וורן באפט
צילום: טוויטר

למה לצפות לקראת הדוחות של ברקשייר האת'ווי והמכתב השנתי של באפט

באפט עשה שינויים משמעותיים ברבעון האחרון בתיק ההשקעות של ברקשייר האת'ווי, האם יצליח שוב לעמוד בתחזיות האנליסטים ומה דעתו על המצב הנוכחי של השווקים?
מתן קובי |

אחד הקולות החשובים והמוכרים ביותר בשוק הוא כמובן המשקיע האגדי, וורן באפט. המלצותיו של באפט משפיעות על משקיעים רבים והתובנות שלו מעשרות שנים בשוק יכולות לעזור לשפוך אור על איפה השווקים נמצאים כיום. מחר תפרסם חברת האחזקות של באפט ושותפו צ'ארלי מאנגר -  BERKSHIRE HATHAWAY A , את דוחותיה לרבעון האחרון של 2022. השוק צופה כעת כי החברה תדווח על הכנסות בסך 79.83 מיליארד דולר ורווח למניה של 3.539 דולר. 

ברקשייר לא פספסה את תחזיות האנליסטים במשך ארבעה רבעונים רצופים אך החשש בנוגע לרבעון הנוכחי דווקא קיים - האחזקה הגדולה ביותר של החברה, אפל  APPLE , פספסה את תחזיות האנליסטים ברבעון האחרון, לראשונה מאז הרבעון הראשון של שנת 2016. בנוסף, אחת המניות החדשות יחסית - חברת האנרגיה אוקיסדנטל OCCIDENTAL PETROLEUM CP , תדווח בשבוע הבא על תוצאותיה לרבעון האחרון, אך ברבעון האחרון חלה ירידה של יותר מ-20% במחיר המניה עקב הירידה במחירי הנפט, מה שגם צפוי להשפיע על התוצאות של ברקשייר.

השפעה נוספת על החברה היא גם חברת הביטוח GEICO, אשר הייתה זו שגרמה לנזק הרב ביותר לברקשייר בשנה האחרונה כשהפסידה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 סכום של 1.42 מיליארד דולר, לעומת רווח של 1.36 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. 

לפני כשבוע וחצי פרסמה ברקשייר את עדכון האחזקות שלה. בין השינויים המפתיעים היה הקטנת האחזקה בחברת השבבים המובילה בעולם  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO ב-86%, מה שהוביל למחרת לירידה של כ-5% במניה של החברה הטאיוונית. בנוסף, ברקשייר מכרה כמות נכבדת של  US BANCORP בזמן שהאחזקה באפל רק עלתה לסך של כ-915 מיליון מניות, עקב מניות שהחזיקה חברת האחזקות אלגני שרכש באפט.

עניין נוסף שיעסיק את המשקיעים הוא המכתב השנתי של באפט למשקיעים של ברקשייר האת'ווי. במכתב באפט מספק את עמדתו בכל הנוגע למצב הנוכחי של השווקים ומשקיעים רבים מצפים בכיליון עיניים לשמוע את דבריו. בהינתן שהשנה האחרונה הייתה מיוחדת מאוד, עם שינויים רבים כמו עליית הריבית והאינפלציה, היחלשות שוק המניות והעלייה של תשואות אגרות החוב הממשלתיות, המכתב ככל הנראה יהיה משמעותי יותר מאשר המכתבים הקודמים בעשור האחרון.

עניין לא פחות חשוב בנוגע לכל הדיווחים מחר הוא עתיד של ברקשייר - באפט בן 92 ומאנגר כבר בן 99, ברור לכולם כי שניהם לא יהיו איתנו עוד שנים רבות. המחליף הצפוי לבאפט הוא גרג אבל, אשר כעת אחראי על עסקי החברה שלא נוגעים בביטוח. "הדירקטורים הסכימו כי במקרה ויקרה לי משהו הלילה, גרג הוא מי שיחליף אותי מחר בבוקר" אמר באפט לא מזמן. מצד שני, אג'יט ג'אין, סגן היו"ר של ברקשייר צפוי להילחם על המושב מהולל של המנכ"ל של ברקשייר האת'ווי.

בדוחות האחרונים החברה רשמה רווח של 3.529 דולר למניה על הכנסות של 76.93 מיליארד דולר, זאת לעומת הצפי לרווח למניה של 2.805 דולר על הכנסות של 77.68 מיליארד דולר. המניה של החברה ירדה מתחילת השנה ב-1.8% ובשנה האחרונה היא נשארה יציבה, זאת לעומת עלייה של 3.2% במדד ה-S&P 500 מתחילת השנה וירידה של 7.63% בשנה האחרונה. שווי השוק של החברה עומד על כ-670 מיליארד דולר, 16% מתחת לשיא של מרץ של שנה שעברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.