זמנים חשובים ביפן - יוצאים מריבית אפס, הניקיי בירידות חדות
זמנים חשובים ביפן - הרשויות מאותתות לשוק כי המדיניות המוניטרית תהייה פחות מרחיבה מעתה. ביפן ננקטת מדיניות שונה לגמרי מאשר במדינות המפותחות. הריבית שם כבר שנים ברמה של מינוס עשירית ובאופן מיוחד הם מתערבים בשוק איגרות החוב, מכוונים את הריבית ל-10 שנים ל-0% ועד כה אפשרו לה לנוע בטווח של ±0.25 אחוז לכל כיוון.
בעוד שבכל המדיניות המפותחות הריבית עלתה בחדות בחודשים האחרונים, יפן שמרה באדיקות על הריבית מתקופת הקורונה והמשיכה עם המדיניות האולטרה מרחיבה שלה.
זה כמובן גרר פיחות של היין, הצריך את הבנק המרכזי לרכישות גדולות של אג"ח והזרים נזילות לשווקים. הבוקר אומנם הודיע הבנק המרכזי של יפן שהריבית ותשואת הפדיון ל-10 שנים לא ישתנו גם הפעם, אבל השוק התעניין יותר בחלק אחר של ההודעה. מרחב התמרון של תשואת הפדיון הורחב מ ±0.25 אחוז ל ±0.50 אחוז. זאת, רשמית, על מנת לאפשר לשוק איגרות החוב לתפקד בצורה חלקה יותר.
עם זאת, השוק מעריך כי הרחבת המנעד תגרום לתשואת הפדיון ל-10 שנים להיצמד לרף החדש הגבוה יותר, מה שיפעל נגד שוק המניות ויעלה את קרנו של היין.
עוד סיבה שהמניות יורדות – היות והרחבת התחום יכולה לגרום לתשואות הפדיון גם להיות נמוכות יותר, אם למשל יתברר כי המצב הכלכלי במדינה יורע, מדובר בגורם אי וודאות נוסף שיקשה על נכסי הסיכון. זאת משום שעד כה לא יכלו תשואות הפדיון ביפן לחקות את המתחרות שלהן בחו"ל ולעלות גם כן. הן נותרו מלאכותית נמוכות יותר.
כמו כן, יש כאן איתות של הבנק המרכזי כי הצעד הבא עשוי להיות בכיוון של הרחבה נוספת של מרחב התמרון, או אולי אפילו העלאה של הריבית עצמה. אמנם, על מנת להרגיע ולנסות לבלום תגובת יתר של השוק, המתוח ועצבני גם כך, הבהיר הבנק כי לא יהסס לנקוט צעדי הקלה מוניטרית, אם יהיה צורך, וכי הריבית בטווח הארוך תישאר ברמה הנוכחית או פחות מכך. אולם, זו התחייבות שגרתית וחוזרת ועל עצמה, וכאמור אם התנאים ישתנו, לא מן הנמנע שתישקל העלאת ריבית.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- שוק האג"ח היפני - האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמה שזה יקרה? כי קצב עליית מדד המחירים לצרכן (ללא מוצרי מזון טריים) גבוה ועוד יגדל לקראת סוף השנה, להערכת הבנק. כרגע האינפלציה שם עומדת על 3.7% ואילו היעד עומד על 2% בלבד. מדובר בשיא מאז 1991 ויפן ממש לא מורגלת למספרים כאלה.
במסגרת מאמצעי ההרגעה, העריך הבנק כי הכלכלה היפנית תתאושש. כמו כן העריך כי האינפלציה תתמתן לקראת אמצע השנה הפיסקלית 2023. זאת, עם התפוגגות השלכות הקורונה על צד ההיצע והמשך לחץ כלפי מטה על מחירי הסחורות והאטה בכלכלות הזרות.
עם זאת, כרגע הדרך ליעד עוד נראית רחוקה. יום קודם היו דיווחים שממשלת יפן והבנק המרכזי שלה שוקלים העלאה של יעד האינפלציה – עוד מהלך שאם וככל שייצא לפועל יקל עליו להמשיך לנקוט מדיניות מוניטארית מרחיבה יותר. כל עוד זה לא קורה, הסיכוי שהמדיניות תצטרך להיות פחות מרחיבה גדול יותר.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
יתכן כי יש כאן איתות ראשון לשווקים שהעלאת היעד יהיה יעד נכון בעת הזו והדבר תופס גם לגבי שאר המדיניות המפותחות, שנאלצות להעלות את הריבית באגרסיביות בגלל הפער הגבוה שנפתח תוך זמן קצר בין האינפלציה בפועל ליעד האינפלציה.
כאמור, בעקבות ההודעה נרשמות ירידות של ממש בבורסת טוקיו והיין כבר יין קפץ 2.65% כנגד הדולר והגיע לרמתו הגבוהה ביותר זה חצי שנה. השוק רואה בהודעת הבנק עדות/איתות למעבר למדיניות מרחיבה פחות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
