חיסון קורונה
צילום: Daniel Schludi on Unsplash

ה-FDA משנה את מדיניות החיסונים. מה יקרה למודרנה ופייזר?

ה-FDA האמריקאי שוקל רפורמה שתשנה ותפשט את אסטרטגיית החיסון נגד קורונה, כזו שתאפשר לרוב הציבור להתחסן בתהליך קצר ופשוט. האם זה יגדיל את ההכנסות של חברות התרופות המובילות ומה יקרה לנובהווקס שהתרסקה?
איציק יצחקי | (6)

ה-FDA האמריקאי שוקל בימים האחרונים שינוי משמעותי באסטרטגיית החיסון נגד קורונה. המטרה היא לפשט את החיסון ולאמץ גישה דומה לחיסון נגד שפעת. כיום, אנשים שרוצים להתחסן צריכים קודם לקבל שתי זריקות של החיסון המקורי בהפרש של שבועות זה מזה. לפי הגישה החדשה, הם יוכלו להתחסן פעם אחת דרך הגרסה העדכנית ביותר של החיסון - ממש כמו חיסון לשפעת. ההחלטה הזאת רלוונטית לרוב האוכלוסיה, אבל לא עבור ילדים צעירים ומבוגרים מעל גיל מסוים.

בשורה התחתונה, על פי המדיניות החדשה, יצרני החיסונים יעדכנו את הזריקה השנתית, שתתקבל לקראת הקיץ, באמצעות תהליך פשוט יותר. אבל מכאן עולות שאלות חשובות בהקשר של שוק ההון האמריקאי: האם המעבר לשיטה החדשה תאפשר הכנסות נוספות לחברות כמו מודרנה  MODERNA ופייזר PFIZER ?

מינהל המזון והתרופות כבר אותת ביום שני על מעבר לחיסון שנתי. במסמכים שפורסמו לקראת ישיבת הועדה המייעצת, נאמר כי המטרה היא לפשט את התהליך. עוד נאמר, כי בכל חודש יוני תתקבל החלטה מהו הזן של הנגיף שצריך להתמקד בו. ה-FDA יידע כבר במרץ מהו הזן שבו צריך לטפל.

במנהל התרופות ציינו כי אם תופיע גרסה חדשה שגורמת למחלה חמורה יותר, כזו שהחיסון לא מצליח לפתור, היא תתכנס לחשיבה מחודשת של צוות היועצים. 

פייזר ומודרנה פרחו בשיא הקורונה וכעת המשקיעים מצפים לעודף הכנסות של חברות התרופות. פייזר צפויה להכניס יותר מ-6 מיליארד דולר מהחיסונים בשנים 2026 ו-2027, כך שהם רואים אופק. יתרה מכך, החיסונים נמצאים בפיתוח של פייזר, מודרנה וגם של חברת נובהווקס  NOVAVAX INC . מניית מודרנה עלתה אתמול ב-1.5%, בעוד שפייזר ירדה ב-0.3%. נובהווקס עלתה ב-3.2%.

כיום ישנם שישה חיסונים מורשים ומאושרים בארה"ב: הגרסה המקורית של מודרנה ופייזר, בתוספת החיסונים המקוריים של נובהווקס ושל חברת גונסון אנד ג'ונסון JOHNSON & JOHNSON . "ה-FDA מצפה שפישוט התהליך יוביל לפחות טעויות במתן חיסונים. זה יוביל לשיפור בשיעורי כיסוי החיסונים וגם לשיפור בריאות הציבור", נכתב במסמך פנימי.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רוי 24/01/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
    חיסון שמחזיק ארבעה חודשים בלחץ
  • 4.
    גל 24/01/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    מודעים לכמות בלתי נתפסת של תופעות לוואי מהחיסונים האלה ומתעלמים.
  • ארץ השחיתויות הבלתי מוגבלות (ל"ת)
    אמריקה 24/01/2023 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רציונאלי 24/01/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    רק לידיעה מודרנה זה לא רק קורונה ותצםו להודעות על תרופות בתחומים אחרים כמו סרטן והמבין יבין
  • 2.
    בוזזת את המשקיעיםמיוםשהגיעהלבורסה (ל"ת)
    בזן 24/01/2023 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    LOL זה לא מעניין אף אחד. יש 0 אנשים שמתחסנים היום (ל"ת)
    שמוליק 24/01/2023 09:11
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.