ניר צמח פוטומיין
צילום: נועם אשל
ראיון

"פוטומיין עדיין לא התחילה את המסע שלה לצמיחה, יש לנו פוטנציאל עצום"

כך אומר ניר צמח מנכ"ל החברה; "יש לנו כיום 37 מיליון משתמשים כיום שזה מספר נמוך מאוד בהשוואה למה שאנחנו יכולים להיות; החלטנו לעבור מצמיחה מואצת להתנהלות אחראית יותר עם הכסף של החברה ולפעול בתזרים חיובי"
דור עצמון | (2)

חברת פוטומיין פוטומיין 0% העוסקת בפיתוח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית (AI) בתחום התמונות המשפחתיות, פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה הכספיים מהם עולה כי הכנסותיה הסתכמו ב-16.15 מיליון דולר בשנת 2022 - עלייה של 31% בהשוואה לשנת 2021.

הרווח הגולמי שלה הסתכם ב-11.4 מיליון דולר (כ-70% מההכנסות), וההפסד התפעולי בכ-98 אלף דולר. פוטומיין סיימה את 2022 עם הפסד נקי של 1.07 מיליון דולר - שיפור ניכר מהפסד של 6.35 מיליון דולר ב-2021.

אחד הסעיפים החשובים בדוחות הוא כמות המשתמשים שבו רשמה החברה עלייה של 4% וכ-441 אלף בסך הכל. בסוף השנה היו לה 452 אלף לקוחות. החברה רשמה גידול של 23% בסך ההורדות של האפליקציה ובסך הכל 36.2 מיליון הורדות ב-2022. בשנה זו הסתכמו המכירות של החברה דרך אמזון ב-871 אלף דולר.

מניית החברה קפצה ב-42% מתחילת השנה למחיר של 22.3 שקל המבטא שווי שוק של 61.5 מיליון שקל.

בראיון לביזפורטל אומר מנכ"ל החברה, ניר צמח, כי "החברה בת 8 שנים באה לפתור את הבעיה של שמירת זכרונות. אנחנו מתמקדים באיך לקחת רגעים ונוסטלגיה של אנשים בודדים, משפחות וקבוצות ולהנציח אותם. הדרך שלנו לעשות את זה היא באמצעות מוצרים טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית ואפליקציות שהטמענו בהן טכנולוגיה שפיתחנו שנועדו לעזור לאנשיםקודם כל לסרוק ולעשות ארכיון אישי שכל בזכרונות שלהן בתוכו. זה מתחיל מלסרוק את התמונה עד הנצחה מלאה של כלל החומרים שיש לבנאדם בבית. לצורך העניין סוג של איגוד כל האלבומים המשפחתיים שיש בבית תחת גיבוי מלא ויכולת שיתוף. אנחנו מפתחים כלים תוך למידה של הצורך של המשתמשים שלנו הרי לאף אחד אין באמת כח לסרוק אלפי תמונות וכאן אנחנו נותנים את המענה. כ-37 מיליון איש כבר הורידו את האפליקציות שלנו ואנחנו אחד הארכיונים הצומחים ביותר בעולם של תמונות היסטוריות עם מיליוני תמונות".

איך אתה מסכם את הדוח האחרון? מה הדגשים שלך?

"החברה ידעה תמיד לפעול בצורה נכונה ואחראית כפי שעשתה בשנה שעברה. בסופו של דבר אנחנו אמורים להגיע לכמה שיותר אנשים בעולם, ראינו את מה שמתרחש בשנים 20'-21' והחלטנו לעבור מצמיחה מואצת להתנהלות אחראית יותר עם הכסף של החברה ולפעול בתזרים חיובי. כך שמבחינתנו זו הייתה שנה שיכלנו לבדוק איך החברה עוברת מצמיחה מואצת לצמיחה תוך שמירה על קופת המזומנים של החברה ועשינו זאת מאוד יפה וזה מה שרואים גם במצגת. אנחנו עושים את זה תוך כדי שאנחנו מודדים שכל הדברים שחשובים לנו כמו למשל פיתוח המוצר, כמות ההורדות וכמות התמונות שאנחנו אוגרים נשמרות ברמה יפה וממשיכים להראות צמיחה.

"השנה עשינו גם התפתחויות מעניינות וחדשות עבורנו. בשנתיים-שלוש האחרונות שמנו דגש על B2B, התחלנו לעבוד עם חברות גלובליות כמו המקבילה האמריקאית ל-MyHeritage הישראלית כך שאחנו מקבלים תשלום לפי שימוש כאשר לקוח שלהם צורך את השירות שלנו".

מהם מנועי הצמיחה שלכם? אסטרטגיית הצמיחה?

"החברה, כמו כל חברה שרוצה לבלוט ולהגיע לעוד משתמשים, מתמחה קודם כל בפיתוח המוצרים שלנו. אם פעם זו הייתה היכולת לסרוק תמונה, היום אנחנו יודעים לתת פתרון למגוון רחב יותר של חומרים כמו סריקת שקופיות ועוד. למעשה אנחנו מעמיקים את המוצר וזו אסטרטגיה מרכזית. האסטרטגיה השניה היא כאמור שאנחנו פותחים את עצמנו ל-B2B. אסטרטגיה נוספת היא העובדה שפתחנו חנות בתוך אמזון שהגיעה למכירות מאוד יפות השנה ושם אנחנו בעצם נותנים כלים שעוזרים לאנשים להעלות ולסרוק כמויות מסיביות של תוכן - למשל אם יש אנשים שיש להם מאוד רבות של שקופיות אז אנחנו מספקים עדשה, תאורה חצובה וכל מה שצריך כדי שזה יהיה יותר קל. דבר אחר הוא השירות שלאחר הסריקה, פוטומיין משמשת גם כספר הזכרונות שלאחר מכן ופיתחנו כלים שעוזרים לעשות תיוג אוטומטי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אנחנו מבינים ש-Google Photos בחרו בכם כשירות מומלץ לסריקת תמונות. מה ההשפעה של הבחירה הזו עליכם?

"העובדה שהם בחרו בנו מגיעה מתוך ההבנה שלהם שיש הרבה מאוד שירותים משלימים שהם היו רוצים שהמשתמשים שלהם ייהנו מהם. כבר היום אפשר בפוטומיין לשמור תמונות ישירות לגוגל פוטוס ובתוך גוגל פוטוס יש חשיפה עצומה של קהל לקישור לפוטומיין ואנחנו בעצם יכולים להפיץ את עצמנו בלי להוציא כסף על שיווק. זו רק תחילת הדרך איתם ואנחנו נבחן בקרוב איך זה עובד".

איפה תהיו בעוד שנתיים?

"אנחנו רוצים העמיק את הפתרונות שאנחנו נותנים למשתמשים. ההצלחה שלנו היא היכולת להביא משתמש שכל ספריית הנוסטלגיה המשפחתית והרחבה שלו יושבת על פוטומיין גם אחרי שהוא סרק. אנחנו נשקיע בצמיחה תוך כדי שאנחנו משקיעים גם בשיווק וגם בצורה אורגנית, נשעה את כל מה שאנחנו עושים היום גם בעולם ה-B2B ונעמיק אותו. פוטומיין עדיין לא התחילה את המסע שלה לצמיחה, יש לנו פוטנציאל עצום עם 37 מיליון משתמשים כיום שזה מספר נמוך מאוד בהשוואה למה שאנחנו יכולים להיות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 21/02/2023 12:37
    הגב לתגובה זו
    האנשים היחידים שמאמינים לשטויות האלה זה היזמים.
  • 1.
    תמיר 21/02/2023 08:02
    הגב לתגובה זו
    איזה תזרים ואיזה נעליים בחייאת השוק אומר את דברו במניה הגרועה או בחברה הזאת ...מזעזעת ברמות
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).