.

כאמור, המסמך נכתב לבקשתו של היו"ר ביטן, שהתייחס לנתונים ואמר: "עכשיו ברור שמדובר בעלויות מיותרות של עשרות מיליוני שקלים ליום, שבסוף מגולגלות לכיסו של הצרכן, והוועדה בראשותי מתכוונת לברר את העניין הזה לעומק ולמצוא את הדרכים שיגבירו תחרות, ייעלו את הייבוא והייצוא כדי שבסוף גם המחיר לצרכן יוכל לרדת".

היו"ר ביטן ציין עוד, כי בדיונים הקודמים התברר לוועדה שעלות הגרעינים מהווה כ-70% מהעלות של התוצרת החקלאית מהחי (חלב, עוף ובקר). על רקע זה אמר, כי זה בכוונת הוועדה לטפל בבעיה כבר כעת ולא להמתין עד שהתחרות תשפיע בעוד מספר שנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הכלכלנית של מרכז המחקר והמידע, בת חן רוטנברג: "ב-2005 החל יישום הרפורמה בענף נמלי הים שכללה: מעבר בהדרגה למודל "בעל בית", מתן רישיון לחברה פרטית בחיפה (נמל מספנות ישראל), הפרטה של נמל אילת וחיפה ובניית שני נמלים חדשים בבעלות פרטית. שינויים אלו הביאו למצב בו פועלים בשנת 2023 ששה נמלים – שלושה פרטיים בחיפה, נמל ציבורי ונמל פרטי באשדוד ונמל פרטי באילת. תחילת הפעלת נמל המפרץ בספטמבר 2021 ונמל הדרום בפברואר 2022, ובעתיד הסרת חסמי תחרות (בניהם חסם מגבלת נתח שוק של 5% לנמל מספנות ישראל, ומתן רישיון להפעלה ארוכת טווח לנמלים החדשים בחלק מהרציפים תוך יצירת ודאות כלכלית) עשויים להוביל להגדלת התחרות בענף נמל הים, להתייעלות ולקיצור זמני ההמתנה ולהפחתת עלויות היבוא אשר ישפיעו על הכלכלה ויוקר המחייה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות 0%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: המשך הראלי והאם ארית תנפיק בנאסד"ק?

מערכת ביזפורטל |


אחרי העליות אתמול בתל אביב לשיא חדש ואחרי שבלילה וול סטריט סגרה בירוק, הפתיחה הבוקר צפויה להיות חיובית. המניות הדואליות חוזרות עם פער של 0.2%, כש אנלייט אנרגיה 0%  ו אלביט מערכות 0%   צפויות לעלות בכ-1.4%. הנה המניות הגדולות (הקלקה תיפתח את טבלת מניות הארביטראז' המלאה):

בריינסוויי בריינסוויי 0%   מדווחת ש-Optum Behavioral Health, אחת מחברות ביטוח הבריאות הגדולות בארצות הברית ובעלת כ-48 מיליון מבוטחים, החליטה לכלול בכיסוי הביטוחי שלה טיפול Deep TMS לדיכאון גם לבני נוער מגיל 15 ומעלה שאובחנו עם דיכאון מז’ורי. זה פותח את הקסדה שפיתחה החברה לפוטנציאל גדול של מטופלים שיכולים לקבל טיפול מוחי לא פולשני, שאינו תרופתי, דרך מערכת הביטוח. המהלך מצרף את Optum לשורה של מבטחים שכבר מכירים בטיפול, כך שכיום הכיסוי הכולל מגיע לכ-180 מיליון מבוטחים.



אנחנו בימים האחרונים של דצמבר, ימים של שיפוץ תשואות, ימים של ראלי - לפחות מבחינה סטטיסטית. תל אביב היא אחת הבורסות הטובות בעולם השנה, אבל למרות כל ההמלצות של מנהלי השהקעות, אנליסטים ומומחי השקעות, זה הזמן להיזהר. הראלי יימשך כנראה בזמן הקרוב, הסנטימנט החיובי מאוד חזק. אבל מכפילי הרווח מבטאים תמחור לא נמוך. נכון, כל העולם בתמחור גבוה יחסית לעומת המצב לפני שנה-שנתיים, ועדיין - גם אבסולוטית וגם יחסית, מכפילי רווח של 13 לבנקים, 17 לחברות ביטוח, וכ-17-20 למניות ת"א 125 זה גבוה. קחו את זה בחשבון באלוקצייה. למשקיע לטווח ארוך זה לא צריך לשנות, הרי אי אפשר לתזמן את השוק, אבל למשקיעים לטווח קצר או משקיעים שאין להם "תאריך מוגדר" להשקעה צריכים להתייחס לזה. 


היום בדהמרקר כתוב שהפניקס ומור כופפו את ארית. ההנפקה ברשף לפי הכותרת והכתבה היא הצלחה ענקית לגופים המוסדיים. אנחנו רק רוצים להזכיר שמניית ארית שמוחזקת בעיקר על ידי הפניקס ומור נפלה 25% מאז שדווח על הנפקה. אז איך לכל הרוחות הפניקס ומור כופפו את ארית?  הפניקס ומור משקיעים בארית כבר תקופה ממושכת והם לא רצו שרשף, הבת תונפק בנפרד. בינתיים ההודעה של ארית על ההנפקה גרמה לצניחה במניה. אז מה עושים? תרגיל חילוץ. כדי למנוע את הנפילה בארית עושים הנפקה רק לגופים המוסדיים אבל לפי שווי נמוך  יותר - ככל שהשווי נמוך יותר ברשף, כך לכאורה הפניקס ומור וגם מיטב וכלל שהצטרפו להנפקת המוסדיים, מרוויחים יותר. אבל זו טעות - כי כל "הרווח" שלהם ברשף, הוא ההפסד שלהם בארית.