בכירי אפל מכרו מניות ב-2022, אבל טים קוק דווקא לא - מה הוא יודע שאנחנו לא?
בזמן ששווקי במניות התערערו והתנדנדו בשנת 2022, כמה מבכירי אפל APPLE החליטו למכור את המניות שלהם בהתאם לתנודות בדולר שהושפע מהעלאות הריבית להבדיל משנת 2021. עם זאת, המנכ"ל טים קוק החזיק במה שהיה לו. הוא לא מכר אף אחת מהמניות מאז 2021, כשהמניה זינקה.
המנכ"ל קוק עלה לאחרונה לכותרות כאשר אפל הפחיתה חלקית את הפיצויים שלו. לקוק תהיה חבילת פיצויים של 49 מיליון דולר ב-2023, ירידה מ-84 מיליון דולר ב-2022. ההטבה האמיתית שלו בשנה שעברה הייתה 99.4 מיליון דולר, ששופרה על ידי תגמול נוסף. רוב השכר שלו בשתי השנים היה בצורת מענקי מניות. חבילת ההטבות של קוק ב-2023 כוללת מענק של 40 מיליון דולר לכל היותר, בהשוואה ל-75 מיליון דולר שיועד לשנת 2022.
המכירה האחרונה של קוק של מניות אפל הייתה ב-25 באוגוסט 2021, אז מכר 2.4 מיליון מניות תמורת 355 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 148.58 דולר למניה. המכירה בוצעה באמצעות תוכנית מסחר של כלל 10b5-1, אשר מבצעת עסקאות אוטומטית כאשר פרמטרים שנקבעו מתקיימים. התוכניות נועדו למנוע את הפוטנציאל של מקורבים להפיק תועלת משימוש במידע פנימי ולא פומבי. כל המנהלים הבכירים של אפל מוכרים מניות באמצעות תוכניות כאלה. לא ברור אם קוק סיים את המכירה המתוכננת שלו, או שהמניה לא תאמה את הפרמטרים שלו.
מניית אפל ירדה בשנה שעברה יחד עם כל סקטור הטכנולוגיה. יצרנית האייפון ראתה ירידה של 27% במניות ב-2022, ובכך מחקה זינוק של 34% ב-2021. מניית אפל ירדה אפילו יותר ממדד ה-S&P 500 שאיבד 19%, אבל מצד שני היא לא הגיע לשיא השלישי של הנאסד"ק שאיבד 33%.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנהלים אחרים של אפל, בהם סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי, היועצת הכללית קייט אדמס, וסמנכ"לית בכירה לקמעונאות ואנשים דיידרה אובריאן מכרו יותר מניות לפי שווי הדולר ב-2022 מאשר בשנה הקודמת. סמנכ"ל התפעול ג'ף וויליאמס מכר פחות מניות ב-2022 מאשר ב-2021. מאסטרי מכר ב-2022 כ-273,034 מניות של אפל תמורת 44.4 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 162.68 דולר כל אחת. זאת בהשוואה לשנת 2021, אז מכר כ-286,901 מניות תמורת 40.7 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 141.95 דולר כל אחת.
אדמס מכר כ-256,139 מניות של אפל ב-2022 תמורת 38.1 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 148.93 דולר כל אחת, לעומת מכירות של 76,000 מניות ב-2021 ב-10.7 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 141.16 דולר כל אחת. בשנת 2022 מכר אובריאן כ-236,916 מניות של אפל תמורת 35.3 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 148.80 דולר כל אחת, לעומת מכירות של 140,777 מניות ב-2021 תמורת 19.7 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 139.94 דולר כל אחת. וויליאמס מכר כ-105,901 מניות של אפל ב-2022 תמורת 18.8 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 177.75 דולר כל אחת, בהשוואה למכירות של 299,696 מניות ב-2021 תמורת 39.9 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 132.98 דולר כל אחת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
