סין
צילום: Christian Lue on Unsplash

סין נפתחת מהר והריבאונד עוד בחיתוליו - האם זה מהר מדי?

המניות הסיניות נמצאות בריבאונד זה מספר ימים על רקע ההקלות במדיניות הקורונה במדינה הקומוניסטית; לצד זאת, קיים חשש שהפתיחה המהירה תביא לחודשים קשים לאור העובדה כי הקורונה עדיין מתפשטת - לאן הולכים מכאן?
דור עצמון | (1)

ההתרחקות הפתאומית של הרשויות הסיניות ממדיניות ה"אפס-קורונה" תואמת לשינוי המהיר בסנטימנט המשקיעים לגבי מניות סיניות מהאווירה הדובית של השנה האחרונה. ככל שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם נפתחת מחדש, אסטרטגים רבים יותר רואים בסין הזדמנות לביצועים טובים יותר בשוק. המניות הסיניות זינקו מאז שנפוצו הדיווחים הראשוניים על כך שבייג'ינג תחשב מסלול מחדש בכל הקשור מגבלות הקורונה הקשות שחנקו את הכלכלה ותתקדם לעבר מדיניות שיכולה להחיות את הצמיחה.

הקרן הנסחרת בבורסה iShares MSCI China (MCHI) ISHARES MSCI CHINA A ETF עלתה ב-48% בעוד ש-iShares China Large-Cap ETF (FXI) ISHARES CHINA LARGE-CAP ETF עלתה ב-49% מאז סוף אוקטובר. אף על פי שהמניות הסיניות עצרו השבוע את הזינוקים, אסטרטגים רבים רואים עוד עליות קדימה וכי השוק עומד להרוויח מתפנית כלכלית.

רמת השוריות משתנה אבל גם מי שזהיר רואה התאוששות חזקה באופק. חלק מהשינוי בסנטימנט הוא הקצב המהיר שבו מתרחשת הפתיחה. כלכלן Capital Economics Asia, מארק וויליאמס, אמר כי סין עוברת את גל הקורונה ונפתחת מחדש הרבה יותר מהר ממה שהעריכו לפני שלושה-ארבעה שבועות, כאשר על הפרק עומד ראש השנה הירחי בו אזרחים רבים נעים ממקום למקום ברחבי המדינה. "דצמבר נראה כאילו היה נקודת שפל (לפעילות כלכלית) לעומת החולשה שנמשכת עד ינואר", אמר.

בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, העוקב אחרי הנעשה בסין, אמר כי תנועת הרכבת התחתית חזרה לכ-2/3 מהממוצע הרגיל, ככל שבייג'ינג מובילה את ההתאוששות. איסוף ואספקת חבילות אקספרס חזרו לכ-90% מרמות השיא של נובמבר והטיסות הפנימיות חזרו ל-70% מהרמות טרום המגיפה, אם כי הטיסות הבינלאומיות נמצאות בפחות מ-10% מהרמות של טרום המגיפה. בקצה השורי יותר של הספקטרום, האסטרטגים של מורגן סטנלי חזו השנה קצב צמיחה של 5.7% בתוצר, בהשוואה לקונצנזוס של 4.8%. השוק אינו מעריך את ההשלכות מרחיקות הלכת של הפתיחה מחדש ואת האפשרות שסין יכולה לראות "התאוששות מחזורית חזקה", כתבו האסטרטגים.

הרקע למניות הסיניות השתנה בצורה ניכרת: לראשונה מזה ארבע שנים, המדיניות הכלכלית והרגולטורית מתואמות לצד הקורונה - מה שמהווה יתרון ולא מכשול לשוק, כאשר האסטרטגים של מורגן סטנלי משווים את הדבר לכך שבסוף 2008 ותחילת 2009, כאשר סין הצליחה לצאת מהמשבר הפיננסי העולמי. האסטרטגים רואים במניות הסיניות ביצועים טובים יותר בחלקים אחרים של העולם, שכן הפעילות הכלכלית וצמיחת הרווחים של סין צפויות להיות מואצות במהירות והסיכונים הקשורים למדיניות הפנים והגיאופוליטיקה נראים פחות נוקשים לעת עתה.

מורגן סטנלי מעדיף מניות אינטרנט סיניות נזילות גדולות - במיוחד עליבאבא ALIBABA GROUP - כדרך לנצל את ההתאוששות. אנליסטית Citi, אלישיה יאפ, רואה אפשרות שמניית עליבאבא תמשיך לעלות, מה שמעלה את מחיר היעד שלה ל-160 דולר השבוע. המנייה עלתה אתמול ב-3.6% ל-114.8 דולר, וב-30.4% מתחילת השנה. בין הזרזים: התאוששות בעסקיה, השלמת הרישום הראשי שלה שהוסב להונג קונג מארה"ב ואישור אפשרי לחיבור מניות שיכול לפתוח אותה למשקיעים ביבשת. התעוררות בהכנסות בענן וצמיחת מסחר קמעונאי בינלאומי אמורה גם לחזק את הצמיחה בטווח הקרוב.

גם מניות המושפעות מתיירות, בילויים ונסיעות צפויות לעלות. האנליסטים של מורגן סטנלי חזו שההכנסות של מקאו בשנת 2024 יעלו על רמות 2019 כשהתיירות תחזור. בין מניות המשחקים אותן הם מסמנים כבעלות פוטנציאל: MELCO RESORTS & ENTERTAINMENT . הם גם אופטימיים לגבי מניות של חברות הנסיעות והצרכנות כמו בגדי ספורט, משקאות חריפים וחברות דיוטי פרי.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם האסטרטגים של Citi אופטימיים, במיוחד מכיוון שסין היא הכלכלה הגדולה היחידה שעומדת להתאושש השנה. הם מצפים לצמיחת רווח למניה של כמעט 14% מהרמות שלפני שנה עבור חברות מדד ההאנג סנג. בין הבחירות המובילות שלהם:  JD.COM , Chow Tai Fook Jewellery (1929.Hong Kong) ו- AIA GROUP LTD .

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נ.ש. 11/01/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
    שתבוא זה קצב הצמיחה. שבמצב מסוים עלול ליצור היפר אינפלציה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.