סיליקון ואלי בנק
צילום: טוויטר

לאחר קריסה של 60% - בנק סיליקון ואלי במגעים למכור את עצמו לאחר שנכשל לגייס הון; חשש לכספים בפיקדונות הבנק

המסחר במניה הוקפא עם פתיחת המסחר לאחר שאיבדה 60% נוספים במסחר המוקדם; SVB כשלה למכור 1.25 מיליארד דולר במניות רגילות ועוד 500 מיליון דולר של מניות מועדפות הניתנות להמרה; גם הלקוחות הולכים ומושכים את כספיהם מהבנק, אבל הרגולטור עוצר את משיכת הכספים
דור עצמון | (12)

חברת SVB Financial SVB FINANCIAL GROUP , החברה האם של בנק סיליקון ואלי, מנהלת מגעים למכור את עצמה. על פי פרסומים, כשלו ניסיונותיו של הבנק לגיוס הון והבנק שכר יועצים כדי לבחון מכירה אפשרית. במקביל, מוסדות פיננסיים גדולים בוחנים את האפשרות לרכישת SVB. בינתיים קיים חשש גדול להפקדות של לקוחות הבנק. המצב יוצר "ריצה אל הבנקים", כפי שניתן היה לחזות בהמשך להבנה שהמצב בבנק לקראת איבוד שליטה (הרחבה כאן). על רקע זה, חברות ההייטק הישראליות שפועלות בבנק ומדובר במאות חברות, מנסות להציל את הכספים. האפשרויות העומדות בפניהם - העברת כספים לחשבונות של בנקים זרים בארה"ב או לבנקים ישראלים עם שלוחות בחו"ל. הבעיה שנראה שאלו שלא עשו זאת אתמול, יתקשו לעשות זאת היום, הרגולטור צפוי לחסום את משיכת הכספים ממש בקרוב. 

כך או אחרת, מניות הבנק קרסו אמש ב-60% לאחר ש-SVB הודיעה ביום רביעי בערב על תוכנית לגייס הון של יותר מ-2 מיליארד דולר. המסחר במניה הוקפא עם פתיחת המסחר לאחר שאיבדה 60% נוספים במסחר המוקדם. על פי תנאי התוכנית שפורסמה ביום רביעי, SVB רצתה למכור 1.25 מיליארד דולר במניות רגילות ועוד 500 מיליון דולר של מניות מועדפות הניתנות להמרה.

SVB הודיעה גם על עסקה עם חברת ההשקעות ג'נרל אטלנטיק למכירת מניות רגילות ב-500 מיליון דולר, אם כי הסכם זה היה מותנה בסגירת ההנפקה השנייה של המניות.

אנליסטים בוול סטריט אומרים כי נראה שהצרות של SVB לא יתפשטו באופן נרחב בכל מערכת הבנקאות. כמו כן, ביום רביעי הודיעה SVB כי מכרה ניירות ערך בשווי 21 מיליארד דולר כדי לגייס מזומנים ולייצב את המאזן שלה לנכסים בעלי משך זמן קצר יותר, שחשופים פחות לעליית הריבית. SVB העריך שמהלך עלה לו בהפסד של 1.8 מיליארד דולר על המכירה הזו.

בנק סיליקון ואלי המתמקד בהלוואות לסטרטאפים סיפק מיליארדים לחברות שגובו בניירות ערך של חברות שמאז קרסו, ועל רקע זה, נכנס לקשיים כלכליים. במקביל לעליות הריבית וההאצה בקצב שריפת המזומנים של הלקוחות, הנמיך את תחזיתו השנתית לאחרונה, ואז נוצר המשבר - "ריצה אל הבנקים". גופים רבים רוצים להוציא את כספם מחשש שהבנק ייסגר. מדובר במהלך מסוכן והחשש הגדול שהבנק יקפיא את הוצאת הכספים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    שחר 11/03/2023 19:23
    הגב לתגובה זו
    שנמנעים מ"לסחור בשמעטס"
  • 9.
    שגית 11/03/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
    למרות שבחצי שנה האחרונה מחירי הדירות כבר ירדו בעשרה אחוזים, עדיין אין קונים לדירות. רוכשי דירות שאינם עומדים בהחזר המשכנתא מציעים את דירתם למכירה.
  • 8.
    לקנות רק בנקים בישראל ולשבת בטוח (ל"ת)
    בראל 10/03/2023 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שופטול 10/03/2023 18:44
    הגב לתגובה זו
    להעביר את כל הכסף לאירופה אל תעבירו כסף לבנקים ישראלים חארות
  • 6.
    מה עם JP Morgan? גם זה במקרה? (ל"ת)
    רבקה 10/03/2023 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קנייה זה בנק הפועלים לאומי ודיסקונט אצלנו עליות (ל"ת)
    שרון גל 10/03/2023 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תיקנו את הבנקים שלנו הם הכי פצצה ולא יורדים (ל"ת)
    רפי 10/03/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דניאל 10/03/2023 17:10
    הגב לתגובה זו
    שבת שלום לכספים שלכם
  • אוהד 10/03/2023 21:34
    הגב לתגובה זו
    אם אתה לא חבר במשמרות המהפכה לא נראה לי שזו בשורה משמחת במיוחד
  • יורם 11/03/2023 07:45
    לצערם - אין קונים. אלפי הייטקיסטים שרוצים לעבור מתקשים למכור את הדירה ומציעים גם הנחה של עשרים אחוז על הדירה, אבל אין קונים. במכרזי המינהל מחירי הקרקע ירדו לחצי - אבל קבלנים מסרבים לגשת למכרז. תוך שנתיים מחירי הדירות בצפון תל אביב והרצליה יורדים בשלושים אחוזים.
  • 2.
    uri 10/03/2023 16:52
    הגב לתגובה זו
    ה ילחם לכם ואתם תחרישוןהוצאתם את הכסף מארץ הקודש בבקשה ה' מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם
  • 1.
    ^^^^^^ 10/03/2023 16:38
    הגב לתגובה זו
    נראה לי בעליל שהתשובה חרוטה על קיר הבטון!! שבת טובה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.