זמנים חשובים ביפן - יוצאים מריבית אפס, הניקיי בירידות חדות
זמנים חשובים ביפן - הרשויות מאותתות לשוק כי המדיניות המוניטרית תהייה פחות מרחיבה מעתה. ביפן ננקטת מדיניות שונה לגמרי מאשר במדינות המפותחות. הריבית שם כבר שנים ברמה של מינוס עשירית ובאופן מיוחד הם מתערבים בשוק איגרות החוב, מכוונים את הריבית ל-10 שנים ל-0% ועד כה אפשרו לה לנוע בטווח של ±0.25 אחוז לכל כיוון.
בעוד שבכל המדיניות המפותחות הריבית עלתה בחדות בחודשים האחרונים, יפן שמרה באדיקות על הריבית מתקופת הקורונה והמשיכה עם המדיניות האולטרה מרחיבה שלה.
זה כמובן גרר פיחות של היין, הצריך את הבנק המרכזי לרכישות גדולות של אג"ח והזרים נזילות לשווקים. הבוקר אומנם הודיע הבנק המרכזי של יפן שהריבית ותשואת הפדיון ל-10 שנים לא ישתנו גם הפעם, אבל השוק התעניין יותר בחלק אחר של ההודעה. מרחב התמרון של תשואת הפדיון הורחב מ ±0.25 אחוז ל ±0.50 אחוז. זאת, רשמית, על מנת לאפשר לשוק איגרות החוב לתפקד בצורה חלקה יותר.
עם זאת, השוק מעריך כי הרחבת המנעד תגרום לתשואת הפדיון ל-10 שנים להיצמד לרף החדש הגבוה יותר, מה שיפעל נגד שוק המניות ויעלה את קרנו של היין.
עוד סיבה שהמניות יורדות – היות והרחבת התחום יכולה לגרום לתשואות הפדיון גם להיות נמוכות יותר, אם למשל יתברר כי המצב הכלכלי במדינה יורע, מדובר בגורם אי וודאות נוסף שיקשה על נכסי הסיכון. זאת משום שעד כה לא יכלו תשואות הפדיון ביפן לחקות את המתחרות שלהן בחו"ל ולעלות גם כן. הן נותרו מלאכותית נמוכות יותר.
כמו כן, יש כאן איתות של הבנק המרכזי כי הצעד הבא עשוי להיות בכיוון של הרחבה נוספת של מרחב התמרון, או אולי אפילו העלאה של הריבית עצמה. אמנם, על מנת להרגיע ולנסות לבלום תגובת יתר של השוק, המתוח ועצבני גם כך, הבהיר הבנק כי לא יהסס לנקוט צעדי הקלה מוניטרית, אם יהיה צורך, וכי הריבית בטווח הארוך תישאר ברמה הנוכחית או פחות מכך. אולם, זו התחייבות שגרתית וחוזרת ועל עצמה, וכאמור אם התנאים ישתנו, לא מן הנמנע שתישקל העלאת ריבית.
- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמה שזה יקרה? כי קצב עליית מדד המחירים לצרכן (ללא מוצרי מזון טריים) גבוה ועוד יגדל לקראת סוף השנה, להערכת הבנק. כרגע האינפלציה שם עומדת על 3.7% ואילו היעד עומד על 2% בלבד. מדובר בשיא מאז 1991 ויפן ממש לא מורגלת למספרים כאלה.
במסגרת מאמצעי ההרגעה, העריך הבנק כי הכלכלה היפנית תתאושש. כמו כן העריך כי האינפלציה תתמתן לקראת אמצע השנה הפיסקלית 2023. זאת, עם התפוגגות השלכות הקורונה על צד ההיצע והמשך לחץ כלפי מטה על מחירי הסחורות והאטה בכלכלות הזרות.
עם זאת, כרגע הדרך ליעד עוד נראית רחוקה. יום קודם היו דיווחים שממשלת יפן והבנק המרכזי שלה שוקלים העלאה של יעד האינפלציה – עוד מהלך שאם וככל שייצא לפועל יקל עליו להמשיך לנקוט מדיניות מוניטארית מרחיבה יותר. כל עוד זה לא קורה, הסיכוי שהמדיניות תצטרך להיות פחות מרחיבה גדול יותר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יתכן כי יש כאן איתות ראשון לשווקים שהעלאת היעד יהיה יעד נכון בעת הזו והדבר תופס גם לגבי שאר המדיניות המפותחות, שנאלצות להעלות את הריבית באגרסיביות בגלל הפער הגבוה שנפתח תוך זמן קצר בין האינפלציה בפועל ליעד האינפלציה.
כאמור, בעקבות ההודעה נרשמות ירידות של ממש בבורסת טוקיו והיין כבר יין קפץ 2.65% כנגד הדולר והגיע לרמתו הגבוהה ביותר זה חצי שנה. השוק רואה בהודעת הבנק עדות/איתות למעבר למדיניות מרחיבה פחות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
