למרות האינפלציה: שוק המניות בבריטניה שובר שיאים
בריטניה מתמודדת עם נתוני הצמיחה החלשים ביותר ב-G7 ואוסף של לחצים על יוקר המחיה שמערימים עוד ועוד קשיים על השכבות החלשות וסוחטים באופן אינטנסיבי את התקציבים של משקי בית בעלי הכנסה בינונית.
יחד עם זאת, מעולם לא הוזרם כסף של משקיעים לחברות הגדולות בבריטניה כפי שאנו עדים כיום. מדד הפוטסי 100 FTSE 100 -0.55% שבר שלושה שיאים תוך יומיים במהלך השבוע האחרון, החל מיום שישי שעבר והגיע לשיאים חדשים ברביעי וחמישי. זה מגיע גם לאחר שנה קשה של חוסר וודאות בשווקים, עם מכירת נכסי סיכון והמדדים מ-Stoxx 600 הפאן-אירופי ל-S&P 500 האמריקאי ועד ל-SSE Composite של שנגחאי. העלייה במדד הפוטסי מראה כי למרות לחצים על יוקר המחיה, היא גם קשורה אליה.
חברות אנרגיה כמו Shell SHELL PLC ו-BP BP PLC דיווחו על רווחי שיא והבטיחו דיבידנדים גבוהים יותר לבעלי המניות, מה שהעלה את מחירי המניות שלהן (עם קריאות להגדלת מסים כדי לתמוך בצרכנים הנאבקים בחשבונות הגבוהים). עליית הפוטסי אתמול לשיא כל הזמנים של 7,944 נקודות, נגעה בין היתר הודות לעליות ב-Standard Chartered, אחד מבנקים רבים שרשמו קפיצה ברווחים כתוצאה מהריבית הגבוהה.
בינתיים, הביצועים החזקים של מניות הסחורות גם העלו את המדד גבוה יותר, שכן הם זכו לעליית מחירים, מגבלות אספקה ולאחרונה גם הסיכוי לפתיחה מחדש של הקורונה בסין. "מדד הפוטסי הבריטי לא עוסק בכלכלה המקומית של בריטניה", אמרה ג'נט מוי, ראש תחום ניתוח שוק ב-RBC Brewin Dolphin, וציינה כי למעלה מ-80% מהחשיפה להכנסות של חברות נובעות מחו"ל. מוי אמרה ששילוב של גורמים העלה את המדד לשיא, כולל הצניחות בסטרלינג שעזרו לאותן הכנסות בחו"ל (בדולרים); משקלו הרב באנרגיה, בסחורות ובפיננסים; וגם הביצועים החזקים יחסית של מוצרי צריכה כמו יוניליוור, ומוצרי בריאות כגון AstraZeneca ASTRAZENECA PLC -UK .
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סוזנה סטריטר, אנליסטית בכירה להשקעות ושווקים ב-Hargreaves Lansdown, אמרה שבין שאר הגורמים, העלייה של במדד הפוטסי יכולה להיות מוסברת גם על ידי שברים של תקווה בתמונה הכלכלית, כמו חברת הנדל"ן שדיווחה על "עלייה צנועה" בהזמנת בתים חדשים. היא גם הצביעה על סימנים לפיהם אירופה יכולה להימנע ממיתון ולרכך את משבר האנרגיה. בין הגורמים המכבידים על הציבור בבריטניה הם העלאות הריבית שמגדילות את עלויות ההלוואות, אינפלציה של מוצרי צריכה בסיסיים ומזון של 16.7% ואינפלציה כוללת מעל 10%.
דו"ח שפורסם ביום רביעי על ידי המכון הלאומי למחקר כלכלי וחברתי טען שבריטניה צפויה להימנע ממיתון טכני השנה - אם כי הצמיחה תהיה קרובה לאפס - אבל שאחד מכל ארבעה משקי בית לא יוכל לשלם במלואו את חשבונות האנרגיה והמזון שלו, ומשקי בית בעלי הכנסה בינונית יתמודדו עם ירידה של עד 4,000 פאונד (4,873 דולר) בהכנסה הפנויה. "זה פרדוקס אכזרי שביום שבו מדד הפוטסי הגיע לשיא, פעילים מטעם עד 7 מיליון אנשים בעלי הכנסה נמוכה יותר בבריטניה קראו לממשלה להרחיב את התמיכה שניתנה להם בכל הקשור לחשבונות האנרגיה שלהם", אמר ריצ'רד מרפי, פרופסור לחשבונאות בבית הספר לניהול אוניברסיטת שפילד.
- 1.כל הבורסות בכל העולם יורדות. מה שונה בריטניה? 10/02/2023 20:26הגב לתגובה זוכל הבורסות בכל העולם יורדות. מה שונה בריטניה?
- מציע 11/02/2023 13:16הגב לתגובה זוכבר בשנת 99 חצה את רף ה 4000. מאז כבר 23 שנה לא עבר את ה 8000. וזה בלי לקחת בחשבון את החלשות הפאונד בשנים אלו. המדדים האמריקאים או הדקס עשו ביצועים משמעותית יותר טובים. לאין ערוך.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
