לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
עונת הדוחות בוול סטריט כבר כמעט הסתיימה למעט מספר חברות קטנות יותר. ענקיות הטכנולוגיה, הרפואה, המסחר והבנקים כבר מאחורינו ובסך הכל אפשר להגיד שזו הייתה עונת לא דוחות לא רעה. ביום חמישי תדווח ענקית התוכנה אורקל ORACLE CORP . גם הישראליות בוול סטריט כבר לקראת הסוף כאשר דריו הלת' דריו הלת' ואבוג'ן אבוג'ן (US) תדווחנה ביום חמישי. באטמ באטמ (UK) הישראלית שנסחרת בבריטניה תדווח מחר.
נבואות זעם מפני מיתון איימו להתגשם ברבעון הנוכחי אך בינתיים אנליסטים כבר הספיקו לדחות אותן לקראת סוף הרבעון השני או תחלת זה השלישי. בינתיים, המדדים בוול סטריט מציגים עליות מרשימות מתחילת השנה: הנאסד"ק זינק ב-12.5%, ה-S&P 500 קפץ ב-5.8% והדאו ג'ונס עלה ב-0.8% בלבד.
השוק האמריקאי עדיין חלש. האינפלציה אמנם יורדת כמצופה אך נראה כי נדרשות פעולות נוספות של הפד' לצינון השוק שכן שוק העבודה מסרב להתקרר כפי שבכירי הבנק היו רוצים. התקררות שוק העבודה היא הכרח עבור דיכוי האינפלציה ולשם הבנק המרכזי חותר, למרות המודעות למחיר הכבד שזה ייגבה מהשווקים ומהמשקיעים.
נתונים חשובים שיתפרסמו השבוע:
רביעי - מספר המשרות הפנויות (JOLTS) לחודש ינואר והשינוי במספר המועסקים בסקטור העסקי ADP (פברואר).
שישי - נתוני התעסוקה ועלות השכר לשעת עבודה (פברואר). אם הנתון החזק בחודש ינואר (גידול של 517 אלף מועסקים) נבע מבעיות מדידה בניכוי עונתיות, אנחנו אמורים לראות נתון חלש במיוחד בפברואר. הציפיות בשוק הן לגידול של 200 אלף מועסקים.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "מכלול הנתונים מצביעים על המשך צמיחה בתחילת השנה, כנראה שהמיתון (או ההתמתנות המשמעותית בפעילות) יידחה למחצית השנייה של השנה. אומנם מדדי מנהלי הרכש מצביעים על המשך חולשה בתעשייה (47.7 נקודות בפברואר), אך גם על המשך התרחבות נאה בפעילות בענפי השירותים (מדד ה-ISM עומד על 55.1 נקודות, ירידה קלה מ-55.2 בינואר). מסתמן שיפור ברכיבי ההזמנות (62.2 נק' לעומת 60.4) והתעסוקה (54 נק' לעומת 50. הביקוש לרכישת בתים חזר לעלות בינואר ב-8.1% (sales home Pending), ההזמנות של מוצרי בניי קיימא (למעט ענף התחבורה) עלו ב-0.7%, ומספר דורשי העבודה נותר נמוך (פחות ממאתיים אלף). יחד עם זאת, מדד האמון הצרכני ירד בפברואר, בפרט רכיב הצפיות קדימה. חשוב לציין שרכיב המחירים במדד מנהלי הרכש בתעשייה חזר לעלות (ל-51.3 נק' מ-45), זאת בנוסף לרכיב המחירים בענפי השירותים (65.6). מדובר באינדיקטורים מובילים לגבי המשך לחצי האינפלציה בארה"ב, בפרט בענפי השירותים אך גם במחירי התעשייה.
"עלייה בעלות העבודה בארה"ב - קיימת קורלציה ברורה בין עלות העבודה ליחידת תפוקה (Cost Labor Unit) וקצב האינפלציה. האומדן של רבעון ד' עודכן כלפי מעלה לעלייה של 6.3% בעלות העבודה שנה אחורה, מ-4.5% בפרסום הקודם, תוך כדי ירידה משמעותית בפריון. עלייה בעלות העבודה ליחידת תפוקה תומכת בלחצי אינפלציה כאשר פירמות חייבות להעלות מחירים כדי לשמור על רווחיות מסוימת".
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: "הכל עובד לפי התוכנית. בערך. אם בינואר ההערכות שהכלכלה האמריקאית נכנסת לתהליך של נחיתה רכה הלכו והתגברו הרי שבפברואר הקערה התהפכה על פיה והנחיתה הפכה פתאום להמראה. הגורם העיקרי לתזזיתיות של התחזיות, מלבד לחיבה הטבעית של המשקיעים לדרמטיות מוגזמת, הוא הפד' שמגיב גם הוא לאירועים, כמעט מדי שבוע, ומייצר חוסר שקט. ניל קאשקרי, נשיא הפד' של מיניאפוליס, היווה את הדוגמה הכי טובה לכך בשבוע שעבר כשהצליח בנאום אחד לומר המון דברים בלי למעשה לומר שום דבר. לפי קאשקרי, בפד לא רואים עדיין סימנים לכך שהמדיניות שלהם מצליחה להשפיע על ענפי השירותים וזה אכן מדאיג אבל גם לוקח זמן למדיניות להשפיע. עוד מהפנינים של קאשקרי: "אנחנו לא רוצים שיהיה מיתון אבל האינפלציה היא היעד העיקרי", "לא צריך להיסחף בגלל נתונים של חודש אחד" ו-"לא החלטתי אם לתמוך בהעלאה של 25 או 50 נ"ב אבל מה שחשוב יותר זה מה שנשדר בהודעה ובתחזיות לגבי העתיד". קשה אמנם להאשים את חברי הפד' שכן בסופו של דבר גם הם מגששים באפילה כמו כולנו אבל ניתן היה לצפות מהם לשים דגש על כך שבסופו של דבר הכל עובד לפי התוכנית. בערך. המחזור הכלכלי של השנתיים האחרונות היה חריג בעוצמתו אבל רגיל מאוד במהותו. עודף ביקוש הוביל לאינפלציה והעלאות הריבית יקררו את הביקוש ואת האינפלציה. זה לוקח זמן אבל העדויות בשטח מלמדות שהתהליך אכן מתרחש.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הפד' ביצע ב-2022 את מהלך העלאות הריבית האגרסיבי ביותר שנרשם אי פעם בשנה קלנדרית ושוק האשראי מאותת שמהלך זה עובד. סקר קציני האשראי מלמד שבכל הסגמנטים תנאי האשראי הוקשחו ושיעור הבנקים שדיווחו על צפי לגידול בחדלות פירעון של הלוואות ובהפרשות ממשיך לעלות. לפי S&P שיעור ההלוואות הסאבפריים לרכב בפיגור של 60 יום ומעלה כבר עומד על 6.05%, גבוה מהרמה של 2009 ולפי בלומברג, בחודשיים הראשונים של השנה 59 חברות הגישו בקשה לפשיטת רגל בהיקף גדול (יותר מ-50 מיליון דולר התחייבויות). מדובר על הקצב הכי מהיר בחודשיים הראשונים של השנה מאז 2009, אז נרשמו 63 כאלו. בשורה התחתונה, קשה לראות תמונה שבה הכלכלה האמריקאית לא נכנסת למיתון לקראת אמצע השנה. מיתון שיביא להאטה בשוק העבודה ולצינון של האינפלציה בענפי השירותים. עם זאת, כפי שציינו לפני שבועיים, היקף החסכונות של משקי הבית מתקופת הקורונה והחובות הארוכים בריבית נמוכה של הסקטור העיסקי יעכבו ויחלישו כנראה את כל התהליך מה שיאפשר באמת נחיתה רכה. אגב, גורם נוסף לעיכוב בתמסורת בין הריבית לפעילות הכלכלית במשק הוא העובדה ששיעור המשכנתאות בריבית משתנה בארה"ב ירד לאחר המשבר של 2008 לפחות מ-10%. במילים אחרות, כל מי שלקח משכנתא ב-15 השנים האחרונות כמעט ולא מרגיש את ההשפעה של העליה בריבית על ההחזר החודשי".
מבנק הפועלים נמסר: "נמשכה העלייה בתשואות בארה"ב, והשווקים מתמחרים ריביות גבוהות יותר. הערות ניציות של חברי הפד', לגבי האפשרות להעלאת ריבית של 0.5% בהחלטת הריבית הקרובה החודש, הביאו לזינוק בתשואות האג"ח בארה"ב במהלך החלק הראשון של השבוע. אלו התמתנו מעט כאשר נשיא הפד' של אטלנטה הצהיר שהוא עדיין תומך רק בהעלאת ריבית של 0.25%. שוק ההון צופה כעת עוד שלוש העלאות ריבית לפחות במינונים של 0.25% בכל אחת ישיבות הפד' שיתקיימו בחודשים מרץ, מאי ויוני, כך שהריבית תגיע לרמה של 5.5%, ותיוותר ברמה זו עד סוף שנת 2023. השווקים מתמחרים בהסתברות נמוכה שהריבית תעלה גם מעבר ל-5.5%. הריבית לטווחים ארוכים יותר עלתה גם היא, ושוק ההון מעריך שהריבית בסוף 2024 תעמוד על כ-4.5% ובסוף 2025 על רמה של כ-4".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
