אנרגיה סולארית
צילום: תיגי סולאר

המתחרה של סולאראדג' מקבלת המלצת קניה ושולחת את הסקטור לעליות

על אף החולשה במצב המניות של סקטור האנרגיה המתחדשת בתקופה האחרונה האנליסטים עדיין מאמינים כי העתיד ורוד - המניות של רוב חברות הסקטור עולות ביותר מ-5%
מתן קובי | (3)

מניות האנרגיה הסולארית קיבלו רוח גבית בשנים האחרונות לאור ההתרחקות של המערב משימוש באנרגיה מזהמת וקידום חוקים ויוזמות, כאשר המהותית ביותר מביניהן היא חוק הפחתת האינפלציה של ממשל ביידן, אשר נחתם בקיץ האחרון ושלח את המניות לעליות חדות. מאז אותה ההתלהבות נרשמו עוד עליות אך נראה כי בחודשים האחרונים חלה התמתנות, בעיקר בכל הנוגע למצב של המניות - ENPHASE ENERGY למשל, איבדה מאז חודש דצמבר כ-40% משוויה, ו-  SUNRUN INC איבדה באותה התקופה כ-34% משוויה.

אותן המניות ממריאות היום לאחר המלצה של האנליסט שון מילגן, שהרים את הדירוג של  אנפייס מ-"ניטרלי" ל-"קניה" והעלה את מחיר היעד של המניה אל 282 דולר, 33% מעל המחיר הנוכחי. מילגן (מ-Janney Montgomery Scot) מאמין כי למרות שעולות שאלות בכל הנוגע לביקוש לפאנלים הסולאריים כעת, "כמה הערות מחברות ציבוריות המתקינות את הפאנלים היו שוריות מאוד".

בהנהלה של  SUNNOVA ENERGY INTERNATIONAL INC  למשל אמרו כי "הביקוש למוצרי החברה מעולם לא היה גדול יותר". גם ב-  SUNPOWER CORPORATION COMMON STOCK נתנו לאחרונה הערות מעודדות כשנאמר - "אנחנו מאוד מרוצים מאיך שהביקוש נראה ברחבי המדינה"

"אנחנו מצפים שעסקינו בארה"ב יחלשו מעט ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון הקודם, בעיקר עקב עונתיות והתנאים המאקרו-כלכליים" אמר באדרי קוטנדרמן, מנכ"ל אנפייס, בשיחת המשקיעים האחרונה. "אנחנו רואים את המפיצים שלנו והמתקינים השותפים מעט זהירים בכל הנוגע להזמנות חדשות". למרות זאת, צפי המכירות של החברה עדיין גבוה מזה של וול סטריט.

ביחד עם אנפייס עולות גם שאר המניות בסקטור, ביניהן  סולאראדג' . המניה של סולאראדג' דווקא הצליחה לשמור על יציבות לעומת שאר החברות כשהיא נמצאת במרחק של אחוזים בודדים מהיכן שהייתה בחודש דצמבר. לפני שבועיים החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2022, בהם עקפה את תחזיות האנליסטים אך ירדה עקב הורדת תחזיות הרווח. 

החברה רשמה רווח מתואם של 2.86 דולר למניה, כמעט כפול מצפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.56 דולר למניה.  מבחינת תחזית, החברה צופה ברבעון הראשון של 2023 הכנסות של 915-945 מיליון דולר (ממוצע הכנסות גבוה מפי האנליסטים להכנסות של 918.5 מיליון דולר) כשהרווח התפעולי Non-GAAP יהיה בטווח של 150-170 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ריבית עולה ומחירי אנרגיה יורדים ->פשיטת רגל לחברות (ל"ת)
    לילי 06/03/2023 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מורה עקוץ 28/02/2023 11:13
    הגב לתגובה זו
    ליאור לזר מרמה הורים ומורים ראו כתבה בגלובס ואדווה דדון בערוץ הנוכלים
  • 1.
    אבישי עובדיה 28/02/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
    נולדתי שקרן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.