מיידוף הישראלי - כתב אישום נגד מיכאל בן ארי בגין הונאת משקיעים במאות מיליוני שקלים
בן ארי הוסגר בסוף השבוע לישראל לאחר שנמלט מישראל בחודש מאי 2021; על לפי כתב האישום גייס בן ארי סכומי עתק של למעלה מ-550 מיליון שקל מכ-960 משקיעים, תוך הבטחות שווא לתשואה חריגה
פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד מיכאל (מייק) בן ארי, הבעלים והמנהל של חברת EGFE בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. יחד עם כתב האישום הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים.
בן ארי הוסגר בסוף השבוע לישראל לאחר שנמלט מישראל בחודש מאי 2021, תוך שימוש בדרכון מזויף ולמרות קיום עיכוב יציאה מן הארץ נגדו. בחודש יוני האחרון נעצר בן ארי במעבר הגבול בבוסניה והרצגובינה, וביום 17.7.2022 הוגשה בקשת הסגרה בעניינו על ידי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לרשויות בבוסניה והרצגובינה. בסוף השבוע האחרון הסתיימו הליכי ההסגרה ובן ארי הגיע לישראל.
על לפי כתב האישום גייס בן ארי סכומי עתק של למעלה מ-550 מיליון שקל מכ-960 משקיעים, תוך הבטחות שווא לתשואה חריגה כתוצאה מהשקעות בסיכון נמוך, ומסירת מצגים כוזבים בדבר אופי ההשקעה ונזילותם המיידית של כספי המשקיעים. אפיק ההשקעה המרכזי שהוצג למשקיעים על ידי בן ארי היה קרן בלו ריבר האמריקנית, אשר הוצגה למשקיעים על ידי בן ארי כקרן המשקיעה באגרות חוב מוניציפליות אמריקניות בעלות דירוג גבוה. חרף העובדה שלמשקיעים הוצג שכספם יושקע בקרן בלו ריבר, לבן ארי לא היה כל קשר עם הקרן, לכל המאוחר החל משנת 2008, ומאז חדל להעביר אליה את כספי הלקוחות.
לאור האמור, גיוס המשקיעים נעשה על בסיס מצגים כוזבים שהציג להם בן ארי, ובהם הבטחות שווא לפיהן ההשקעה בקרן מובטחת, כספי המשקיעים מוחזקים בנאמנות על ידי החברה אך מצויים כל העת בבעלות המשקיעים וכי החברה ערבה למלוא סכום ההשקעה. חלק מן המסמכים שהוצגו למשקיעים על מנת לשכנע אותם להשקיע את כספם בחברה היו מסמכים מזויפים. בפועל, בניגוד למצגים שהוצגו למשקיעים, נהג בן ארי בכספי המשקיעים כבשלו והשתמש בהם בהתאם לצרכיו ורצונותיו. בן ארי פעל ב"שיטת הפירמידה" בכך ששילם לחלק מהמשקיעים את הריבית התקופתית או פרע את הקרן בעת שנדרשה באמצעות כספי משקיעים אחרים. בנוסף, בן ארי העביר את הכספים שגויסו מן המשקיעים לחשבונות בנק בשליטתו והשקיע אותם בנכסים ומיזמים שחרגו מהמצגים שהוצגו למשקיעים ואף רשם את חלקם על שמו הפרטי. כמו כן, בן ארי השתמש בכספי המשקיעים לשורה ארוכה של שימושים אישיים, ביניהם רכישת נכסי נדל"ן והענקת הלוואות פרטיות למקורביו. יצוין כי במשך השנים הושבו למשקיעים כספים בסכום של כ-265 מיליון שקל.
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבן ארי מיוחסת גם עבירה של זיוף דרכון בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות. זאת לאחר, בחודש מאי 2021, לאחר שנחקר באזהרה ועל אף שידע שמתקיימת נגדו חקירה פלילית, יצא בן ארי מישראל באמצעות דרכון מזויף של חברו נחום אייזנשטאט תוך שהוא מתחזה לו ומפר את התנאים המגבילים שהוטלו עליו על ידי בית המשפט (ביניהם עיכוב יציאה מהארץ וערבות בנקאית בסך 2 מיליון שקל). יצוין כי אייזנשטאט הודה והורשע זה מכבר בעניין זה.
בבקשת המעצר עד תום ההליכים, שהוגשה במקביל, צוין כי: "כאמור מעשיו של המשיב מעידים בבירור על מסוכנותו. המשיב רימה מאות משקיעים באופן בוטה במהלך תקופה ממושכת, רכש את אמונם, ופיתה אותם להשקיע באמצעותו מאות מיליוני שקלים, אף שבשום שלב לא הייתה לו כוונה למלא אחר ייעוד ההשקעה המובטח, והוא עשה בכספם ככל העולה על רוחו. כשרשת החשדות התהדקה סביבו, קם ונמלט מן הארץ ומאימת הדין, תוך השארת מאות משקיעים מול שוקת שבורה".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
