זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

האם יש הזדמנות קנייה בטסלה ומה צפוי במניות הביטחוניות?

האם תתחיל מגמת שיפור בוול סטריט או המשך ירידות? וגם - אילו קרנות סל מאתגרות את ה-S&P 500?
זיו סגל | (12)

האם אחרי חגיגות תחילת השנה גם כאב הראש בוול סטריט יעבור? זאת שאלת טריליוני הדולר ומליארדי הביטקוין שעומדת במרכז. מכיוון שאנחנו עוקבים אחרי המדדים באופן שוטף ולא התרחשו שינויים דרמטיים בשבוע החולף (היו דרמות תוך יומיות לרבות ביום שישי) נשאיר את ה-S&P 500 להמשך. נתחיל עם מניה דרמטית בבעלות דרמטית: טסלה TESLA INC . השאלה: האם נוצרה כאן הזדמנות קנייה? ננצל את השאלה גם להמשך מסע הלימוד שלנו על זיהוי הזדמנויות קניה.

הגרף הראשון, ברזולוציה ארוכת טווח, מראה לכם שני דברים:

1. תמיכת הפיבונאצ׳י שהיתה יכולה להתקיים ב-166 דולר לא עבדה. זה אומר שטריטוריאלית אנחנו במקום של מגמת ירידה. העובדה שטסלה ירדה מ-409 דולר ל-109 דולר משקפת זאת שכן מדובר ביותר מ-61.8% מרמת השפל ההיסטורית. אני מניח שאם רגע נביט אחורה ונשאל האם היינו מאמינים למישהו שלפני שנה היה אומר לנו שטסלה תגיע לשער הזה אזי תשובה כנה צריכה להיות שלא. ללמדנו על תעתועי השוק וכוחן של ירידות שערים.

2. למרות שבירת רמת הפיבונאצ׳י, טסלה מראה תמיכה ב-109 דולר.

גרף הנרות מראה לכם תבנית שמלמדת על סיכוי לשינוי לטובה. קוראים לה כוכב בוקר וכשהיא מגיעה מעל רמת תמיכה משמעותית היא מעניינת. כוכב בוקר מורכב מנר יורד (האדום המלא) נר של שיווי משקל (הקטן על התמיכה) ונר עולה שלישי שקופץ ממנו. במקרה של טסלה זו לא התבנית הקלאסית האידאלית אבל מספיק קרובה להיות כוכב בוקר. מכיוון שטסלה מהווה סמן חשוב לשוק, התמיכה והכוכב יכולים לתת לכם סיבה לאופטימיות.

עוד תמיכה

עוד מניה מלהיטי העבר הקרוב שצנחה בלי מצנח היא MU MICRON TECHNOLOGY . את השעור על רמת תמיכה עשינו בשבוע שעבר אז היום פשוט נראה אותה. עוד אין ל-MU עוצמה בהשוואה ל-S&P 500, כפי שהדבר מאפיין את סקטור הטכנולוגיה בכללותו אבל מצב האינדיקטורים מעודד. אפשר לפתוח פוזיציה התחלתית ואז לראות אם מתפתחת מגמה ועוצמה.

נודדים לעולם של שפיות

לא מזמן כתבתי כאן על השקעה בקרן סל למניות שקשורות לתעשיות ביטחוניות לאור העובדה שמגמת המלחמות בעולם בעליה. התחלתי לחפש גם רעיונות למניות בודדות ועדיין לא מצאתי משהו שיזיז אותנו מקרן הסל המפוזרת למעט אחד.

מדובר באלביט מערכות אלביט מערכות (US) שנסחרת גם בנאסד״ק. מניה של חברה ביטחונית במדינה שהיא בצמרת טכנולוגיית הביטחון העולמית. אני לא נתקל בהמלצות וכתבות לגביה כחלק מהמעקב שלי אחרי השווקים בארצות הברית ולכן היא היתה מתחת לרדאר שלי. מכיוון שהתאמצתי לחפש וחשבתי עליה החלטתי לבחון את הגרף והוא מצא חן בעיני (למעט העובדה שלהשקיע במלחמות זה פחות מרגש והמילה ״הגנה״ שנותנים לתעשיות האלו לא ממש עוזרת להרגשה). על הגרף רואים שילוב של תמיכה אופקית ותמיכה פיבונאצ׳י (להבדיל מטסלה) ולכן ראוי לבחון השקעה באלביט מערכות מהזווית הביטחונית - טכנית.

ניסיתי השבוע לחשוב איזה מדינות בעולם יכולות להיחשב חוף מבטחים. התשובה הטריוויאלית היא שוויץ אבל לאחר חשיבה נוספת ברוח הנוודות הדיגיטאלית ובעזרת חברה טובה וחכמה עלו שתי מדינות: ניו זילנד ודנמרק. להבדיל מהניתוח של אלביט מערכות אין כאן משנה סדורה, יש כאן הרחבת אופקים ובחינת אפשרויות. השילוב בין ניתוח טכני לקרנות סל הוא שילוב מנצח בפשטותו לבדיקת אפשרויות.

קיראו עוד ב"גלובל"

קרן הסל להשקעה בניו זילנד היא ENZL ISHARES MSCI NEW ZEALAND CAPPED ETF . הנה מצאנו קרן סל שעלתה מעל הממוצע הנע ל-200 יום, חזקה משמעותית בהשוואה ל-S&P 500 ולכן מהווה פיזור מעניין לתיק.

וגם קרן הסל להשקעה בדנמרק, EDEN ISHARES MSCI DENMARK ETF , מראה שהמחשבות שלי הן בכיוון הנכון. מגמת עליה מתפתחת ועוצמה מול ה-S&P 500.

יצא לקראת השנה החדשה התרחבנו לישראל, ניו זילנד ודנמרק. עכשיו נסיים עם עדכון S&P 500.

לא היה כלום? בקרוב יהיה

כשבועיים מחזיק אותנו ה-S&P 500 בין הקווים ואין ניצחון לאופטימיים או לפסימיים שביננו. כך גם ביום שישי בו במהלך המסחר התרחשה פתאום ירידה חדה שגרמה לכולנו לשאול ״מה קרה״ ובהמשך המדד התאושש.

אתם כבר מכירים את הגרף, את החיצים שמראים את תחום ההכרעה (שרק נהיה יותר ויותר חשוב ככל שהוא מוכח כרלבנטי) ומה שהוספתי הוא נקודת מפגש עתידית עם קו המגמה היורד באזור ה-3950. מהלך מעל קו המגמה יהיה הסימן שלנו להתחלה חיובית ל-2023.

אחד מהעוגנים להמתנה האופטימית שלי הוא תרשים ה-X ו-O של ה-S&P 500 שמראה את קו המגמה שתומך בו. זה הקו שעזר לי גם באירועי המסחר המאתגרים של השבועיים האחרונים לשמר את הסבלנות. תוסיפו לכך את מצבו האופטימי של הדאו (לא אחזור עליו היום כי אין שינוי דרמטי לעדכון) ואת התמיכה המשולשת לנאסד״ק 100 שתוכלו לראות על הגרף ונראה לי שיש עדיין בסיס לאופטימיות. מהלך מהימן של הנאסד״ק 100 מעל 12000 יהיה סימן חיובי.

האם השווקים יעלו ביום שלישי? ב-2023? כמובן שאת התשובה הנכונה רק הם יספקו. אנחנו לא באמת יודעים. תפקידם של הניתוחים והתחזיות הוא להגדיר מה הפוזיציה שאנחנו מחזיקים כהערכות ומה הפעולות שאנחנו נדרשים לעשות בכל מצב. המיפוי הנכון והפעולות הנכונות הם שחשובים. כרגע המיפוי הנכון הוא: תמיכה ופוטנציאל לעליה. הרגש שמוסיפים להם (אופטימי או פסימי) לא באמת משנה לשווקים עצמם.

התנועה האופקית של ה-S&P 500 לא תימשך לעד. קיבלנו שבועיים של הערכות ל-2023. ינואר הולך להיות קר ומעניין. אנחנו נמשיך לעקוב.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מה עם טסלה עדיין חיובי לגביה? (ל"ת)
    יוני 03/01/2023 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הכוון למטה-די עם האופטימיות (ל"ת)
    משה 03/01/2023 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אחרי פספוס המכירות אים תשבור את ה109 ..תלך ל94. (ל"ת)
    שחף 03/01/2023 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סמי 03/01/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
    במהלך החודשים האחרונים, במיוחד בדצמבר, המדדים ירדו בשיעור ניכר. לצערי לניתוחים הטכניים לא נראה שיש ,כיום, השפעה ממשית.
  • אז מה? לא יבטלו את הפינה של זיו! (ל"ת)
    ליאורה 04/01/2023 19:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משקיע 03/01/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    שוב כיף גדול לקרוא ולקבל את הניתוחים שאתה עושה, אף אחד לא מתיימר כאן לנבא מה יהיה וכפי שאמרת הניתוח עוזר לקבל החלטות בהתאם למצב
  • 5.
    A 02/01/2023 15:26
    הגב לתגובה זו
    מתי תבינו של ורות על הגרף אין שום משמעות ושום השפעה על מניות
  • 4.
    צח 02/01/2023 13:18
    הגב לתגובה זו
    הזו. לפחות עד שלא יהיה שינוי במדיניות הפד או האינפלציה תרד מאד
  • לטכני אין משמעות בכל תקופה תקרא ניתוחים טכניים ותבין (ל"ת)
    פיבונצי 02/01/2023 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לירי 02/01/2023 13:07
    הגב לתגובה זו
    הורידה אותה עוד שלב, וכרגע היא ב-58,000. מקווה שלא תנפיק עוד הודעות חיוביות בטווח הקרוב.....
  • 2.
    למה שתתחיל מגמת שיפור רק בגלל שהתחלף המספר ל 2023 ? (ל"ת)
    בייבי ביי ביי 02/01/2023 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נ. 02/01/2023 12:23
    הגב לתגובה זו
    הגרף לא מראה ראש וכתפיים שהיעד שלו הוא תחתית הגרף?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.