אפל טים קוק
צילום: אפל

גוגל זכתה בזיכיון לשידורי פוטבול על חשבון אפל, לא בטוח שזה מטריד את טים קוק

ענקית הטכנולוגייה רכשה את הזכויות לחבילה של שידורי משחקים מליגת הפוטבול האמריקאית בעלות של 2 מיליארד דולר בשנה; המשחקים ישודרו בפריים-טיים, ככל הנראה בשירות של YouTubeTV 
מתן קובי |

חברת  GOOGLEרכשה את הזכויות לשידור של חלק ממשחקי ליגת ה-NFL בימי ראשון בארה"ב בתמורה לתשלום שנתי של כ-2 מיליארד דולר. החברה תוכל לשדר את המשחקים בבלעדיות אצלה, שכן המשחקים לא ישודרו בתחנות הטלוויזיה הרגילות. עד כה החברה לא סיפקה מידע בנוגע לכמה ישלמו לקוחותיה בכדי לצפות במשחקים והאם תתמחר חבילות כאלו או אחרות. המהלך ממשיך את המגמה העולמית של מעבר משידורי טלוויזיה מסורתיים אל עבר סטרימינג.

לגוגל שירות הנקרא YouTube TV, אשר כולל בתוכו ערוצי טלוויזיה רבים המשודרים דרך האינטרנט, לשירות יש כרגע כ-5 מיליון משתמשים המשלמים סכום של 65 דולר בכל חודש, החברה ככל הנראה תשמש בשירות בכדי לשדר את אותם המשחקים ולנסות למשוך לקוחות נוספים להצטרף אליו. עד כה, החברה הקודמת שהחזיקה באותן הזכויות הצליחה לגבות מלקוחותיה סכום שנתי של 300 דולר נוספים בתמורה לצפייה באותם המשחקים (25 דולר לחודש).

במכרז על השירות השתתפו חברות רבות ולא פחות גדולות מגוגל -  APPLE ו-  AMAZON . שלושת החברות יודעות כי הן צריכות להמשיך ולחפש מנועי הכנסות נוספים וסטרימינג של אחד מאירועי הספורט המוכרים ביותר בארה"ב זו דרך נהדרת לחשוף קהל רחב יותר למוצרים של אותן החברות. עד ההכרזה של גוגל, הציפייה הייתה כי אפל תקטוף את הזכייה וכעת גוגל עלולה לפתוח פער עליה ועל אמזון בנוגע לתפיסה של הצרכנים ביחס למי החברה המועדפת עליהם לצריכת סטרימינג.

למרות הציפייה של השוק, אפל, אשר בחזקתה כמות עצומה של מזומנים, דווקא אוהבת להיות שמרנית בכל הנוגע לעסקאות שלה. בשנים האחרונות היו חברות רבות אשר השם שלהן ושל אפל עלה ביחד בנוגע לעסקה כלשהי, ביניהן:  DELL TECHNOLOGIES INC ,  INTEL CORPORATION ,  GOPROINC ,  PELOTON INTERACTIVE INC ואפילו  TESLA INC . כעת עולים דיווחים על כך שהחברה תנסה אולי לרכוש את וולט דיסני בתמורה ליותר מ-200 מיליארד דולר, מה שקשה להאמין כי יקרה. עד כה, העסקה הגדולה ביותר של אפל היית לרכישת מותג האוזניות Beats, בעלות של 3 מיליארד דולר.

אפל אוהבת לייצר בעצמה את מנועי ההכנסות שלה והיא מוכנה ושמחה לשלם על כך הרבה כסף, הרבה יותר ממה שתשמח לשלם על חברות מוצלחות רבות. אפילו בנוגע לשירותי טלוויזיה וסטרימינג, אפל השיקה את AppleTV+, שירות הכולל תכנים רבים שהחברה החלה לקדם ולהפיק. השירות של אפל אכן מגדיל את מגוון המוצרים והשירותים שלה, אך הוא עדיין זניח ויותר מ-80% מהרווח של החברה מגיע ממכירות של מוצרים ולא משירותים.

שאלה גדולה שמעסיקה את המשקיעים של החברה היא מה יהיה בנוגע לרכב אותו תשיק על פי השמועות בין שנת 2025 ל-2026. עד כה לא קיבלנו שום הודעה רשמית מצד החברה בנוגע להאם הפרוייקט יצא לפועל, באיזה מחיר ומתי, אך יכול להיות שהחברה שומרת כעת על המזומנים בכדי להשקיע כמה שיותר במחקר ובפיתוח. בסקר שנערך בתחילת חודש ספטמבר עלה כי צרכנים רבים היו מוכנים לרכוש מכונית שפותחה על ידי אפל. מתוצאות הסקר, הנשאלים האמינו כי יעדיפו לרכוש רכב מאפל מאשר משתיים מהחברות המשמעותיות ביותר בתחום הרכב - טסלה ופורד.

אמנם אפל "הפסידה במערכה" בכל הנוגע לזכיינות על שידורי הפוטבול, אך מצד שני - גוגל ככל הנראה הרבה יותר צריכה את זה מאפל. החברה של טים קוק יודעת לייצר מוצרים שהלקוחות שלה חוזרים אליהם כל שנה מחדש וההכנסות שלה עולות בהרבה על אלו של גוגל.

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון האחרון ההכנסות של אפל עמדו על כ-395 מיליארד דולר, אלו של גוגל עמדו על 69 מיליארד, יותר ממחצית מהן הגיעו מפרסומות. בשורה התחתונה בלבד אפל עקפה את כל ההכנסות של גוגל עם רווח בסך 90.15 מיליארד דולר, צפי האנליסטים עמד על 88.64 מילארד דולר. לא רק שהרווח של גוגל הרבה יותר קטן מזה של אפל, גוגל פיספסה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה עם 1.06 דולר למניה, הרבה מתחת לצפי ל-1.25 דולר והמניה צללה לאחר שחרור הדוחות. מתחילת השנה איבדה גוגל מעל 40% משוויה, זאת בזמן שאפל נפלה בכ-28% "בלבד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.