תדלוק בתחנת דלק
צילום: אלכסנדר כץ

מחירי הדלק קופצים ביום רביעי ל-7.17 שקלים

מדובר בעליה של 33 אגורות לעומת המחיר הנוכחי שעומד על 6.84 שקלים, אחרי שהממשלה הוזילה אותו ב-10 אגורות. העדכון הנוכחי 'מוחק' את כל ההוזלה
נתנאל אריאל | (6)

מחירי הדלק שוב מתייקרים: בלילה שבין שלישי לרביעי (ב-1 בפברואר) מחירי הדלק יעלו ב-33 למחיר של 7.17 שקלים לליטר בנזין. תוספת בעד שירות מלא תמשיך לעמוד על 21 אגורות לליטר, כך מפרסם משרד האנרגיה. 

המחיר באילת יעמוד על 6.13 שקלים, עליה של 28 אגורות לעומת המחיר הנוכחי. תוספת באילת בעד שירות מלא תמשיך לעמוד על 18 אגורות.

חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, מסביר כי "עליית המחירים החודש הינה חלק מעליית מחירים בינ"ל הן במחירי הנפט ויתרה מכך במחירי הבנזין. הסיבות לעלייה הן המשך הסנקציות על מטעני נפט רוסיים והחמרתן ובנוסף מזג האוויר. הסופה החמורה שפקדה את מרכז ארה"ב בתחילת החודש הובילה להשבתה של בתי זיקוק ולצמצום ההיצע בארה"ב ולהגברת ביקושים לבנזין ודלק למטוסים. אלו הסתכמו בעליית המחירים אותה נחווה בתחנה".

הנוסחה של משרד האנרגיה היא כזו: המחיר מתבסס על ממוצע מחירי הדלק באגן הים התיכון בחמישה ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש. בנוסף כולל המחיר סל הוצאות שיווק, מס הבלו ומס ערך מוסף. התרגום לשקלים מתבצע לפי שער החליפין היציג האחרון שפרסם בנק ישראל לפני שני ימי העבודה האחרונים בכל חודש.

כזכור, לאחרונה הממשלה החדשה החליטה לסבסד את מחירי הדלק מעט ואלה ירדו ב-10 אגורות, אבל כעת כל ההוזלה בעצם נמחקת. אילולא ההוזלה המחיר היה מתקרב ל-7.3 שקלים לליטר. 

נחזור ונדגיש: הממשלה הקודמת, וגם הנוכחית, מנסות להראות לציבור שהן עושות משהו כדי להקל על מחירי הדלק הגבוהים. אבל האמת היא שהסיבה העיקרית לגובה מחירי הדלק היא מס הבלו והמע"מ. אבל למה המדינה בכלל לוקחת כל כך הרבה מס? כי יש יותר מדי מכוניות על הכבישים בישראל, התוצאה היא עומסים ופקקי תנועה בלתי נסבלים.

אז האמת היא שבמקום לשחק במחירי הדלק - המדינה צריכה לבוא ולומר 'ציבור יקר, צריך לעבור לתחבורה ציבורית, צריך שתסעו יחד במכוניות, אם אתם רוצים לעמוד פחות בפקקים אתם גם צריכים לעשות משהו'. כלומר המדינה צריכה לרתום את האזרחים כדי להפחית את העומסים בכבישים, ולא לתדלק את העומסים באמצעות הורדת מסים. אבל במקום זה שרת התחבורה מעדיפה לבטל נת"צים או לבטל אכיפה ובכך היא פוגעת באוטובוסים וגורמת לכך שגם הם יעמדו בפקקים.

ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב בלבד. כשכל אחד נוסע לבד במכונית - ברור שיהיו פקקים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אורן 29/01/2023 20:29
    הגב לתגובה זו
    אבל דיברו הרבה
  • 4.
    עמי 29/01/2023 18:33
    הגב לתגובה זו
    נהגי אוטובוס שנמדדים בזמנים מדלגים על תחנות והאזרח הקטן שצריך להגיע בזמן לעבודה סובל
  • 3.
    ביבי המלך (ל"ת)
    ישראלי 29/01/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אפק 29/01/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    יוקר המחיה על "רפורמות" והעם המטומטם היושב בציון מאמין להם
  • 1.
    שוקי 29/01/2023 16:38
    הגב לתגובה זו
    אני פשוט רוצה להודות לחצי עם מטומטם היושב בציון שבחר לנו ממשלה נהדרת ..האסונות יבואו בבומים
  • הפרקליטות 29/01/2023 17:14
    הגב לתגובה זו
    עכשיו מסביר שזה בגלל חצי עם מטומטם. שוקי הדיביל
מאגר תמר קידוח אסדה
צילום: יחצ

דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות

דוח משק הגז הטבעי בישראל 2025 מתייחס לעשור למתווה הגז, ומצביע על כך שלמרות הייצוא, הגדלת הצריכה וההפקה, עתודות הגז בישראל רק הלכו וגדלו; בנוסף, הדוח מצביע על כך שמחירי הגז והחשמל בישראל ירדו, בניגוד למגמת עלייה עולמית ועל התרומה של היותנו מעצמת גז לבטחון של ישראל 

רן קידר |

דוח משק הגז הטבעי בישראל לשנת 2025, שנערך על ידי BDO פירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל קובע כי עתודות הגז של ישראל יספיקו לפחות עד לשנת 2062, וזאת בהתחשב בהסכמי הייצוא למצרים וירדן.

הדוח התמקד השנה בעשור למתווה הגז, מצביע על מספר הישגים מאז אישור המתווה: ירידה חדה במחירי האנרגיה לצרכן, חיסכון משקי של מאות מיליארדים, התעצמות גאופוליטית והישגים סביבתיים משמעותיים. 

לפי הדוח, למרות הגידול החד בצריכה ובהפקה, עתודות הגז הטבעי של ישראל גדלו בכ-40% מאז 2012 ועומדות כיום על 1,044 BCM. המשמעות היא שאספקת הגז מובטחת למשק המקומי לפחות עד שנת 2062, גם בהינתן המשך ייצוא גז למדינות האזור. ישראל מדורגת במקום השני במדינות ה-OECD בעתודות גז לנפש ובמקום הראשון ב-OECD בשמירת גז לדורות הבאים. בעוד הממוצע של ה-OECD הוא 15 שנה הפקה עתידיות, אצלנו מדובר על 40 שנות הפקדה עתידיות. בנוסף הדו"ח מראה כי 75% מעתודות הגז יישארו בישראל. הדוח מצביע על כך שיצוא גז טבעי מהווה  תמריץ לחיפושים ופיתוח עוד גז טבעי לטובת המשק המקומי, מה שמוביל בגידול בביטחון האנרגטי הלאומי.


                עתודות הגז לנפש במדינות ה-OECD

מחירי הגז והחשמל בישראל נמוכים בכמחצית מהמחירים באירופה

מחירי הגז הטבעי בישראל ירדו בכ-20% מאז המתווה, בזמן שבעולם הם עלו בממוצע ב-57%. כתוצאה מכך, מחירי החשמל בישראל ירדו ב-16% והם כיום נמוכים בכ-50% מהממוצע באירופה. התרומה הכלכלית הכוללת למשק נאמדת בלמעלה מחצי טריליון שקלים, המתבטאים בחיסכון בעלויות אנרגיה ובהפחתה דרמטית של עלויות סביבתיות. 

בחישוב לפי משק בית עולה כי בעשור החולף כל משפחה בישראל חסכה בממוצע כ-1,190 שקל בחודש, ולמעלה מ-170 אלף שקל במצטבר. במקביל, הכנסות המדינה מתעשיית הגז חצו את רף 31 מיליארד השקלים, והתחזית מדברת על כ-635 מיליארד שקל עד שנת 2062. החל מ-2027 צפויה הכנסה ממוצעת של יותר ממיליארד שקל בחודש לקופת המדינה.