סולאראדג
צילום: NASDAQ

סולאראדג' הפכה להיות הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט עם שווי של 19.2 מיליארד דולר

החברה הונפקה בשנת 2015 לפי שווי של 620 מיליון דולר; בחודש יולי  נסחרה בשווי שיא של  של 20.2 מיליארד דולר; רשמה ברבעון הרביעי רווח מתואם של 2.86 דולר למניה על הכנסות של 890.7 מיליון דולר
דור עצמון | (6)

חברת סולאראדג' סולאראדג' הישראלית העוסקת בפיתוח וייצור מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאים, הוקמה ב-2006 והונפקה למסחר בוול סטריט בשנת 2015 לפי שווי של 620 מיליון דולר. מאז עשתה החברה את הבלתי ייאמן וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 19.2 מיליארד דולר - פי 30.

מניית החברה קפצה ב-29% בשנה האחרונה וב-20% בחודש האחרון בלבד ונסחרת כעת תמורת 344 דולר. עם זאת, מניית החברה עדיין לא נסחרת בשיא שלה שעמד בחודש יולי האחרון על 360 דולר שהעניק לה שווי שוק של 20.2 מיליארד דולר. להלן גרף מניית החברה ב-5 השנים האחרונות:

השבוע פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם הכניסה 890.7 מיליון דולר ורשמה רווח מתואם של 2.86 דולר למניה. בשוק ציפו לרווח מתואם של 1.56 דולר למניה על הכנסות של 879.23 מיליון דולר.

סולאראדג' שצומחת בקצב מרשים של מאות אחוזים בגרמניה, מכרה הרבעון 315 אלף ממירים ו-6.7 מיליון רכיבי אופטימייזר, עם קיבולת הפקת חשמל כוללת של 3.1 גיגה וואט. בנוסף, מכרה החברה סוללות בהיקף של 218 מגה וואט לשעה, ירידה משיא של 321 מגה וואט לשעה ברבעון הקודם, נוכח אילוצי ייצור חיצוני, אך עדיין כפול מהיקף מכירות הסוללות של ENPH המתחרה.

סולאראדג' משתמשת כעת בסוללות מייצור חיצוני (בעיקר מסמסונג) ומתקדמת בייצור סוללות במפעל סלע 2 בקוריאה, עם צפי לתחילת אספקות מסחריות בסוף 2023. הייצור העצמאי של סוללות אמור לשפר את הרווח הגולמי בפעילות זו ב-1,000 נ"ב (מ-15% כעת ליעד של 25%), זאת לצד השפעה חיובית על הרווח הגולמי שצפויה ב-2023 ממספר גורמים, כולל עלויות הלוגיסטיקה (300-350 נ"ב), התחזקות שער האירו מול הדולר (40-50 נ"ב על כל סנט עליה) והשפעת העלאת מחירים.

בתחזית לרבעון הראשון 2023 צופה הנהלת סולאראדג' הכנסות של 915-945 מיליון דולר, מעל הקונצנזוס של 914.7 מיליון דולר, כולל מכירות מוצרי הליבה של הסולאר (כולל הסוללות) בטווח של 875-905 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי non-GAAP ברבעון הבא צפוי לעלות ל-28%-31% בכלל המוצרים ולטווח של 31%-34% במוצרי הסולאר, עדיין נמוך משיעורי הרווחיות של אנפייז ENPHASE ENERGY , המתחרה האמריקאית.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנק ההשקעות אופנהיימר מעדכן את התחזיות בהתאם, וצופים בשנת 2023 הכנסות של 4.15 מיליארד דולר עם רווח Non-GAAP של 8.18 דולר למניה, ואילו בשנת 2024 – הכנסות של 5 מיליארד דולר עם רווח Non-GAAP של 9.58 דולר למניה. בבנק ההשקעות משמרים את המלצת Outperform על מניית החברה, הנמנית על רשימת המומלצות "ישראליסט", ומעלים קלות את מחיר היעד מ-379 דולר ל-383 דולר, בהתבסס על מכפיל 40 לתחזית רווח Non-GAAP לשנת 2024.

צריך לציין עוד שתי חברות ענק סמי ישראליות בוול סטריט - פאלו אלטו ומובילאיי. ובכל זאת, שתיהן כבר מזמן לא נחשבות כל כך לישראליות. פאלו אלטו היא חברה זרה עם פעילות משמעותית בארץ, מובילאיי היתה מקומית, נמכרה לאינטל באקזיט ענק של 15.3 מיליארד דולר והונפקה שוב כחברה אמריקאית, אבל עם בסיס פיתוח ישראלי גדול. 

אחרי סולאראדג' בגודל נמצאת צ'ק פוינט עם שווי של 16 מיליארד דולר. צ'ק פוינט פרסמה לאחרונה דוחות טובים לרבעון הרביעי של 2022 וסיפקה תחזית טובה לשנת 2022 כולה.

שלישית בגודל - נייס עם שווי שוק של 14.1 מיליארד דולר. במקום הרביעי והחמישי - בנק לאומי ובנק פועלים בהתאמה.  

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קצר 16/02/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    להגיד שמובילאיי לא כל כך ישראלית, זה בערך כמו להגיד שהמבורגר זה לא בדיוק אוכל אמריקאי. איך חברה שהמנכל שלה ו 99% מהעובדים הם ישראלים ועובדים מישראל היא "סמי ישראלית"??
  • 4.
    מובילאיי שווה פי 2 (ל"ת)
    עמיר 16/02/2023 13:08
    הגב לתגובה זו
  • היא לא ישראלית יותר (ל"ת)
    אנונימי 16/02/2023 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טעות - מובייל איי (ל"ת)
    הכי גדולה 16/02/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשקיע 16/02/2023 12:12
    הגב לתגובה זו
    תהפוך לחברה עולמית מובליה באנרגיה מתחדשת
  • 1.
    מה זה, יש להם בחברה רק גברים? (ל"ת)
    אני 16/02/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.