המשימה הראשונה באמת של הממשלה החדשה - להעביר תקציב, ומהר
הממשלה מחויבת על פי חוק להעביר תקציב עד סוף השנה או עד סוף חודש מרץ; הממשלה הנכנסת כמובן לא אשמה שהגענו לרגע האחרון, ובכל זאת - זילות החשיבות של העברת התקציב בזמן פוגעת בכלכלת המדינה ובצמיחה: אילולא נפילת הממשלה, תקציב 2020 היה עובר ב-23 בדצמבר 2020, יהיה רע אם זה יחזור על עצמו
הממשל האמריקאי העביר השבוע, ברגע האחרון, את תקציב 2023. זה מזכיר שבארץ התקציב בוודאות לא יעבור בזמן, מכיוון שהחוק מחייב שהתקציב יעבור עד ה-31 בדצמבר. גם אם הממשלה תושבע לפני התאריך הזה, אין סיכוי שהיא תספיק להעביר את התקציב ביום-יומיים שיישארו לה עד הדד-ליין.
כשהממשלה לא תעביר את התקציב עד ה-31 בדצמבר 2022, היא תקבל דד-ליין חדש: היא תצטרך להעביר אותו עד סוף מרץ. לפי החוק, ממשלה שלא מעבירה תקציב עד סוף מרץ אמורה להתפרק. אני בספק אם הממשלה תספיק להעביר את התקציב גם עד הדד-ליין הזה, מכיוון שתהליך העבודה על התקציב הוא תהליך ארוך. זה לא אומר שהממשלה תיפול; ממשלת נתניהו-גנץ יצרה תקדים שלפיו ממשלה יכולה לשנות את החוק. אם הממשלה לא הייתה נופלת ברגע האחרון, היא הייתה מעבירה את תקציב 2020 ב-23 בדצמבר 2020. כך שבפועל, אין דד-ליין אמיתי.
עד שהממשלה תעביר את התקציב, המדינה תתנהל על פי תקציב של 1/12. בכל חודש, החשב הכללי יוכל לאשר למשרדי הממשלה להוציא 1/12 מהסכום שאושר להם בשנה הקודמת. זאת מגבלה משמעותית, מכיוון שאוכלוסיית המדינה גדלה בכל שנה בערך ב-2%, ואם נשארים עם התקציב של השנה הקודמת, זה אומר שאיכות השירותים שהאזרחים מקבלים נפגעת.
יותר מכך, הוויכוחים הפוליטיים בכל פעם שמעבירים תקציב משכיחים את העובדה שהתקציב הוא כלי העבודה החשוב ביותר של כל ממשלה. התקציב הוא פוליטי במובן הטוב של המילה, מכיוון שהוא מאפשר לממשלה להקצות כספים בהתאם לאידאולוגיה של הבוחרים שלה. באמצעות התקציב, הממשלה אמורה להפוך את הבחירה של הציבור למציאות. כל זמן שהתקציב לא אושר, הממשלה לא מיישמת את המדיניות שלה.
- "אל תיגעו בכסף שלנו" הדיל המפוקפק של נתניהו ולפיד
- טראמפ נגד ספרד: מאיים בסנקציות כלכליות על רקע סירובה להגדיל הוצאות ביטחוניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז כשהפוליטיקאים יתפנו מהקמת הממשלה, יתחיל תהליך לקביעת התקציב הבא. כדאי להבין איך התקציב נקבע, כדי לייצר ציפיות לגבי מה יהיה בו, ומה לא.
השלב הראשון הוא קביעת גובה התקציב. בישראל יש שני כללים שקובעים את גובה התקציב. הכלל הראשון הוא כלל הוצאה, והוא קובע בכמה אחוזים ניתן להגדיל את התקציב משנה לשנה. את כלל ההוצאה הראשון קבע שר האוצר נתניהו ב-2004. מאז 2015, כלל ההוצאה קובע כי הגידול המותר בתקציב הוא פונקציה של קצב גידול האוכלוסייה ושל יחס החוב תוצר. לשנה הבאה, כלל ההוצאה קובע כי אסור להגדיל את תקציב הממשלה ביותר מכ-2.7% ביחס לתקציב 2022.
הכלל השני, הוא כלל גירעון. על פי החוק, הגירעון צריך להיות קטן מ-1% מהתוצר. כלומר, לממשלה אסור להתחייב להוצאות הגדולות ביותר מ-1% מהתוצר ביחס להכנסות הצפויות שלה. שני הכללים הללו אמורים לקבוע את גובה התקציב. הממשלה יכולה לשנות את הכללים, כמובן, והיא יכולה לעשות זאת בשתי דרכים:
הראשונה, היא לשחק עם כלל הגירעון. כלל הגירעון קובע שאסור לממשלה להוציא מעבר להכנסות הצפויות. את ההכנסות הצפויות קובע אגף הכלכלנית הראשית, על בסיס של מודלים אקונומטריים. כבר קרה בעבר ששרי אוצר לחצו על כלכלנים ראשיים כדי שהם יגדילו את הציפיות, ועל ידי כך יאפשרו גידול בהוצאות הממשלה. לפי מבקר המדינה, זה קרה, בין היתר, בעת קביעת תקציב 2011/12, ונגמר בגירעון גדול בהרבה מהיעד שתוכנן.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
הדרך השנייה היא לחוקק חוק שיקבע כללי הוצאה וגירעון חדשים. גם זה כבר קרה בעבר. אבל שינוי הכללים בדיעבד, הוא מהלך שמעיד על כך שהממשלה אינה מחויבת לכללים, וזה עלול להוביל לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל. בתקופה שבה הריביות בעולם נמצאות בעלייה וממשלת ישראל עדיין נהנית מריביות נמוכות יחסית בגלל דירוג האשראי הגבוה שלה, פגיעה בדירוג האשראי עשויה להוות מכה לא נעימה לכלכלת ישראל.
אחרי שקובעים את גובה התקציב, ניתן לגשת לסעיפי התקציב. הרוב המוחלט של התקציב מורכב מסעיפים שאין לממשלה שליטה עליהם. הסעיפים הקשיחים הללו כוללים שכר של עובדי מדינה, תשלומי פנסיות, תשלום חובות מהשנים הקודמות, וכדומה. את הכספים שנותרים אחרי שמסכמים את כל ההתחייבויות הללו, ניתן להקצות למטרות שהממשלה מעוניינת לתעדף. זה בדרך כלל כולל גם הקטנת תקציבים לסעיפים אחרים – מכיוון שהממשלה פועלת תחת מגבלת תקציב, אם מגדילים הוצאות בסעיף אחד, זה מחייב קיצוץ בתקציב במקום אחר.
למרות כל הרעש שנעשה מסביב לתקציב, השינויים בפועל יהיו כנראה די מינוריים. כמובן שיהיה מי שירוויח ומי שיפסיד, אבל אלא אם כן הממשלה תחליט לשבור את הכללים באופן משמעותי, זה לא צריך להשפיע על הצמיחה בתוצר בשנה הבאה.
ד"ר אביחי שניר, אוניברסיטת בר-אילן

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
