מניות הטכנולוגיה בירידה - מתי ואיך לבחור מניות, והאם סיסקו מעניינת?
בסוף השבוע הוציא מייקל וילסון, האסטרטג הראשי של מורגן סטנלי, עדכון על מצב המניות. וילסון, שהפך במהלך 2022, פסימיסט, בעיקר בשל הנזילות שהאמין שתרד משמעותית, האינפלציה והעלאות הריבית, מנסה להסביר מדוע המניות, בניגוד להערכותיו, לא המשיכו בהתדרדרות לאחר אוקטובר 2022 - "הגאות בשוק הדובי, שהחלה באוקטובר, ממחירים סבירים, הפכה לטירוף ספקולטיבי המבוסס על הפסקת העלאות הריבית שלא תגיע. זה נכון שרואים שפור במצב הכלכלי, אבל זה לא יעצור את התרחיש השלילי שלנו שמצביע על האטה ברווחיות החברות".
הסיבה האמיתית לעצמה שגילו המניות עד כה היא לפי וילסון: "היצע הכספים, M2 הגלובלי, גדל, מאז אוקטובר, ב-6 טריליון דולרים, מה שמספק החמצן למשקיעים" ובמקביל לחששותיו שולחת מורגן סטנלי וכמה מבתי ההשקעה הגדולים האחרים, הצעות ללקוחותיהן, שעבורם הן מנהלות תיקי השקעה, לנצל את הירידות בערכי המניות, במיוחד הטכנולוגיות, על מנת לאמץ אסטרטגיית "אלפא".
"המצב הנוכחי בוול סטריט מאפשר בניית פורטפוליו 'אלפא'", טוענים בתי ההשקעה. על מה המדובר? "אלפא" הוא מונח שמשתמשים בו, בתחום ההשקעות, כדי לתאר אסטרטגיית השקעה בעלת סיכוי גבוה לנצח את השוק. מדובר באסטרטגיה שמתבססת על התיאוריה שהשווקים יעילים. תיאוריה זו אומרת שכיוון שהשווקים יעילים אין דרך להרוויח באופן שיטתי תשואות חריגות אלא בתקופות מסוימות. בוול סטריט משתמשים במונח "אלפא" כמדד לביצועים שמראה מתי אסטרטגיה, סוחר או מנהל תיקים, הצליחו לנצח את תשואת השוק במשך תקופה מסוימת. המדד הזה מודד את הביצועים של ההשקעה מול מדד שוק או בנצ'מרק שנחשבים כמייצגים את תנועת השוק בכללותו כאשר התשואה העודפת של ההשקעה ביחס לתשואה של מדד הבנצ'מרק היא האלפא של ההשקעה.
אלפא עשויה להיות חיובית או שלילית.
מה שאומרים בתי ההשקעה ללקוחות הוא שתחומי השקעה שונים, במיוחד נישות תעשייה שיצרה מהפכת הטכנולוגיה (ובמיוחד מדגישים את הנישות התֶּמָטִיות, נישות תעשייה מוגדרות בתחומים כמו רכב חשמלי ואוטונומי, התוכנה, הביוטכנולוגיה, מוליכים למחצה ועוד) ושהמניות שמייצגות אותן עלו במאות אחוזים עד ל-2022, נפלו מאז בצורה דרמטית (69% ממניות הטכנולוגיה נפלו ביותר מ-50%) ונוצרות הזדמנויות בעלות פוטנציאל אלפא חיובי גבוה. לדעת מומחי בתי ההשקעה כדאי למשקיעים לחשוף עצמם למצבים הללו ולעקוב מקרוב אחרי הנושאים המתפתחים שבעתיד יובילו את הכלכלה.
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תהליך כזה", אומר אסטרטג ההשקעות של חטיבת ניהול ההשקעות במורגן סטנלי, "אידיאלי בתקופה כמו הנוכחית. משקיעים שמוכרים ללא אבחנה בגלל סנטימנט הדיכאון שהשתלט על התחום הטכנולוגי מאפשרים למשקיע הנבון חשיפה, לתחומים בעלי פוטנציאל גדול לטווח ארוך בהערכות שווי סבירות הרבה יותר ממה שהיו במהלך ריצת השוורים של 2021. זו בדיוק התקופה שמאפשרת לזהות את מנהיגות העתיד בנישות שמתפתחות".
במורגן סטנלי כדוגמה בחרו בשמונה נישות תעשייה תֶמָטִיות שהם מאמינים שכדאי למשקיעים להתרכז בהן: רכב חשמלי (ואוטונומי), הדור הבא של תעשיית הבריאות, המעבר לאנרגיה נקיה, מוליכים למחצה, סייבר, אוטומטיזציה (כולל לימוד מכונה ובינה מלאכותית), טיפול במים וגם את תחום הבניה כללו.
יש הרבה הגיון השקעתי מאחורי ההמלצות הללו. תיקוני הערכות בשוק שעולה (במיוחד בשוק שעולה על חלומות טכנולוגיים כפי שקרה מאז 2009) מאפשרים למשקיע לאבחן "חוזק יחסי" של חברות ומגזרים. ההיסטוריה של מחזוריות שוק מצביעה על כך שכתוצאה מתיקון ערך שמגיע לאחר שיא אפשר לאבחן איזה חברות או תחומים מחזיקים מעמד הכי טוב בדרך למטה, אלו גם יובילו בדרך חזרה למעלה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אנחנו ממשיכים להחזיק בדעה שמיתון לא יהיה, אפילו כלכלת אירופה מתחזקת ובמהירות גדולה משציפו, אבל אין מה למהר וזה הזמן להקדיש למחקר עצמאי.
תעשיית המוליכים למחצה כדוגמה: מניות תעשייה זו הוכו קשות (אם כי אסור לשכוח כמה עלו קודם לנפילה). "האם אתה מוכן לנסיעה ברכב חשמלי ואוטונומי?", שואל ד"ר סקוט הלפשטיין, מנהל בכיר במורגן סטנלי, במאמר שכתב תחת הכותרת "תחבורה 2050" (שלצערי אסור להעביר לקוראים ללא רשות החברה), "מה דעתך על נסיעה הביתה במונית מעופפת? או מה לגבי חצייה, במכונית שלך (בתנאי שהיא טסלה), של לוס אנג'לס בשעות השיא בתחבורה ובמהירות 240 קמ"ש בשעה?" הלפשטיין מציין שהחדשנות הטכנולוגית בתחומי "האנרגיה החילופית והרכב האוטונומי" תשנה לחלוטין את מגזר התחבורה הגלובלית שמגלגלת 4.3 טריליון דולרים לשנה "בים, באוויר, בכבישים ובמסילות".
הוסיפו לכך 700 מיליארד בלוגיסטיקה והרי לכם "שחזור" של 5 טריליון דולרים שללא שבבים ומעבדים לא יצלח. השינויים בתחבורה הם רק חלק זעיר מהשינויים שתלויים במוליכים למחצה בשאר התעשיות, "אתה מעוניין בחיסון נגד סרטן או התקף לב?", רק "בעזרת" המוליכים למחצה. מישהו מאמין שהביקוש למוליכים למחצה לא ימשיך לגאות? ואפילו לא הזכרנו את תחום הביטחון.
המוליכים למחצה מאפשרים את ההתקדמות של תעשיות התקשורת, הבריאות, הרכב, מערכות צבאיות וחלל, אנרגיה נקיה ועוד והם גם חיוניים לאינספור יישומים אחרים. "המוח של תעשיית האלקטרוניקה" ו"השמן שמניע את העולם הדיגיטלי" מכנה אותם Vijay Chandar, אסטרטג השקעות במורגן סטנלי. זו תעשייה שמוצריה הופכים, בקצב מהיר יחסית, בגלל החדשנות, ממוצרים יקרים לסחורות מה שמבטיח שהביקוש למוליכים למחצה צפוי להישאר גבוה. לא רק בגלל הביקוש הצרכני למוצרים שעושים בהם שימוש אלא בשל הביקוש הגדל למעבדים שהופכים ליותר ויותר חשובים ליישומים טכנולוגיים חדשניים.
זו גם תעשייה עם שרשרת אספקה גלובלית שנהנית גם מביקוש צרכני שהולך וגדל וגם מתמיכת הממשלות. לבסוף ישנו סקטור הציוד לייצור מוליכים למחצה (חברות כמו AMAT, KLAK ושכמותן) שהביקוש למוצריו ימשיך לעלות גם בעקבות העלייה בביקוש למוליכים למחצה אבל גם בעקבות עבודות התשתית (בתקשורת, תחבורה, בנייה ועוד) שחשיבותן הולכת וגדלה. סלים כמו SOXX, SMH, TINY ודומיהם שבמהלך 2022 ירדו ב-50%, מומלצים, מזה כמה חודשים, ברוב בתי ההשקעה הגדולים. שימו לב שמאז אוקטובר 2021 (נקודת התחתית לתיקון) עלו שלושת הסלים שהזכרנו ביותר מפי 3 מהעלייה בנאסד"ק.
איך להסביר את מניית סיסקו (סימול:CSCO)? האם ענקית הטכנולוגיה "מתעוררת", סוף-סוף בוול סטריט? העלו בבקשה את גרף מניית CSCO, מתחילת 1995 (אז התחיל "המסע" לכיוון הבועה ב-2000 ולהתמזגות הטכנולוגיה לתוך כלכלת המיינסטרים ב2008-9) מול גרף הנאסד"ק, גרף "בחירי" הנאסד"ק, ה-QQQ או גרף סל הטכנולוגיה הגדול XLK ותגלו שבעוד שכל שלושת המדדים נמצאים הרחק מעל לשיאי 2000, CSCO עדיין הרבה מתחת לשיא הבועה. בתחילת 2000 הגיעה CSCO למעמד של החברה בעלת ערך השוק הגבוה בעולם, לפני MSFT ו-GE. החברה, שהונפקה ב-1990 בהערכת חברה של 224 מיליון דולרים הגיעה, במרץ 2000 להערכה של למעלה מ-546 מיליארד (79 דולר למניה) ובסקר מומחים שנערך באותם ימים נבחרה חברת סיסקו כ"חברה הראשונה בהיסטוריה שתחצה הערכה של טריליון דולרים".
רק שתבינו את גודל החלום שסיסקו יצרה למשקיעים בשיא הבועה (מרץ 2000) אז את 1999 סיימה החברה עם מכירות של 11.1 מיליארד, רווח נקי של 2 מיליארד ורווח למניה של 29 סנט כך שבמחיר השיא דאז, 79 דולר, המכפיל ההיסטורי עמד על 272 פעם. החברה, כידוע, לא חצתה את הטריליון ומוערכת כיום בכ-209 מיליארד לערך (50 דולר למניה), את 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 51.6 מיליארד ורווח נקי של 11.8 מיליארד או 3.36 דולר למניה וכרגע נסחרת במכפיל היסטורי של 14.7 כאשר הקונצנזוס ל-2023 מצביע על מכירות של 56.3 מיליארד ורווח של 3.75 דולר למניה, מכפיל של 13.2. הקונצנזוס ההיסטורי של של מכפילי הרווח למגזר הטכנולוגי עומד על 23.9 והקונצנזוס ההיסטורי למכפיל הרווח של ה-S&P עומד על 21.8. להבדיל מ-MSFT שכיום נמצאת (ביחד עם כל חברות הטכנולוגיה המובילות) רחוק מעל שיא הבועה, סיסקו עדיין רחוקה מתחת לשיא כאמור ומה שמעניין הוא שהסיבה לכך אינה קשורה למעמדה בעולם התעשייה הטכנולוגית הריאלי.
בעולם הריאלי סיסקו עמדה בכל הציפיות של וול סטריט ב-2000 אבל בוול סטריט רכשה לעצמה מוניטין של "מנית טכנולוגיה מובילה רדומה ומפגרת" (Laggard-Big Tech sleeping) שמציגה, לאורך השנים, ביצועים שנמוכים בהרבה מהמגזר בוול סטריט. אין ספק שסיסקו אינה מקבלת בוול סטריט את הכבוד על ביצועיה במיין סטריט. סיסקו, שצורפה למדד הדאו ב-2009 (ביחד עם MSFT), מכה את הקונצנזוס בקביעות ובעולם דיגיטלי שנמצא בתהליך של שיקום והחלפת תשתיות, במיוחד תשתיות תקשורת, הייתה צריכה להוביל לא פחות ממובילות נישה טכנולוגיות ענקיות אחרות לבטח לאור הביצועים שלה במיין סטריט. לאחרונה ולאור המצב הבלתי ברור בכלכלה האמריקאית והגלובלית, התחילו משקיעים להתעניין מחדש במניה הוותיקה ומדוע? כי סיסקו היא מניה מעניינת עבור משקיעים שמחפשים דיבידנד סביר ועולה, חברה שמצטיינת בשמירה על ההון, בעלת מאזן חזק, שתמשיך לצמוח בשל השקעות העתיד (שבכל הגדולות שבהן, גלובלית, היא ציר מרכזי) ושפחות חשופה לתנודתיות, משקיעים מסוג זה הולכים ומתרבים בגלל אי הוודאות.
דווקא כעת, כאשר מניות רבות מוכות קשות (אפילו אם הכו הקונצנזוס) בשל ההנחיות המאכזבות (ראו WMT ו-HD לאחרונה) לגבי השנה הקרובה, בולטת CSCO בכך שהנחיותיה חיוביות ויותר מכך, החברה העלתה את הדיווידנד. "ההנחיות של סיסקו", כתבה, בתחילת השבוע, האנליסטית Meta Marshall ממורגן סטנלי, בעדכון על CSCO, "היו טובות מהציפיות וטובות יותר מהבדיקות שלנו. מסתבר שהצורך המתמשך בשיפורי הרשת עקב שינויים בארגון (כמו למשל החזרה לעבודה, הטמעת ה-AI, הענן וה-IOT) גדול משהערכנו". היא לא ממליצה ב"קניה" אבל היא אחת מ-12 אנליסטים שבדקו את החברה בשבוע האחרון העלו שרק 4 מהם העלו המלצותיהם ל"קניה", כל היתר ב-HOLD כך שהמומחים עדיין מהססים. לאחרונה התחילו שמועות על רכישה גדולה שמתקרבת שגם היא, אם אכן תהיה כזו, תשפיע על המניה.
סיסקו נוסדה ב-1984 ע"י הגברת Sandy lerner ובעלה Leonard Bosack מומחי קישוריות מחשב באוניברסיטת סטנפורד, חלוצי הקונספט של local area network (LAN, שמאוד התפתח בישראל, בניצוחה של חברת לננט ז"ל, שהוקמה ב-1985 ע"י בני הניגאל והאחים זיסאפל והדליקה תקוות גדולות, גם בוול סטריט, שנמוגו). סיסקו כיום מפתחת, מייצרת, מעצבת ומוכרת מגוון רחב של טכנולוגיות שמניעות את האינטרנט. החברה משלבת באמצעות הפלטפורמות שלה בין רשתות, אבטחה, שיתוף פעולה, אפליקציות הענן וה-IOT. מדובר בפלטפורמות שעוזרות ללקוחות לנהל יותר משתמשים, יותר מכשירים ויותר דברים שמתחברים לרשתות שלהם וכול זה על מנת לספק ללקוחות פלטפורמה מאובטחת וחכמה ביותר עבור העסק הדיגיטלי שלהם. סיסקו היא המובילה הגלובלית בנושא זה שהוא הבסיס למעשה של המשך ההתקדמות הטכנולוגית.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 9.כמו כניסה למים ,אחרי חורף קר .הכניסה מדודה וזהירה 27/02/2023 07:07הגב לתגובה זוכמו כניסה למים ,אחרי חורף קר .הכניסה מדודה וזהירה .
- 8.איציק 26/02/2023 14:22הגב לתגובה זוהתחזיות של שלמה תמיד אופטימיות, וזה לא אמין בעיני... יש תקופות שצריך לשמור מרחק משוק ההון, אבל מבחינת שלמה העתיד תמיד ורוד
- לאיציק מאיציק.... 26/02/2023 16:50הגב לתגובה זומיני צורות שונות ומשונות...
- 7.מישהו יודע אם הכותב יוס זה שותף של גרינברג? (ל"ת)שלום 25/02/2023 16:02הגב לתגובה זו
- וואללא הרגתם אותי.. יוס זה לא במקרה לרון או אנונימי? (ל"ת)אבי 26/02/2023 11:14הגב לתגובה זו
- 6.משקיעטק 25/02/2023 13:19הגב לתגובה זואנווידיה עלתה מהשפל באוקטובר 2022 ב-150%, וב-8 שנים אחרונות עלתה פי 30!!
- 5.סמי 25/02/2023 13:16הגב לתגובה זוהריבית מקשה על השוק אבל גם זה ישתנה.
- 4.סיסקו עלתה ב-5 שנים מ-43 ל-48.... (ל"ת)מרקוס 25/02/2023 10:11הגב לתגובה זו
- 3.שלומי שושן 24/02/2023 18:27הגב לתגובה זובמניה בודדת שנניח עלתה 30-50%מוכרים קצת "לשריין" רווח.האם התפיסה דומה גם בסלים ?או שלמשל בspy רק קונים במנות ולא מוכרים. תודה רבה משלומי
- שלמה גרינברג 25/02/2023 10:23הגב לתגובה זוובהכרה שלו של מרכיבי הסל. סל כמו SOXX למשל שבו 5-6 כדוגמה, שבו 5-6 מניות "שוקלות" קרוב ל- % 50 וכתוצאה מאירוע חיובי באחת או שתיים מהן עולה הסל בעוצמה (בתקופה של גיאות) הייתי מוכר חלק ולהפך בשפל כפי שקרה לאחרונה עם NVDA ואינטל שמשכו הסל לערך כדאי לקניה.
- 2.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 24/02/2023 18:25הגב לתגובה זו
- 1.אולי די כבר? (ל"ת)גרינברג שלום פרסם 24/02/2023 16:35הגב לתגובה זו
- אולי די איתך טוקבקיסט חובבן (ל"ת)יוס 24/02/2023 18:28הגב לתגובה זו
- הגרינברג מנסה ללהטט ולא הולך לו (ל"ת)צודק מספר 1 24/02/2023 16:55הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
