ליפט
צילום: יוטיוב/LYFT

הדוחות החלשים של ליפט מרסקים את המניה בלמעלה מ-30% כשהתחרות מול אובר מתעצמת

החברה רשמה הפסד מתואם של 74 סנט למניה על הכנסות של 1.18 מיליארד דולר; העסקים המגוונים יותר של אובר נותנים לה הגנה מסוימת במלחמת מחירים; לא פחות מ-7 אנליסטים הורידו את דירוג המניה
דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה אובר ליפט

מניית ליפט LYFT INC CL A קורסת במסחר לאחר שפרסמה אמש את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 בהם תחזית מאכזבת שהצביעה על חידוש התחרות העזה בתמחור מול אובר UBER TECHNOLOGIES . התוצאות היו כל כך חלשות שלפחות שבעה אנליסטים הורידו את דירוג המניה. ליפט רשמה הפסד מתואם של 74 סנט למניה על הכנסות של 1.18 מיליארד דולר. בוול סטריט ציפו לרווח מתואם של 15 סנט על הכנסות של 1.15 מיליארד דולר.

הצורך להפחית את המחירים כך שיתאימו לאלו של אובר, שהסירה את היטל הדלק שלה בינואר, היה אחד הגורמים העיקריים מאחורי התחזית של ליפט שההכנסות תרדנה. "כשהתחרות הביאה אותם להסיר היטל הדלק, היינו צריכים להבטיח שיש לנו רמות שירות תחרותיות", אמר נשיא ליפט, ג'ון זימר. "אנחנו רוצים להבטיח שאנחנו באמת נהיה אטרקטיביים כדי שאנשים יבחרו ליפט. ולכן, זו העדיפות".

ליפט אמרה גם כי אספקת נהגים מוגברת פירושה שהחברה לא תוכל להמשיך לגבות תעריפים גבוהים יותר בזמני שיא. בטווח הארוך זה יכול להיות יתרון, הפחתת התמריצים המשולמים לנהגים - אבל בטווח הקצר, זו פגיעה ברווחים. אנליסטים אמרו שהשינויים פירושם שהם הורידו את תחזית ה-EBITDA של ליפט ל-2023 מ-516 מיליון דולר ל-207 מיליון דולר. הם הורידו את דירוג המניה של ליפט מ'קניה' ל'ניטרלי' ואת מחיר היעד שלהם ל-12.5 דולר מ-19 דולר.

התחזית החלשה של ליפט באה בניגוד לאובר, שפרסמה ביום רביעי את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי בהם עקפה את צפי האנליסטים בוול סטריט. העסקים המגוונים יותר של אובר נותנים לה הגנה מסוימת במלחמת מחירים. המספרים של ליפט היו כל כך מטרידים, עד שהאנליסטים בוול סטריט מיהרו להוריד את הדירוג שלהם למניה. Citi, DA Davidson, Truist, Loop, Wedbush, JPMorgan ו-KeyBanc הורידו את דירוגם כאשר לכולם היה דירוג 'קנייה' או 'שווה ערך' למניה.

הדירוג לאחור של KeyBanc מעיד על הטון בעקבות פרסום הדוחות של ליפט. "אנחנו מורידים את דירוג מניית ליפט מכיוון שהתוצאות גורמות לנו להרגיש אי ודאות לגבי שיפור הביצועים והרווחים", אמרו אנליסטים ב-KeyBanc Capital Markets. "יש לנו שאלות נוספות אם ההכנסות יכולות להשיג צמיחה בינונית עד גבוהה ב-2023".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ניק 11/02/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    ליפט ואובר, שתיהן עושות מניפולציה בדוחות, עובדים על המשקיעים בעיניים. על פניו לליפט שפועלת רק בארה"ב וקנדה אמורים להיות נתונים יותר טובים, היא גובה יותר מהנוסעים ומשלמת הרבה פחות לנהגים. כתוצאה מזה, היא מתקשה יותר לגייס נהגים ולרוב אלו שנזרקו מאובר עוברים לליפט בלית ברירה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.