שמוליק וולודינגר רבל
צילום: נועם אשל
ראיון

רבל מכוונת לרכוש חברות ולהגיע למחזור של 400 מיליון אירו - האם המניה נסחרת בחסר?

שמוליק וולודינגר, יו"ר רבל - "אני חושב שהמניה נסחרת בחסר כי היא נמצאת עם מכפיל נמוך מאוד, החברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של כ-10 מיליון אירו בערך בתשעת החודשים הראשונים ובסוף השנה זה כנראה יהיה יותר"
דור עצמון | (6)

מניית חברת רבל -1.61%  נסחרת באזורי שפל למרות הזינוק בינואר. מדובר בחברה שמייצרת הכנסות של מאות מיליונים ממכירות של אביזירים-מיכשור לרכבים. הלקוחות שלה הם ענקיות הרכב ויש לה צבר הזמנות של מיליארדים. במילים פשוטות - מדובר בחברה אמיתית, חברה תעשייתית, והשאלה למה היא הגיעה למחירי השפל ומה יהיה בהמשך?

מניית החברה צנחה ב-35% בשנת 2022 ונסחרת תמורת 4.3 שקל המבטא שווי שוק של 365 מיליון שקל. החברה נמצאת בפחות מחצי מחיר מהשיא שהיה לפני כשנתיים.

הירידה במניה מוסברת בהרעה בתוצאות הכספיות -- החברה הפסידה 4.5 מיליון אירו בתשעת החודשים הראשונים של 2022 על הכנסות של 182.6 מיליון אירו. בשנת 2021 כולה החברה הרוויחה 10.3 מיליון אירו על הכנסות של 232.1 מיליון אירו.

מוצרי רבל שמתמחה בפיתוח וייצור מערכות אוורור ומכלולים מפלסטיק לתעשיית הרכב נמצאים כמעט בכל מותגי הרכב הגדולים והמוכרים בהם מרצדס, פולקסווגן, הונדה, אודי, מאזדה, פג'ו ועוד רבות, אבל זה גם החיסרון שלה. היא מושפעת באופן ישיר מכמות הרכבים הנמכרת. היא מושפעת באופן ישיר מירידה בכמות המכירות בגלל ההאטה-מיתון. 

"בשנת 2022 התעשיות בכל העולם התמודדו עם שינויים רבים: בעיית שרשראות האספקה ומחיריהן, היו בעיות באספקות השבבים, חוסר זמינות של חומרי גלם מרכזיים והתייקרות שלהם וגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה יצרה בעיות אנרגיה", אומר בראיון לביזפורטל יו"ר החברה, שמוליק וולודינגר, "תחבר את כל אלו להתייקרות מחירי ההובלה הימית וכך נוצר עולם שבו ההתמודדות של חברות התעשייה השונות הייתה שונה לחלוטין ממה שהם הכירו"

"רבל מוכרת חלקים לתעשיית הרכב והיא נמצאת פחות או יותר בכרבע עד כשליש מהרכבים המיוצרים. הבעייתיות של תחום הרכב היא שההזמנות הן לא הזמנות למלאי אלא לשרשרת הייצור. לכן, הקטנת הייצור או שיבושים במפעלים משתרשרים מיד ליצרני החלקים כמונו. היתרון של תעשיית הרכב הוא שיש הזמנות ארוכות ולכן ה'נראות' שלה היא גדולה. בשנת 22' נוצרו כמה כוחות שהשפיעו על היכולת של יצרני הרכב לספק את הביקושים שעלו על יכולת הייצור. ההשפעה על רבל הייתה כזאת שבגלל הייצור פחת ב-20%-25%, מימוש ההזמנות שלנו היה נמוך בשיעור דומה באופן טבעי".

האם המיתון-ההאטה הכלכלית תשפיע להערכתך על התוצאות שלכם בטווח הקצר?

"אין חלופה אמיתית לכלי הרכב ורמת הביקושים היא חזקה, יציבה וגדלה עם השנים. בסין למשל הביקוש היה לפני מספר שנים ל-5 מיליון כלי רכב והיום הוא ל-30 מיליון. אירופה די יציבה אך ארה"ב נמצאת במגמת עלייה. אין סכנה, גם בתקופות מיתון, שכמות הרכבים שתימכר תשתנה דרסטית. גם בישראל הביקושים עולים אבל ההשפעה של הסביבה הכלכלית תהיה לדעתי מאוד מוגבלת על שוק הרכב. עם זאת, למרות שחברות הרכב הגדולות ייצרו פחות, הן הרוויחו יותר. למה? כי הן ניהלו את המשבר בתבונה - את השבבים שהיו להן, הן ניתבו לרכבים היותר יקרים ונוצר מצב שפלטפורמות מסוימות עבדו בקיבולת מלאה ופלטפורמות אחרות היו מושבתות לחלוטין.

"כך נוצר מצב אבסורדי שחברות הרכב לא סבלו מהקטנת הכמויות. המלאים השפיעו על ההעדפות של האנשים כי לא הייתה להם בחירה חופשית. כשקצב המכירות שלנו יחזור לסביבות ה-70 מיליון אירו ברבעון, אפשר יהיה להגיד שהעולם חזר לנורמה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

קצב המכירות הרבעוני עומד בממוצע על קצת מעל 60 מיליון אירו. רבל כבר היתה בקצב מכירות כולל של כל הפעילויות) של מעל 70 לפני כשנתיים.  

איפה היתרונות של רבל לעומת המתחרים ואיפה החולשות שלה?

"לרבל יש עשרות פטנטים והיא נותנת בעזרתם מענה ליצרני הרכב השונים לפי דרישה ספציפית. החברה הייתה בין החלוצות של תעשיית השסתומים למניעת אידוי ומחזיקה בנתח השוק הגדול בעולם בתחום הזה כשגודלו כמיליארד אירו. אנחנו חוזים שבהמשך נגדיל את נתח השוק שלנו ומצד שני, למרות כניסת הרכבים החשמליים, כמות הרכבים שכן צורכים דלק עדיין מהווים ציבור מאוד גדול לפוטנציאל של רבל. בעתיד הקרוב אירופה כנראה גם תחמיר את דרישות הזיהום, מה שיגדיל את היקף השסתומים שנדרש בכל רכב בשביל לעמוד ברגולציה.

"החסרונות של החברה מורכבים מהעובדה שאנחנו מפוזרים בכל רחבי העולם: מייצרים בסין, לוקסנבורג, בגרמניה, ספרד ועוד. אין ספק שפיזור גיאוגרפי יוצר מפעלים קטנים-בינוניים ועל מנת להגיע ולמצות פוטנציאל רווחיות מלא, החברה צריכה לצמוח בקצב יותר גבוה ממה שהיא צמחה בשנים האחרונות. חולשה נוספת היא שהחברה מדווחת באירו והתנודות בשערי המט"ח מכבידות עלינו. חצי מהפעילות שלנו הולכת לשוק הסיני ושם זה לפי יואן סיני. לכן החברה עוסקת בגידורים פיננסיים. העובדה שאנחנו מיצרים בכל העולם גרמה לכך שבעיית ההובלה לא משפיעה עלינו יותר מדי".

איפה תהיו בעוד 3-4 שנים?

"אם מסתכלים על ההיסטוריה ורואים שהחברה הצליחה לצמוח בתחומים מסוימים ב-20% בשנה, אז אני מקווה שנהיה חברה של 400 מיליון אירו בערך. אנחנו חברה ציבורית ולכן אני אומר זאת בזהירות רבה. אנחנו רוצים להיות חברה בינלאומית ובשנים הקרובות רוצים לחפש מטרה לרכישה באירופה על מנת להחליש את התלות בתחום הדלק בלבד".

המניה בשפל של בערך כעשור, איך אתה יכול להסביר את זה?

"קשה לי להגיד. רמות המחזורים בשוק ההון הישראלי הן מאוד מאוד נמוכות ולכן בעצם כמות השחקנים היא מוגבלת. ברגע שהתחיל המשבר ב-21'-22' וגם הקורונה, באופן טבעי התוצאות של החברה היו פחות טובות וזה גם התבטא בתדמית שהאנליסטים יצרו לפיה אולי שוק הרכב בעייתי כין אין שבבים וכו'. אני חושב שהמניה נסחרת בחסר כי היא נמצאת עם מכפיל נמוך מאוד, החברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של כ-10 מיליון אירו בערך בתשעת החודשים הראשונים ובסוף השנה זה כנראה יהיה יותר".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    uuu 09/02/2023 16:13
    הגב לתגובה זו
    רק לא הזכירו בכתבה שמדובר על חברה שמייצרת שסתומים עבור מכוניות שנוסעות על דלק ועד 2030 ייצור מכוניו מוסג זה צריך לקטון אם לא להפסיק ואז אין לרבל מוצר שמתאים למכוניות חשמליות...
  • 3.
    חב3ה טובה בבורסה 09/02/2023 15:55
    הגב לתגובה זו
    היתה פאשלה בשסתומים.. מעניין מי היה מחזיק המניות הגדול שיצא וריסק את הנייר...סהכ חברה טובה מחיר פצצה מינוס ....מתי שהוא יקנו טותם, שאלה של זמן...
  • 2.
    ברונכזאורוס 09/02/2023 13:10
    הגב לתגובה זו
    לא קונה ממנו מסטיק בזוקה
  • מייק לבנובסקי, ר''ג 09/02/2023 19:39
    הגב לתגובה זו
    מערבב אוצך עם נתונים לא מדויקים שנשמעים אש, אבל המציאות רחוקה מהערבוב
  • יריב 09/02/2023 15:32
    הגב לתגובה זו
    רבל לדעתי בדרך חזרה למסלול ואני מחזיק ושוקל להגדיל בשערים האלה
  • 1.
    משקיעמ 09/02/2023 12:48
    הגב לתגובה זו
    קיבוץ רביבים עושה כסף לא המשקיעים.
מסחר בייתי (GEMINI)מסחר בייתי (GEMINI)

העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה

הבורסה רוצה להחזיר את פקודת האייסברג לייעודה המקורי: כלי למוסדיים בלבד כאשר המינימום הגלוי יעלה, העמלות יתייקרו, והגמישות במסחר תצטמצם; המשקיעים הקטנים, שעשו בה שימוש במניות עם מחזורי מסחר נמוכים כדי לא להזיז את השוק, ימצאו את עצמם בבעיה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מסחר ספר פקודות

הבורסה משנה את אחת הפקודות שהסוחרים בבורסה מכירים היטב - פקודת האייסברג (Iceberg), שנועדה לאפשר לסוחרים גדולים להסתיר חלק מהכמות שהם מציעים לסחור בה ולמכור אותה בהדרגה, עומדת בפני שינוי מהותי. בטיוטה שפורסמה להערות הציבור, הבורסה מציעה להחמיר את תנאי השימוש, עם קביעת מינימום גבוה יותר לכמות הגלויה והטלת עמלות מסחר נוספות.

פקודת האייסברג הושקה בבורסה בשנת 2014 כפתרון לשחקנים גדולים כמו גופים מוסדיים, שרצו לבצע עסקאות גדולות מבלי להשפיע על המסחר בצורה מהותית. המנגנון יחסית פשוט, כאשר רק חלק קטן מהכמות נחשף לספר הפקודות, וכשהוא מתבצע נחשף חלק נוסף, עד שהעסקה כולה מסתיימת. זה מאפשר לדוגמא למוכר גדול למכור כמות משמעותית מבלי שתהיה פקודת מכירה גדולה בספר הפקודות שעשויה להרתיע רוכשים פוטנציאלים שעשויים להבין שיש מי שרוצה למכור בהיקף משמעותי בנייר.

אלא שבשנים האחרונות, ובעיקר מאז שהבורסה הורידה את רף המינימום לעסקאות ב-2022 (500 שקלים בלבד במניה), גם סוחרים קטנים החלו להשתמש בה. מאז נוצרו מאות עסקאות קטנות אשר לטענת הבורסה יצרו "רעש" מיותר והעמיסו על מערכת המסחר, בניגוד לרוח המקורית של הפקודה. זה גם הוביל לעמלות מרובות אצל הברוקרים, שכן נעשו המון עסקאות במחירי מינימום שגררו עמלות מיותרות.

כעת מציעה הבורסה לשנות את הפקודה. בכל פקודת אייסברג תידרש כמות גלויה מינימלית של לפחות 5% מהכמות הכוללת או סכום כספי מינימלי, הגבוה מביניהם. הרף יעמוד על 2,500 שקלים במניות, 5,000 שקלים באג"ח קונצרניות ונע"מ, ו־10,000 שקלים במק"מ ואג"ח מדינה מסוימות. המשמעות היא שכבר אי אפשר יהיה להסתיר פקודות "זעירות", וכל מי שיבחר להשתמש בכלי הזה יחויב לחשוף חלק משמעותי יותר.

עם זאת, השינוי עשוי ליצור את ההפך ממה שנועדה לו הפקודה, כאשר סוחרים שיראו למשל פקודת אייסברג עם כמות גלויה של 5,000 שקלים במניה, יוכלו להבין שמאחוריה עומדת במקסימום פקודה כוללת של כ-100 אלף שקלים (5% מסך העסקה, כלומר פי 20 מהכמות הגלויה). עצם קביעת המינימום מאפשרת לשוק לקרוא בין השורות ולקבל תמונה טובה יותר על עומק הביקוש או ההיצע.

הפגנת עובדי בנק הפועלים. קרדיט: ארגון עובדי בנק הפועליםהפגנת עובדי בנק הפועלים. קרדיט: ארגון עובדי בנק הפועלים

ידין - בלי עובדים לא תעקוף את חנן פרידמן

בזמן שמנכ"ל בנק הפועלים, ידין ענתבי, פתח את יום המסחר בבורסה, עובדי ועובדות בנק הפועלים הפגינו ממול במחאה על תוכנית הקיצוצים החד-צדדית שמקדמת הנהלת הבנק

רן קידר |
עובדי ועובדות בנק הפועלים  פועלים -1.67%   קיימו היום הפגנה מול הבורסה בתל אביב, זאת בזמן שמנכ"ל הבנק, ידין ענתבי, פתח שם את יום המסחר. העובדים מחו נגד תוכנית הקיצוצים הדורסנית שמקדמת ההנהלה, שכוללת ביטול מאות תקנים, ניודים כפויים והעמקת העומסים, זאת בזמן שהבנק מציג רווחי עתק של מיליארדי שקלים. במהלך ההפגנה נשאו העובדים שלטים בדרישה לעצור את התוכנית. על השלטים נכתב: "ידין - בלי עובדים לא תעקוף את חנן פרידמן".

יו"ר ארגון עובדי בנק הפועלים, רוני גרפונקל, אמר: "ההנהלה מנותקת. בזמן שהבנק מציג רווחי שיא של מיליארדי שקלים, היא פוגעת בעובדות ובעובדים, מצמצמת מאות תקנים ומגדילה את העומסים, שבסוף פוגעים גם בלקוחות ובשירות הניתן להם. ניאבק בנחישות על זכויותינו, על תנאי עבודה הוגנים ועל עתיד הבנק. אנחנו לא חוששים להחריף את המאבק. המסר ברור, לא נוותר על הזכויות שלנו, ולא נאפשר להנהלה לקדם צעדים חד־צדדיים על גב העובדים".

לפני כשלושה שבועות, הכריז ארגון עובדי בנק הפועלים על סכסוך עבודה של כ-8,000 עובדי הבנק. ההכרזה על סכסוך העבודה אושרה מוקדם יותר השבוע במוסדות ההסתדרות הכללית והועברה להנהלת הבנק. הסכסוך הוכרז לאור צעדי קיצוצים חד-צדדיים ושינויים ארגוניים רחבי היקף שמקדמת ההנהלה, שפוגעים ישירות בזכויות העובדים ובביטחונם התעסוקתי, כך על פי הודעת הוועד. ההכרזה איפשרה לעובדי בנק הפועלים לנקוט בצעדים ארגוניים החל מה-17 לחודש ואילך.

הרקע להפגנות

במהלך החודשים האחרונים ניהל ארגון עובדי בנק הפועלים מו"מ מול הנהלת הבנק, אך ההנהלה סירבה להקפיא את הצעדים - שאותם החלה ליישם בפועל. הוועד מסר כי "התנהלותה הדורסנית של הנהלת הבנק כלפי עובדיה נעשית בשעה שהבנק מציג רווחי עתק של כ-9 מיליארד שקל ב-2024, וצפוי לרשום רווחים גבוהים אף יותר ב-2025". הצעדים שאותם מקדמת ההנהלה כוללים תוכנית קיצוצים שכוללת ביטול של כ-770 תקנים, שכבר החלה להיות מיושמת ובאה לידי ביטוי באי איוש של תקנים שהתפנו, איחוד תקנים וביטול תקנים, כך על פי הוועד. עוד לטענתם, מבוצע ניוד כפוי של מאות עובדים מהסניפים למחלקות אחרות, תוך פגיעה בשכרם וביטול פוטנציאל הקידום שלהם לתפקידי ניהול. לפי ראשי הוועד, מדובר ב"פגיעה ממשית באופק התעסוקתי של עובדות ועובדי הבנק, שחיקה בזכויות העובדים, יצירת תנאי עבודה בלתי סבירים שרק יגדילו את עומס העבודה וכתוצאה מכך יובילו לפגיעה בלקוחות הבנק".

בנק הפועלים סיכם באחרונהאת הרבעון השני של 2025 עם רווח נקי של 2.542 מיליארד שקל, לעומת 2.424 מיליארד שקל ברבעון הקודם ו-2.238 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה ברווח מול הרבעון המקביל נבעה בעיקרה מצמיחה בהכנסות על רקע הצמיחה בהיקפי הפעילות, זאת אף שברבעון נרשמה הוצאה להפסדי אשראי לעומת הכנסה מהפסדי אשראי שנרשמה ברבעון המקביל. העלייה ברווח מול הרבעון הקודם נבעה בעיקרה מצמיחה בהכנסות מריבית, מהשפעת המדד בתקופה ומצמיחה בפעילות. שיעור התשואה להון על הרווח הנקי עמד ברבעון השני על 16.7% בהשוואה ל-16.4% ברבעון הקודם ול-16.4% ברבעון המקביל אשתקד.

הגעתו של מנכ"ל הבנק לפתיחת המסחר בבורסה היתה לרגל חלוקת מניות הבנק המתקיימת היום ללקוחות (שבחרו לקבל אותן). לפני כחודש הודיע הבנק שיחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.